Povežite se sa nama

DRUŠTVO

VLADA DALA ZELENO SVJETLO ZA CENTRALIZACIJU: Opštinama ostaje samo legalizacija divljih građevina

Objavljeno prije

na

Poslednjeg avgustovskog dana, na svojoj 38. sjednici, Vlada je utvrdila Predlog zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata, što je poslednji stepen u proceduri pripreme novih zakonskih rješenja, pred izjašnjavanje poslanika u Skupštini Crne Gore i time stavila tačku na brojne polemike i burne rasprave koje su pratile njegovu izradu.

Premijer Duško Marković ocijenio je predloženi zakon kao kvalitetan strateški dokument i pohvalio nosioce posla, Ministarstvo održivog razvoja i turizma i ministra Pavla Radulovića za ogroman uloženi napor u njegovoj pripremi.

Riječ je o novom, revolucionarnom konceptu procesa planiranja prostora u Crnoj Gori u odnosu na dosadašnju praksu, koji je izazvao pravu lavinu komentara i negativnih kritika građana, lokalnih uprava, nevladinih i strukovnih organizacija. Kontroverze koje su pratile izradu novog Zakona o planiranju u režiji MORT-a ogledale su se u tome što je ministar Radulović pokušao da obmane javnost i da progura verziju teksta pripremljenu daleko od očiju javnosti, u zatvorenim interesnim krugovima graditeljskih lobija, investitora i političara, koja nije prošla javnu raspravu.

Dokument koji je Vlada utvrdila zapravo je treća verzija izmjena postojećeg zakona o uređenju prostora koji se našao na javnoj raspravi tokom 2016. godine, kao Nacrt zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata. Dok su građani pažljivo analizirali Nacrt i svoje primjedbe i sugestije dostavljali tamo gdje treba, u MORT-u su pravili posve drugačiji dokument, potpuno različit od teksta upućenog na javnu raspravu.

U aprilu ove godine ministar Radulović prezentovao je javnosti Predlog zakona o planiranju i izgradnji, koji je, navodno, prošao javnu raspravu, što je bio grandiozan pokušaj obmane sveukupne stručne i laičke javnosti u Crnoj Gori.

Pritisnut oštrim reakcijama javnosti, naročito argumentacijom lokalnih uprava, Radulović je bio primoran da Predlog vrati u formu Nacrta i sprovede novu javnu raspravu koja je organizovana u periodu od 04. maja do 12. juna ove godine.

Sa ekipom saradnika ministar je potom organizovao turneju po crnogorskim opštinama pokušavajući, bezuspješno naravno, da građanima pojasni smisao i svrhu drastičnih izmjena sistema planiranja, novu zemljišnu politiku, novi način korišćenja prirodnih resursa, nove uslove za gradnju i mnoge druge inovacije usmjerene ka jednom cilju, preuzimanje ingerencija opština na tim poslovima i totalnu centralizaciju odlučivanja.

I sam naziv Zakona o planiranju i izgradnji bio je izložen kritikama, jer ne definiše ni šta se planira ni šta se gradi, te je Vlada konačno utvrdila novi, treći naziv, Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata.

Zvaničan izvještaj sa održane druge javne rasprave nije dostupan javnosti, jer nije okačen na sajtu Ministarstva, na kome se može naći samo onaj prethodni, iz 2016. godine, pa se ne zna kakve su primjedbe građani dostavili.

Međutim, kakve god da su, one nisu uvažene, jer je iznuđena javna rasprava bila samo farsa. Evidentne su samo sitne korekcije u konačnoj verziji zakona, dok je suština promjena u ovoj oblasti ostala netaknuta.

Sve ono što je ministar Radulović obznanio u aprilu, o čemu je Monitor detaljno izvijestio, ostalo je na snazi. Predloženim zakonskim rješenjima uvodi se centralizacija svih poslova u sistemu planiranja prostora na nivou Vlade, odnosno Ministarstva održivog razvoja i turizma. Opštinama se oduzimaju nadležnosti u planiranju prostora kojim inače upravljaju, zatim u poslovima izrade planskih dokumenata, izdavanja građevinskih dozvola i urbanističko-tehničkih uslova za gradnju. Čime se ukida potreba za nizom opštinskih službi, sekretarijata za urbanizam i agencija za planiranje.

Ključna novina jeste ukidanje svih urbanističkih planova na nivou opština, od prostornih do detaljnih urbanističkih planova, državnih i lokalnih studija lokacije i urbanističkih projekata, kojim je do sada, od začetaka urbanističke prakse, uređivan prostor opštinskih teritorija.

Predviđena su samo dva bazna planska dokumenta u državi i to Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije.

Jedna od bitnih promjena jeste – ukidanje građevinske i upotrebne dozvole. Objekat može da se gradi na onovu prijave koja se uz potrbenu dokumentaciju podnosi inspekcijskom organu. Dok je za pribavljanje upotrebne dozvole nadležan – katastar.

Zakon vraća inspekcijske službe urbanizma i građevinarstva pod kapu Ministarstva, čime se nastavljaju lutanja i improvizacije svakog od ministara.

Jedna od novina je i uvođenje funkcije glavnog državnog arhitekte kojeg imenuje Vlada, i glavnog gradskog arhitekte čije je imenovanje u nadležnosti lokalne uprave.

Uvodi se totalna centralizacija upravljanja prostorom u kojoj se i nadležnosti oko postavljanja privremenih objekata u opštinskim atarima, prenose na Ministarstvo.

Primorske opštine već su oštećene oduzimanjem ingerencija u obalnom dijelu koji im je uzurpirala Vlada, gazdujući njime preko preduzeća Morsko dobro.

Posebnu pažnju građana privukle su zakonske odredbe koje se odnose na parcelaciju zemljišta i dokompletiranje urbanističke parcele, kojima se na konfuzan i nejasan način uvodi obaveza otkupa zemljišta na lokaciji određenoj za gradnju. Dopušta se mogućnost da vlasnik veće katastarske parcele, na zajedničkoj urbanističkoj, primora ostale na prodaju zemlje. Uprkos burnim reakcijama vlasnika zemljišta, zakonopisac nije odustao od ovog predloga, koji predstavlja gotovo okosnicu čitavog zakona i prenosi se i na zakonska rješenja o eksproprijaciji zemljišta.

U Predlogu zakona koji je prihvatila Vlada, izbrisan je član koji je definisao objekte od interesa za Crnu Goru. Nije poznato kakav interes Ministarstva stoji iza brisanja popisa državnih i lokalnih objekata od nacionalnog značaja, posebno ako se ima u vidu da su prethodni zakoni o planiranju i izgradnji pretrpjeli više izmjena upravo sa ciljem da država stavi prečat javnog interesa na što veći broj građevina. Za gradnju objekata od javnog interesa država je garantovala značajne beneficije i razne pogodnosti i kreditiranja, posebno u hotelskoj industriji, pa ostaje posve nejasno zašto je sve to najednom obrisano.

Novi Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata daje ogromnu moć Ministarstvu održivog razvoja i turizma, tom već glomaznom konglomeratu državne administracije. Pored dva resora, planiranje prostora i turizam, u djelokrug ovog Ministarstva spada i zaštita prirode i životne sredine, direkcija javnih radova i niz izmišljenih i nepotrebnih službi, osnovanih za zapošljavanje partijskih kadrova. MORT će uskoro predstavljati stvarnu malu državu u državi, odgovornu za čitav lanac poslova i usluga međusobno suprostavljenih i nepovezanih, čiji je broj gotovo nevjerovatan.

Povrh svega postojećeg MORT se sprema da preuzme i poslove crnogorskih opština koji se odnose na upravljanje prostorom i gradnju objekata, što je protivno Ustavu, Zakonu o lokalnoj samoupravi i Evropskoj povelji o lokalnoj samoupravi i decentralizaciji vlasti, na šta upozoravaju lokalne vlasti, NVO, strukovna udruženja arhitekata i inženjera i mnogi drugi.

Ministarstvo održivog razvoja broji devet direktorata sa više od 20 direkcija. Osnovani su direktorati najraznovrsnijih namjena, od osnovnih za planiranje prostora, građevinarstvo ili turizam, do onog za klimatske promjene, za upravljanje otpadom ili za saradnju sa EU…Tu je i mnogočlani ministarski kabinet sa savjetnicima, sa tri državna sekretara i jednim sekretarom Ministarstva, na desetine odsjeka i službi, kancelarija i odjeljenja, nebrojena armija ljudi na državnom budžetu zadužena za prostor male države površine nepunih 14.000 km2.

Nakon usvajanja novog Zakona o planiranju uslijediće nova, neophodna zapošljavanja u Ministarstvu i gašenja pojedinih službi po opštinama, kojima ostaju samo poslovi oko legalizacije bespravno sagrađenih objekata. Potpuno obespravljene na svojoj teritoriji lokalne uprave ostaju i bez značajnog izvora prihoda, što je krajnji cilj izmjena zakona, u strahu DPS-a od gubljenja vlasti u nizu crnogorskih gradova.

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

PRIJEDLOG ZAKONA O BORAČKOJ I INVALIDSKOJ ZAŠTITI: Hoće li se doći do pravičnih rješenja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Na ovonedjeljnom sastanku civilnog sektora i ministra Damira Gutića dogovoreno je da će se status civilne žrtve  rata ipak priznati žrtvama koje su imale državljanstvo SFR Jugoslavije, bez obzira na to jesu li imale crnogorsko republičko državljanstvo. Trenutni Prijedlog isključuje ovo pravo za članove porodica civilnih žrtava rata i palih boraca koji nisu korisnici porodične invalidnine

 

 

Vlada će preuzeti obavezu za jednokratno obeštećenje porodicama civilnih žrtava rata, dogovoreno je na ovonedjeljnom sastanku ministra socijalnog staranja, brige o porodici i demografije Damira Gutića sa predstavnicima nevladinih organizacija (NVO) i članovima porodica žrtava.

Iz Ministarstva su saopštili da je Gutić tokom sastanka saslušao zabrinutost i predloge učesnika, koji su istakli da određene odredbe zakona mogu negativno uticati na prava porodica žrtava.Posebno je, kako su naveli, naglašena potreba za preciziranjem statusa civilne žrtve rata i adekvatnim iznosima jednokratnog obeštećenja.

Krajem 2023. nakon javnog protesta NVO, udruženja žrtava i dijela opozicije, poslanici Nove srpske demokratije i Demokratske narodne partije povukli su raniji Prijedlog zakona o boračkoj i invalidskoj zaštiti. Prijedlog je neopravdano isključivao porodice svih civilnih žrtava rata koje su stradale van teritorije Crne Gore i u vrijeme kada zvanično nije bilo proglašeno ratno stanje. Ovim prijedlogom su iz zakona bile isključene žrtve ratnih stradanja u prvoj polovini ’90-ih, a civlinim žrtvama rata bi bili proglašeni samo  stradali u Crnoj Gori tokom NATO bombardovanja Savezne Republike Jugoslavije (SRJ).

Vlada se tada obavezala da pripremi novo, sveobuhvatno i pravedno rješenje. Iz Vlade su probili sve predložene rokove (mart i jun 2024.), za inovaciju Zakona. Tek krajem decembra prošle godine, na telefonskoj sjednici, Vlada je utvrdila prijedlog ovog zakona i uputila ga Skupštini na dalju proceduru.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 31. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

IZMJENE ZAKONA O DRŽAVNOJ IMOVINI: Čiji su naši mrtvi  

Objavljeno prije

na

Objavio:

Vlada je, kao sastavni dio izmjena Zakona o državnoj imovini, prihvatila amandman koji je podnijela Nova srpska demokratija (NSD) Andrije Mandića. Iz STEGE  tvrde  da se predloženom izmjenom prikriveno stvaraju pretpostavke da se u pravni sistem Crne Gore uvedu i groblja koja nijesu u imovini opštine

 

Ove je sedmice STEGA – neformalna građanska asocijacija, okupljena radi izrade Strategije za evropsku i građansku Crnu Goru, upozorila  javnost na naum Vlade da kroz izmjene Zakona o državnoj imovini, na mala vrata progura izmjenu pravnog statusa grobalja u Crnoj Gori.

Vlada je, kao sastavni dio izmjena zakonskog teksta, prihvatila amandman koji je podnijela Nova srpska demokratija (NSD) Andrije Mandića. U amandmanu se prije člana 1 dodaju  novi članovi koji glase: Član 1 – U Zakonu o državnoj imovini (,,Službeni list CG br.21-09) u članu 16 alineja 6, briše se. Član 2 – U članu 17 stav 1 poslije alineje 8 dodaje se nova alineja koja glasi ,,groblja u imovini opštine” .Vrši se prenumeracija ostalih članova.

Iz NSD su objasnili da se radi o tehničkim promjenama, kako bi se Izmjenom zakonskog statusa grobalja  dovelo do korišćenja grobalja bez posebnih dozvola i odobrenja nadležnih organa.

Iz STEGE  tvrde  da se predloženom izmjenom prikriveno stvaraju pretpostavke da se u pravni sistem Crne Gore uvedu i groblja koja nijesu u imovini opštine. ,,To je nedopustivo i otkriva pravu namjeru predlagača. Ovim se stvaraju pretpostavke da groblja mogu biti i u privatnoj svojini, što znači i u crkvenoj svojini. Time se žele osnažiti (konvalidirati) raniji nezakoniti upisi prava svojine na ime vjerskih organizacija i zajednica”, upozorili su.

STEGA je, odmah po saznanju za odluku Vlade Crne Gore da amandmanski interveniše na Zakon o državnoj imovini, kako kažu, prepoznala krajnju namjeru inicijatora ovih izmjena i premijeru Milojku Spajiću uputila pismo. Premijer nije odgovarao.

Iz STEGE su premijeru izrazili svoje nedoumice: da li je i njegova namjera da mijenja status grobalja po Crnoj Gori i da dozvoli preimenovanja grobalja, i konačno da li namjerava da dozvoli nastupanje posljedica takvog  novog statusa groblja, da groblja budu isključivo jednonacionalna i jednovjerska, da budu u vlasništvu privatnih lica sa potpunom slobodom odlučivanja, i jednih i drugih, ko može i pod kojim uslovima da se sahranjuje na takvom groblju, koji postojeći grobovi moraju da se izmjeste (poruše) iz grobalja i tako dalje, sve do potpunog uništenja njima neprikladnih grobova!

,,Zar je moguće da premijer Spajić ne uočava pogubnost ovih izmjena, jer groblja i grobovi su neraskidiva veza živih sa svojim precima, sa pamćenjem čovjekovog porijekla, sa istorijom, sa Crnom Gorom!”, naveli su iz ove organizacije.

Da razloga za bojazan ima govori prethodna praksa. Tako je prošle godine u Pavinom Polju, u bjelopoljskoj opštini, na lokalnom groblju istaknuta tabla na kojoj piše Srpsko pravoslavno groblje. ,,Na tom groblju ima muslimana, mnogo Crnogoraca, komunista, ateista.. To je zajedničko groblje čitavog sela”, izjavio je predsjednik Opštine Bijelo Polje Petar Smolović. Međutim, javnosti nije poznato da je tabla uklonjena.

U Osnovnom državnom tužilaštvu Bar još se vodi izviđaj po krivičnoj prijavi nevladinog udruženja Komunica NG. U njoj se službenik barskog katastra P. S. tereti da je zloupotrebom službenog položaja nezakonito upisao u svojinu Mitropolije crnogorsko-primorske dvije seoske crkve i tri pripadajuća groblja u Gornjim i Donjim Seocima u Crmnici.

Službenik je u maju 2022. godine „na zahtjev Mitropolije crnogorsko-primorske donio rješenje kojim je bogomolje i groblja“ u Seocima upisao na mitropoliju.Na taj način su, kako ističu iz Komunice, stara i nova crkva Svetog Nikole, te tri seoska groblja koja im pripadaju, ali i ostala imovina ovih crkava, upisani na MCP koja je u sastavu Srpske pravoslavne crkve, i to „kršenjem načela javnosti, pouzdanosti, legaliteta, formalnosti postupka i određenosti postupka Zakona o državnom premjeru i katastru nepokretnosti“.

Iz Komunica NG su izjavili i da je tokom 2022. 18 bogomolja i grobalja  u barskoj opštini upisano na SPC.

Ovakva praksa dešava se i u drugim opštinama. Iz STEGA navode primjer zetske opštine, gdje je odlukom lokalnog parlamenta priznat status vjerskih grobalja: ,,Planirajući time da javno-pravna ovlašćenja raspolaganja grobljima i grobnim mjestima ustupe Crkvi, što je već najavljena pozadina cijele ove pravne ofanzive vladajuće većine”.

Za sada su reagovali samo iz Prijestonice Cetinje, koja je pokrenula zvaničan spor za vraćanje groblja u selu Građani, koje je po istom scenariju upisano u svojinu Mitropolije.

Prijestonica Cetinje podnijela je tužbu Osnovnom sudu u tom gradu protiv Mitropolije crnogorsko-primorske (SPC) kojom se traži da seoska groblja u Građanima, u Riječkoj nahiji, koja su, kako navode, neosnovano upisana na MCP, budu vraćena u vlasništvo države, odnosno na raspolaganje opštini i tretirana kao opšta dobra koja nikako ne mogu biti predmet privatne svojine, odnosno crkvene organizacije. Sudski postupak je u toku.

Iz Mitropolije tvrde da brane svoju vjekovnu imovinu i da će za to koristiti sve zakonske mogućnosti. Smatraju da se u slučajevima tužbi protiv njih, radi o anticivilizacijskom odnosu prema Mitropoliji i njenoj imovini, te da takvi potezi ne služe vladavini prava ,,niti interesima građana Cetinja i Crne Gore“.

Iz STEGE su poručili premijeru da mu se obraćaju direktno zbog mogućnosti da on lično ili njegov pravni tim nije u potpunosti informisan o dometima i efektima ovakve izmjene zakona.  Od njega zahtijevaju „da Vlada povuče ovaj prijedlog zbog izuzetno velikog broja negativnih i vrlo opasnih posljedica predloženog i od Vlade prihvaćenog amandmana“.

Pozvali su i građane da ne dozvole da se promijeni postojeći svojinsko pravni režim na grobovima njihovih preminulih i da sa najvećim stepenom zabrinutosti prate postupanje Vlade i Skupštine po ovom pitanju navodi se u obraćanju.

Apel su uputili i na jedinice lokalne samouprave, Crnogorsku akademiju nauka i umjetnosti, pravne fakultete u Crnoj Gori, Udruženje pravnika Crne Gore, nevladine organizacije i ukupnu stručnu i akademsku zajednicu da sa posebnom pažnjom prouče, protumače i tretiraju ovo pitanje, te svojim institucionalnim i stručnim autoritetom ukažu na opasnost i sveukupne posljedice navedene izmjene Zakona o državnoj imovini.

,,Obaveza je svih da se ne remeti spokoj i vječni mir naših pokojnika, da groblja ne budu predmet dnevno-političkih zloupotreba i da podjele ne dopru do naših grobova”, ističu iz STEGE.

Da podjele nisu zaobišle ni mjesta vječnog počinka svjedoči nedavni primjer iz Mojkovca. Ispred crkve u ovom selu postavljen je jarbol koji nadvisuje sami vjerski objekat. Policija i mještani sela Štitarica dežurali su u noći između 3. i 4. novembra, čuvajući državnu zastavu ispred mjesne crkve i groblja. Njeno postavljanje na jarbol 3. novembra obezbjeđivalo je oko 50 policajaca iz susjednih gradova, kako bi se spriječio potencijalni konflikt između mještana.

Konflikt stanovnika tog sela oko zastave počeo je nakon što je jedna grupa postavila srpsku trobojku sa četiri ocila ispred seoske crkve Svetog Arhangela Mihaila. Kao reakciju na postavljanje trobojke, dio mještana postavio je crnogorsku državnu zastavu 2. novembra. Iste noći jarbol sa zastavom je posječen a zastava uklonjena, zbog čega je postavljanje nove obezbjeđivala policija.Crkva su 1896. sagradili mještani i do sada se ispred nje nije vijorila nijedna zastava.

Predrag NIKOLIĆ

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

SUSPENZIJE I ZAPOŠLJAVANJA U POLICIJI: Netransparentno kadrovanje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Još nijesu poznata imena ni kriterijumi po kojima je ministar policije Danilo Šaranović suspendovao 23 policijska službenika. Istovremeno, Vlada je aminovala zapošljavanje preko 800 novih policajaca, koje je moguće sprovesti kroz  poseban postupak, bez javnog oglašavanja i  kadrovskog plana

 

 

Ni nakon više od pet dana nijesu poznata imena policajaca koje je ekspresno smijenio ministar unutrašnjih poslova Danilo Šaranović u trenutku dok sve veći broj građana traži njegovu ostavku nakon masovnog ubistva na Cetinju,  kada je Aco Martinović  ubio 13 osoba, među kojima i dva dječaka.

Jedno od obrzaloženja ministra Šaranovića zbog čega se ne vidi odgovornim za stanje u bezbjednosnom sektoru je njegova namjera da, kako je kazao, očisti taj sektor od korumpiranih i sa kriminalom povezanih policijskih službenika.

Iz Šaranovićevog ministarstva je 9.januara, osam dana nakon tragedije na Cetinju, saopšteno da su bezbjednosne smetnje za rad u policiji utvrđene kod 44 službenika, a da je za njih 38 još u toku provjera. Istog dana suspendovao je 19 policajaca koji nijesu prošli bezbjednosne provjere. Dan kasnije na spisku su se našla još četiri službenika policije. Iz MUP- su saopštili da su protiv njih pokrenuti i disciplinski postupci nakon što je „utvrđeno da postoje bezbjednosne smetnje za dalji radu u smislu člana 162 Zakona“.

Pojasnili su da bezbjednosne smetnje za dalji rad u smislu člana 162 zakona postoje ukoliko je policijski službenik registrovan kao uživaoc opojnih droga ili održava veze sa licima koja neovlašćeno prikupljaju tajne i druge podatke, teroristima, saboterima, članovima organizovanih kriminalnih grupa ili licima za koja se osnovano sumnja da pripadaju takvim grupama.

Iz MUP su ocijenili da je potpuna dekriminalizacija policijskog aparata i postizanje punog integriteta organa u cjelini uz jasno odvajanje časnih i profesionalnih policajaca od onih koji to nisu, jedan od ključnih prioriteta tog Vladinog resora.

“Uspostavljanje djelotvornih kontrolnih mehanizama je odgovor na teško nasljeđe i narušen ugled policije imajući u vidu broj bivših najviših policijskih funkcionera koji su procesuirani, a među kojima su pojedini priznali da su učestvovali u švercu cigareta. Zbog toga je jasno razdvajanje onih koji su većina, a to su časni i odvažni profesionalci u uniformi, od onih koji su ukaljali ugled policije, neophodnost na putu pune policijske revitalizacije“, navodi se  u saopštenju MUP-a.

Najavili su da će „ministar unutrašnjih poslova nastaviti da zahtijeva opsežne provjere za one policijske službenike za koje postoji opravdana sumnja da svoju policijsku dužnost ne obavljaju štiteći građane, već one prema kojima policija postupa, a posebnu u svijetlu curenja dokumenata označenih stepenom tajnosti iz Uprave policije”.

Mediji su problematizovali to što je Šaranović za šefa Komisije za provjeru bezbjednosnih smetnji postavio Darka Vujovića,  policijskog službenika čija fotografija , na kojoj se nalazi u društvu bezbjednosno interesantnog lica, pravosnažno osuđivanog za ubistvo, kruži društvenim mrežama. Ista fotografija objavljena je i u medijima.

Šaranović se ni nekoliko dana po objavi te fotografije nije oglasio, niti demantovao informaciju u bilo kojem dijelu.

Šaranoviću se ranije spočitavalo i to što je za svog šefa obezbjeđenja postavio Vuka Vukovića, policijskog službenika koji je osuđen u januaru 2022. za brutalno zlostavljanje jednog Cetinjanina tokom racije u Prijestonici u julu 2021. godine.

„Prvo, to je tema koja je zatvorena prije godinu dana. Dakle, radi se prosto o prekoračenju ovlašćenja prilikom obavljanja policijskih zadataka prije nekoliko godina. Dakle, on je odgovarao za takvo nešto, tako da – ta tema je potpuno zatvorena, kazao je Šaranović medijima tada upitan da prokomentariše to što mu je šef obezbjeđenja osuđivani policajac.

Šaranović je tada i pojašnjavao da njegov šef obezbjeđenja nije osuđen za zlostavljanje građana već, kako je kazao, bezbjednosno interesantnog lica, nakon čega je reagovala Akcija za ljudska prava (HRA). Iz te su organizacije saopštili da su zabrinuti što ministar “ne razumije zabranu zlostavljanja na koju Crnu Goru obavezuju međunarodni ugovori o ljudskim pravima i što je spreman javno da opravdava torturu policijskih službenika”.

“Umjesto da se javno izvinio što je u šefa svog obezbjeđenja promovisao policijskog službenika pravosnažno osuđenog za zlostavljanje u službi, ministar Šaranović je kritikovao novinare koji su to otkrili. Još gore je što je pokušao da opravda to krivično djelo time što, navodno, nije zlostavljan ‘slobodan građanin’, već ‘bezbjednosno interesantno lice ili član kriminalne grupe’. Ministar valjda misli da postoje ljudi koje službenici policije smiju da zlostavljaju”, saopštli su tada iz HRA.

Ministarstvo do sada nije upoznalo javnost o tome ko su suspendovani policijski službenici, te po kojim su kriterijumima smijenjeni.

Ubrzo nakon suspenzije preko 20 policajaca, čija imena još nijesu poznata javnosti, Vlada je na elektronskoj sjednici, u ponedjeljak, usvojila Informaciju o pokretanju postupka za zapošljavanje 815 policajaca. Nedostatak kadrovskih kapaciteta u bezbjednosnom sektoru jedan je od razloga zbog kojih se traži Šaranovićeva ostavka.  U vrijeme masovnog zločina na Cetinju je bilo tek devet policajaca.

Bivši direktor policije Zoran Brđanin je u septembru 2024.godine Šaranoviću uputio predlog o potrebi da se zaposli 1.200 policajaca, ali je njegov zahtjev ostao bez reakcije nadležnih.

Usvajanje Informacije o pokretanju postupka za zapošljavanje 815 policajaca na sjednici Vlade početkom sedmice problematizuje se i zbog toga što ona omogućava uapošljavanje novih kadrova od strane vrha policije bez obrazloženja.

Naime u Informaciji se Vlada poziva na  član 133a stav 1 Zakona o unutrašnjim poslovima kojim je propisano  da Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) može, uz prethodno mišljenje Ministarstva finansija i saglasnost Vlade, da sprovede poseban postupak zapošljavanja bez javnog oglašavanja i  kadrovskog plana.

“Zbog obima posla koji nije moguće obaviti sa postojećim brojem izvšilaca, potrebe za angažovanjem specijalizovanog kadra ili drugih opravdanih razloga koje utvrdi Ministarstvo stavom 2 istog člana, propisano je da se postupak iz stava 1 ovog člana sprovodi na osnovu javnog poziva koji se objavljuje na internet stranici i oglasnoj tabli ministartsva”, piše u Informaciji. I zaključuje: „lmajući u vidu da se poseban postupak zapošljavanja primjenjuje za popunu radnih mjesta u okviru ključnih organizacionih jedinica unutar Uprave policije, a sve u svrhu očuvanja javne bezbjednosti potrebno je sprovesti navedeni postupak, bez javnog oglašavanja i bez kadrovskog plana.”

U odluci Vlade nije precizirano po kojim kriterijumima će službenici biti birani, te se na ovaj način baca sjenka na transparentnost  procesa zapošljavanja,  ništa manja u odnosu na netransparentnost postupka utvrđivanja da li je neko od policijskih službenika zaslužio da ostane bez značke koji se sprovodi.

Svetlana ĐOKIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo