Vojni analitičar Zoran Bukvić, pukovnik u penziji, čitav radni vijek proveo je na dužnostima u garnizonima i komandama na teritoriji Crne Gore. Na svoj zahtjev se prijevremeno penzionisao 2006. godine. Još kao aktivni oficir objavio je zapažene članke o reformi oružanih snaga, zalažući se za stvaranje moderne crnogorske vojske i pristupanje NATO-u (članci su objedinjeni u njegovoj knjizi Svoja vojska u svojoj državi, 2007). Završio je najviše komandne i generalštabne škole. MONITOR: Kako se, po Vašem mišljenju, odvija reforma sistema odbrane Crne Gore?
BUKVIĆ: Od četiri osnovna dokumenta odbrane usvojena su samo dva, još nijesu usvojeni Strategijski pregled odbrane i Plan odbrane Crne Gore. Ne može se govoriti o reformi sistema odbrane, već, na žalost, samo o njegovom formiranju. VCG još uvijek nema materijalnu formaciju, vojnu doktrinu i mnoga pravila koja uređuju njeno funkcionisanje. Zabrinjavajuće je da još nije obezbjeđen vazdušni prostor Crne Gore. Interoperabilnost VCG u odnosu na jedinice NATO i dalje je veoma mala. Generalštab VCG, kako izjavljuju njegovi zvaničnici, organizovan je po NATO standardima, iako nema funkcije iz domena obavještajnog i bezbjednosnog obezbjeđenja, ljudskih resursa i logistike.
Nema ni proklamavanog integrisanog sistema bezbjednosti. VCG je u zapećku policije i izgleda da ne postoji politička volja da se tu išta mijenja. Teško je shvatiti da u demokratskoj državi ima oko 6.000 policajaca (oko jedan procenat ukupnog stanovništva), dok VCG broji samo oko 2.400 pripadnika. Nije normalno da su za 2010. godinu za MUP i Upravu policije planirana skoro duplo veća novčana sredstva u odnosu na VCG, 73,22 miliona eura u odnosu na 40,39 miliona.
MONITOR: Zbog čega nije usvojen Strategijski pregled odbrane i u čemu je njegov značaj?
BUKVIĆ: Strategijski pregled odbrane je osnovni dokumenat za planiranje i realizaciju reformi sistema odbrane. Žalosno je što nije urađen do sada. U izradi Pregleda veliko učešće su uzeli partneri Crne Gore iz NATO, što nije dobro. Pregled treba da izrade Crnogorci za potrebe Crne Gore. Dokumentom bi trebalo da bude definisana brojna veličina vojske, ali nam je ona (2.400 pripadnika) davno iz NATO preporučena i nametnuta, mi smo je i usvojili.
MONITOR: U aktivnoj službi imamo čak petoricu generala (dva u VCG, tri u vojno-diplomatskim misijama). Da li je to racionalno?
BUKVIĆ: Po sticanju nezavisnosti Skupština je trabalo da usvoji dokument Plan reforme vojske i izgradnje sistema odbrane i da isti realizuje Ministarstvo odbrane. Međutim, kako na vrijeme nije bilo formirano Ministarstvo odbrane, to je prepušteno generalima. Izgubljeno je dragocjeno vrijeme i načinjene su greške koje su ostavile posljedice.
U vojsci na teritoriji Crne Gore 2006. su bila tri generala i oni su sebe ugradili u formaciju crnogorske vojske. Valjda niko neće sebe da ukine.
Za VCG dovoljan je jedan general. Od tri generala u vojno-diplomatskim misijama, prijem dva penzionisana general-potpukovnika, Ljubiše Jokića i Radosava Martinovića, problematičan je, jer nijesu postojale zakonske mogućnosti da oni budu primljeni u službu.
MONITOR: Kako ocjenjujete aktivnosti predsjednika Filipa Vujanovića kao vrhovnog
komandanta oružanih snaga?
BUKVIĆ: Mnoge odluke predsjednika Filipa Vujanovića nijesu imale zakonsko pokriće. On je juna 2006. nezakonito unaprijedio general-majora Jovana Lakčevića u čin general-potpukovnika i kontraadmirala Dragana Samardžića u čin viceadmirala. Imenovani su pored unaprjeđenja i postavljeni na pravno nepostojeća formacijska mjesta, načelnika Generalštaba i zamjenika načelnika. Akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji Ministarstva odbrane donijet je tek 1. februara 2007, a po njemu Generalštab je organizacijska cjelina Ministarstva odbrane, te se može zaključiti da je Generalštab tek od tada pravno uređen. U profesionalnu vojnu službu u činu pukovnika, takođe bez pravne osnove, 2008. primljen je i penzionisani pukovnik Vojske Srbije, Zoran Bošković, koga je predsjednik Vujanović imenovao i za vojnog atašea u Njemačkoj.
Regrutna obaveza u Crnoj Gori ukinuta je iz političkih razloga, a ne iz bezbjednosnih. Nije jasno na osnovu kojih zakonskih odredbi i ovlašćenja je predsjednik Vujanović, 30. avgusta 2006. donio odluku o ukidanju regrutne obaveze. Bez detaljnijih analiza ovog izuzetno značajnog pitanja koje je bilo uređeno tada još uvijek važećim Zakonom o odbrani. U najmanju ruku je o tome trebalo da se izjasni crnogorski parlament. Da je ostala regrutna obaveza bio bi manji profesionalni sastav a to bi uticalo na povećanje njihovog standarda i manje izdvajanje države za potrebe odbrane.
Aprila 2007. predsjednik Vujanović je potpisao SOFA sporazum sa SAD, sporazum o statusu snaga, bez odluke Skupštine i bez ovlašćenja, u suprotnosti sa odredbama Ustava. Kao vrhovni komandant vojske, predsjednik bi trebao građanima da objasni šta oni dobijaju od VCG za utrošenih 40 miliona eura godišnje i koji su to bezbjednosni rizici i prijetnje kojima se ona može suprotstaviti i eliminisati ih?
MONITOR: Planirano je bilo da se avioni i helikopteri VCG daju Srbiji. Da li Crna Gora ima obavezu da Srbiji poklanja svoje naoružanje?
BUKVIĆ: Ustavnom poveljom SCG bilo je uređeno da je imovina SRJ, uključujući i vojnu, na teritoriji država članica, imovina država članica po teritorijalnom principu. Sada Crna Gora može Srbiji samo da proda avione i helikoptere ili da se izvrši razmjena. Nemamo obavezu nikome ništa da poklanjamo. Još za vrijeme SCG niko nije imao pravo, a najmanje generali, da naoružanje i vojnu opremu predaju Srbiji bez saglasnosti Vlade Crne Gore. Uprkos tome, u periodu 2003-2006. iz jedinica vojske na teritoriji Crne Gore predato je jedinicama u Srbiji oko 100 artiljerijskih oruđa raznog kalibra, a iz Srbije je primljeno samo 18 artiljerijskih oruđa. Na to sam javno ukazivao i tada, kao aktivni pukovnik.
MONITOR: Koliko je učešće snaga VCG u ISAF rizično?
BUKVIĆ: Misija ISAF je visokog rizika, bez obzira na zadatak i mjesto gdje se jedinica VCG nalazi. Opasnost je velika kao u svim ratovima. U Avganistanu nije precizno određena teritorija gdje se neprijatelj nalazi. Požurilo se sa slanjem naših vojnika u Avganistan. Umjesto da je prvo urađeno pravilo o izboru, obuci, opremanju i drugim stvarima u vezi slanja crnogorskih vojnika u misije, što je bila i zakonska obaveza, to je urađeno tek na kraju obuke. Problematična je i osposobljenost vojnika za misiju, njihova opremljenost i poznavanje engleskog jezika.
MONITOR: Kako ocjenjujete prijem Crne Gore u MAP ?
BUKVIĆ: Treba biti obazriv prema pohvalama naših partnera iz NATO. Crna Gora je ispunila sve ono što njima odgovara. Uspostavljena je civilna kontrola nad vojskom, za odbranu se planiraju sredstva od dva odsto BDP, opredjeljenje je da VCG bude interoperabilna sa NATO i da se crnogorski vojnici šalju u međunarodne misije. Ali, kakva će biti unutrašnja organizacija VCG ? Njih to ne interesuje, interes im je samo da 40 odsto kapaciteta bude osposobljeno za misije.
Oni su nas hvalili i kad je VCG imala tri brigade i sada kada ima jednu, a po NATO standardu brojno stanje VCG nije dovoljno ni za jednu brigadu.
Vladimir JOVANOVIĆ