Povežite se sa nama

Izdvojeno

ZELENAŠENJE U CRNOJ GORI: Problem na čekanju

Objavljeno prije

na

Dok se godinama  iz bezbjednosnog sektora  čuju obećanja da će intezivirati borbu protiv zelenašenja,  u Procjeni opasnosti od organizovanog kriminala SOCTA 2021, u dijelu koji je dostupan javnosti, ova kriminalna aktivnost nije našla svoje mjesto

 

Iako je zelenašenje decenijama jedan od problema, i najunosnijih „poslova“  u Crnoj Gori,  ne postoje zvanični podaci o broju operativno evidentiranih i procesuiranih zelenaša.

Dok se godinama  iz bezbjednosnog sektora  čuju obećanja da će intezivirati borbu protiv zelenašenja,  u Procjeni opasnosti od organizovanog kriminala SOCTA 2021, u dijelu koji je dostupan javnosti, ova kriminalna aktivnost nije našla svoje mjesto.

Za razliku, isti dokument koji je urađen prije deset godina , pokazuje da je ova kriminalna aktivnost registrovana kod pripadnika pojedinih organizovanih kriminalnih grupa, ali i da se ovim poslom tada bavilo oko 200 osoba.  “Kriminalno poslovanje u oblasti zelenašenja u Crnoj Gori predstavlja problem većeg obima nego što se to ranije pretpostavljalo. Procjenjuje se da se u svakom momentu u Crnoj Gori nalazi najmanje 30 miliona eura gotovog novca koji su dati na pozajmicu pod zelenaškom kamatom. Na ovaj način oko 200 identifikovanih lica koja su uključena u ovu vrstu kriminalnog poslovanja, u toku jedne kalendarske godine ostvare porfit i do 70 miliona eura”, piše u tom dokumentu.

Obzirom na mali broj saopštenja istražnih organa o ovakvim slučajevima u međuvremenu, teško da je ova  vrsta kriminala iskorijenjena, te da je to razlog zbog kog nije obuhvaćena u najnovijem bezbjednosnom dokumentu.

U prethodnom su bezbjednosne službe prepoznale i da zelenašenje doprinosi jačanju finansijskog uticaja organizovanih kriminalnih grupa, što im daje mogućnost da znatno prošire polje svog djelovanja, prvenstveno kroz uključivanje u nove kriminalne aktivnosti.

“Aktivnost zelenašenja povezana je i sa izvršenjem krivičnih djela iz oblasti krvnih delikata (nasilničko ponašanje, nanošenje tjelesnih povreda), krivičnih djela izazivanja opšte opasnosti i oštećenja tuđe stvari (podmetanje eksplozivnih naprava, podmetanje požara na vozilima), kao i krivičnih djela otmica i iznuda. Navedenu aktivnost najčešće vrše lica koja su od strane zelenaša angažovana u cilju prinudne naplate pozajmljenih sredstava. Pored ovih krivičnih djela zabilježeno je i više slučajeva samoubistava lica – dužnika, koji nijesu bila u mogućnosti da vrše povraćaja pozajmljenog novca dogovorenom dinamikom, piše u tom već starom dokumentu.

Njihove procjene par godina kasnije pokazale su se kao tačne. U jednoj od akcija izvedenih po nalogu Specijalnog državnog tužilaštva uhapšeni su članovi organizovane kriminalne grupe koju je prema dokazima istražitelja formirao Kotoranin Slobodan Kašćelan, koji slovi za jednog od vođa kavačkog kriminalnog klana. Među krivičnim djelima za koja se tereti Kašćelan je i zelenašenje, ali postupak ni do danas nije okončan.

Podgorički advokat Božo Milonjić u razgovoru za Monitor ipak ističe da je zelenašenje učestala pojava u našem društvu, da lica koja se nalaze u teškoj materijalnoj situaciji kao način rješavanja svog problema vide u tome da novac pozajme od zelenaša.

“Radi se o krivičnom djelu koje je teško dokazivo pred sudom o čemu jasno govori činjenica o broju formiranih predmeta za ovo krivično djelo, a koji broj predmeta je mali u odnosu na sva druga krivična djela”, kaže Milonjić.

Razlog teškog dokazivanja Milonjić vidi u tome što zelenaši često u namjeri da osiguraju odnosno naplate svoje potraživanje sa oštećenim licem, zaključuju pravne poslove (fiktivne) kao što su ugovor o zajmu, ugovor o prodaji nepokretnosti, ovjeravajući ih kod suda ili notara ili ih sačinjavaju u notarskoj formi.

“Ovakvim pravnim poslovima stvaraju se problemi u toku sudskog postupka u pogledu utvrđivanja da li se zaista radi o zelenašenju ili ne. Drugi razlog zašto se ovo krivično djelo teško otkriva i dokazuje jeste taj, što oštećeni rijetko prijavljuju nadležnim organima lice od koga su uzeli novac na zajam uz nesrazmjernu kamatu, a kad već dođu do suda onda ih pokrivaju iz straha i raznih drugih razloga “, objašnjava naš sagovornik.

Ono što je novina u našem zakonodavstvu, naglašava advokat, kada je riječ o osnovnom obliku ovog krivičnog djela je ta, da za ovo krivično djelo više nije potrebno dokazivati da je na strani oštećenog postojalo teško materijalno stanje, teške životne prilike i slično.

Bezbjednosni sektor prije skoro deset godina imao je preporuku kako se izboriti sa ovom kriminalnom pojavom.

“Da bi se smanjio problem zelenašenja potrebno je da se u njegovo rješavanje aktivnije uključe sve institucije, a posebno one koje se bave zaštitom finansijskih interesa i tokova novca, obzirom na procijenjenu količinu novca koja cirkuliše u paralelnom ilegalnom sistemu bankarskog poslovanja, piše u tom dokumentu.

Deceniju kasnije  – to se ipak nije desilo.

Svetlana ĐOKIĆ

Komentari

Izdvojeno

VLADA ZVALA AMBASADORE NA RAPORT I INSTRUKCIJE: (Ne)sluh za vanjsku politiku

Objavljeno prije

na

Objavio:

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s crnogorskim ambasadorima, od Ukrajine  preko Evrope do SAD.  Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa EU

 

 

Vlada Crne Gore je preko Ministarstva vanjskih poslova (MVP) i ministra Ervina Ibrahimovića krajem februara pozvala maltene sve ambasadore u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) da hitno dođu na konsultacije. Početak konsultacija je određen za 6. mart. Mnogi su se tada uplašili reprize opoziva od 15. novembra 2024., kada je Vlada smijenila tri ambasadora.

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s ambasadorima od Ukrajine (Borjanka Simićević) preko Evrope do SAD-a (Jovan Mirković). Ispostavilo se da je strah ambasadora bio neopravdan. Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa Evropskom Unijom (EU), te odnosima između ključnih evropskih zemalja. Spajić je dao upute ambasadorima da nastave nedvosmileno podržavati EU i članstvo Crne Gore u tom bloku. Istovremeno je tražio da se uzdrže od kritike prema SAD-u i novoj administraciji i da se ne upuštaju u bilo kakve komentare trenutnih razmimoilaženja između SAD-a i evropskih saveznika.

Odmjereni stav Crne Gore se ubrzo vidio 11. marta na sastanku najviših evropskih vojnih zvaničnika u Parizu, gdje se razgovaralo o modalitetima podrške Ukrajini nakon američke najave obustave vojne pomoći. Na sastanak nije pozvana Amerika jer su Evropljani željeli pokazati da sami mogu biti veliki dio sigurnosnog okvira u slučaju primirja između Ukrajine i Rusije. Nakon što je agencija AP javila da su Crna Gora i Hrvatska jedine evropske članice NATO-a koje nisu odgovorile na poziv za sastanak u Parizu, savjetnik premijera za bezbjednost i odbranu Todor Goranović je za Radio Slobodna Evropa (RFE) potvrdio učešće Crne Gore na sastanku. Ipak, poslat je samo zamjenik vojnog predstavnika pri NATO komandi u Briselu jer je „načelnik Generalštaba Zoran Lazarević …u službenoj posjeti Bugarskoj“.

Diplomatske (ne)aktivnosti s druge strane Atlantika sadašnjeg ambasadora Mirkovića kod nekih funkcionera vladajuće koalicije izazivaju nezadovoljstvo i čak otvorenu ljutnju. Jedan od povoda je bio sastanak s američkim zvaničnicima sredinom februara u Vašingtonu kada je ambasador navodno izjavio da bi gubitak vlasti Aleksandra Vučića vjerovatno oslabio neke od njegovih crnogorskih marioneta. Detalje razgovora nije bilo moguće nezavisno potvrditi. Iako nije direktno pomenuo bivši Demokratski front (DF), izvještaj(i) ambasade ka Podgorici je naljutio koalicione partnere koji su se prepoznali u pomenutoj kvalifikaciji. To je navodno pogoršalo tinjajući antagonizam između djelova srpskog bloka i premijerovog Pokreta Evropa sad (PES). Jedan funkcioner DF-a je komentarisao da je to dovoljan razlog za opoziv jer su i oni podržali takvo kadrovsko rješenje u Vašingtonu.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

CRNA GORA I EVROPSKE OBAVEZE: Prestiže li nas Albanija  

Objavljeno prije

na

Objavio:

Formalno, Crna Gora je u prednosti u odnosu na Albaniju. No, očigledna je sve snažnija podrška Brisela Albaniji, koju je komesarka Marta Kos nazvala i mogućom sljedećom članicom EU.  Ima još signala da je Crna Gora dobila ozbiljnu konkurenciju: Evropski parlament je umjesto u Podgorici otvorio kancelariju u Tirani, a Albanija nas je preduhitrila i u korišćenju sredstava iz programa Plana rasta

 

 

Nakon što je sredinom marta stigla vijest da Evropski parlament (EP) otvara kancelariju u Tirani umjesto u Podgorici, kod kuće je stidljivo aktuelizovana priča o tome gubi li Crna Gora titulu lidera u regionu. O tome za sada govore samo opozicija i civilni sektor, dok Vlada ćuti.

Iz EP su saopštili da je otvaranje kancelarije u Tirani dio strateškog plana o proširenju EU i da će Albanija  biti „ključna kontakt tačka“ sa Zapadnim Balkanom. „ Odluka o konkretnom gradu i mjestu uslijedila je nakon tehničke procjene dostupnosti.  Ali, naravno, status odgovarajuće zemlje kandidata za članstvo u EU je takođe imao pozitivan impuls”, saopštio je  izvjestilac Evropskog parlamenta za Albaniju Andreas Šider.

Crnogorske vlasti najavljivale su da bi Podgorica mogla biti izabrana za kancelariju EP na Zapadnom Balkanu, a incijativu je formalizovao predsjednik Jakov Milatović u decembru 2024. Iako se činilo da je stvar gotova, na kraju je izabrana Tirana.  Kao jedno od obrazloženja odluke,  evropski zvaničnici ističu bolju saobraćajnu povezanost Tirane. Ipak, očito je da Brisel polagano mijenja i retoriku o tome koja bi balkanska zemlja mogla biti 28. članica EU.

“Nastavi li ovako, Albanija bi do 2027. mogla postati sledeća članica EU”, saopštila je evropska komesarka za proširenje Marta Kos, tokom posjete Albaniji sredinom mjeseca. “Albanija je napravila izuzetan progres. Naravno, ostaje još dosta posla i dublje reforme su neophodne. Svakako, nastavi li ovim tempom, onda je sigurno da bi sve moglo biti završeno do 2027. godine i krenuti naprijed što je brže moguće. Želim da čestitam albanskim građanima na dostignućima do sada, a uz nastavak takve posvećenosti i tempa, nadam se kako EU više ne bi imala 27 članica već 28, sa Albanijom koja bi nam se pridružila”, saopštila je ona.

Ta ocjena Marte Kos, podstakla je u  Crnoj Gori i razgovor na temu gubi li Crna Gora status lidera u regionu.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DALIBORKA ULJAREVIĆ, CENTAR ZA GRAĐANSKO OBRAZOVANJE: Nerazminirano polje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Crna Gora više tapka u mjestu nego što ide naprijed, uprkos “guranju” iz Brisela. Pogrešne je lekcije vlast izvukla iz poklonjenog IBAR-a

 

 

MONITOR: Vlast i opozicija su dugo usaglašavali pitanja za Venecijansku komisiju. Zašto?

ULJAREVIĆ: Činjenica da dio vlasti i opozicije, koji su potpisali sporazum, nijesu mogli lako doći do jednog usaglašenog pitanja za Venecijansku komisiju već su poslata dva – od svake strane po jedno – indikacija je suštinskog nepovjerenja među tim političkim akterima. To naglašava i da je jedan formalni dokument, koji je trebalo da bude neki vid mosta ka uspostavljanju institucionalnog dijaloga između vlasti i opozicije, na krhkim osnovama.

MONITOR: Hoće li VK pomoći da se prevaziđe politička kriza?

ULJAREVIĆ: Venecijanska komisija nema čarobni štapić. Njena uloga je savjetodavna, zasnovana na pravu i principima demokratije. Može pomoći u tehničkom i pravnom smislu, ali neće riješiti suštinske probleme naše političke krize, čiji je samo jedan izraz bio slučaj penzionisanja sutkinje Ustavnog suda Dragane Đuranović.

Imaćemo pravni i politički test – da li su akteri spremni da poštuju preuzete obaveze, posebno partije vladajuće većine ukoliko to mišljenje ne bude u okvirima odluke koju su oni donijeli. Ma kako se to u konačnici riješilo, ostaje nam nerazminirano političko polje, po kojem akteri hodaju, a svaka nova “mina” koja se (ne)namjerno aktivira produbljuje krizu.

MONITOR: Kako vidite  političku situaciju u kojoj su nam potrebne strane adrese da  arbitriraju o  pitanjima od  javnog interesa?

ULJAREVIĆ: To je simptom nerazvijene političke kulture, slabih institucija i skromnih formata političkih struktura na našoj političkoj sceni, a demokratska zrelost se mjeri i sposobnošću institucionalnog i samostalnog rješavanja sporova.Nije to od juče, dug je put ka demokratskoj konsolidaciji, ali je važno da se ide naprijed, bez skretanja u slijepe ulice ili vraćanja unazad, što je naša svakodnevnica.

Uvijek treba apostrofirati odgovornost vlasti, a ona je sve otuđenija od građana i građanki. Nalazi naših istraživanja, konkretno posljednji CG puls, zajednički poduhvat CGO-a i Instituta Damar, ukazuju da 56.5 posto građanstva cijeni da je ova Vlada okrenuta partijskim interesima, a 60.7 posto da su ministri više predani ličnoj promociji nego poslu. Kada se sa tim upare podaci o (ne)povjerenju u institucije ili o percepciji pravca kretanja države jasno se prepoznaje da unutrašnji mehanizmi ne funkcionišu i da je država na autopilotu – bez jasnog smjera i vizije za budućnost.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo