Povežite se sa nama

DRUŠTVO

VLADA DALA ZELENO SVJETLO ZA CENTRALIZACIJU: Opštinama ostaje samo legalizacija divljih građevina

Objavljeno prije

na

Poslednjeg avgustovskog dana, na svojoj 38. sjednici, Vlada je utvrdila Predlog zakona o planiranju prostora i izgradnji objekata, što je poslednji stepen u proceduri pripreme novih zakonskih rješenja, pred izjašnjavanje poslanika u Skupštini Crne Gore i time stavila tačku na brojne polemike i burne rasprave koje su pratile njegovu izradu.

Premijer Duško Marković ocijenio je predloženi zakon kao kvalitetan strateški dokument i pohvalio nosioce posla, Ministarstvo održivog razvoja i turizma i ministra Pavla Radulovića za ogroman uloženi napor u njegovoj pripremi.

Riječ je o novom, revolucionarnom konceptu procesa planiranja prostora u Crnoj Gori u odnosu na dosadašnju praksu, koji je izazvao pravu lavinu komentara i negativnih kritika građana, lokalnih uprava, nevladinih i strukovnih organizacija. Kontroverze koje su pratile izradu novog Zakona o planiranju u režiji MORT-a ogledale su se u tome što je ministar Radulović pokušao da obmane javnost i da progura verziju teksta pripremljenu daleko od očiju javnosti, u zatvorenim interesnim krugovima graditeljskih lobija, investitora i političara, koja nije prošla javnu raspravu.

Dokument koji je Vlada utvrdila zapravo je treća verzija izmjena postojećeg zakona o uređenju prostora koji se našao na javnoj raspravi tokom 2016. godine, kao Nacrt zakona o uređenju prostora i izgradnji objekata. Dok su građani pažljivo analizirali Nacrt i svoje primjedbe i sugestije dostavljali tamo gdje treba, u MORT-u su pravili posve drugačiji dokument, potpuno različit od teksta upućenog na javnu raspravu.

U aprilu ove godine ministar Radulović prezentovao je javnosti Predlog zakona o planiranju i izgradnji, koji je, navodno, prošao javnu raspravu, što je bio grandiozan pokušaj obmane sveukupne stručne i laičke javnosti u Crnoj Gori.

Pritisnut oštrim reakcijama javnosti, naročito argumentacijom lokalnih uprava, Radulović je bio primoran da Predlog vrati u formu Nacrta i sprovede novu javnu raspravu koja je organizovana u periodu od 04. maja do 12. juna ove godine.

Sa ekipom saradnika ministar je potom organizovao turneju po crnogorskim opštinama pokušavajući, bezuspješno naravno, da građanima pojasni smisao i svrhu drastičnih izmjena sistema planiranja, novu zemljišnu politiku, novi način korišćenja prirodnih resursa, nove uslove za gradnju i mnoge druge inovacije usmjerene ka jednom cilju, preuzimanje ingerencija opština na tim poslovima i totalnu centralizaciju odlučivanja.

I sam naziv Zakona o planiranju i izgradnji bio je izložen kritikama, jer ne definiše ni šta se planira ni šta se gradi, te je Vlada konačno utvrdila novi, treći naziv, Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata.

Zvaničan izvještaj sa održane druge javne rasprave nije dostupan javnosti, jer nije okačen na sajtu Ministarstva, na kome se može naći samo onaj prethodni, iz 2016. godine, pa se ne zna kakve su primjedbe građani dostavili.

Međutim, kakve god da su, one nisu uvažene, jer je iznuđena javna rasprava bila samo farsa. Evidentne su samo sitne korekcije u konačnoj verziji zakona, dok je suština promjena u ovoj oblasti ostala netaknuta.

Sve ono što je ministar Radulović obznanio u aprilu, o čemu je Monitor detaljno izvijestio, ostalo je na snazi. Predloženim zakonskim rješenjima uvodi se centralizacija svih poslova u sistemu planiranja prostora na nivou Vlade, odnosno Ministarstva održivog razvoja i turizma. Opštinama se oduzimaju nadležnosti u planiranju prostora kojim inače upravljaju, zatim u poslovima izrade planskih dokumenata, izdavanja građevinskih dozvola i urbanističko-tehničkih uslova za gradnju. Čime se ukida potreba za nizom opštinskih službi, sekretarijata za urbanizam i agencija za planiranje.

Ključna novina jeste ukidanje svih urbanističkih planova na nivou opština, od prostornih do detaljnih urbanističkih planova, državnih i lokalnih studija lokacije i urbanističkih projekata, kojim je do sada, od začetaka urbanističke prakse, uređivan prostor opštinskih teritorija.

Predviđena su samo dva bazna planska dokumenta u državi i to Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije.

Jedna od bitnih promjena jeste – ukidanje građevinske i upotrebne dozvole. Objekat može da se gradi na onovu prijave koja se uz potrbenu dokumentaciju podnosi inspekcijskom organu. Dok je za pribavljanje upotrebne dozvole nadležan – katastar.

Zakon vraća inspekcijske službe urbanizma i građevinarstva pod kapu Ministarstva, čime se nastavljaju lutanja i improvizacije svakog od ministara.

Jedna od novina je i uvođenje funkcije glavnog državnog arhitekte kojeg imenuje Vlada, i glavnog gradskog arhitekte čije je imenovanje u nadležnosti lokalne uprave.

Uvodi se totalna centralizacija upravljanja prostorom u kojoj se i nadležnosti oko postavljanja privremenih objekata u opštinskim atarima, prenose na Ministarstvo.

Primorske opštine već su oštećene oduzimanjem ingerencija u obalnom dijelu koji im je uzurpirala Vlada, gazdujući njime preko preduzeća Morsko dobro.

Posebnu pažnju građana privukle su zakonske odredbe koje se odnose na parcelaciju zemljišta i dokompletiranje urbanističke parcele, kojima se na konfuzan i nejasan način uvodi obaveza otkupa zemljišta na lokaciji određenoj za gradnju. Dopušta se mogućnost da vlasnik veće katastarske parcele, na zajedničkoj urbanističkoj, primora ostale na prodaju zemlje. Uprkos burnim reakcijama vlasnika zemljišta, zakonopisac nije odustao od ovog predloga, koji predstavlja gotovo okosnicu čitavog zakona i prenosi se i na zakonska rješenja o eksproprijaciji zemljišta.

U Predlogu zakona koji je prihvatila Vlada, izbrisan je član koji je definisao objekte od interesa za Crnu Goru. Nije poznato kakav interes Ministarstva stoji iza brisanja popisa državnih i lokalnih objekata od nacionalnog značaja, posebno ako se ima u vidu da su prethodni zakoni o planiranju i izgradnji pretrpjeli više izmjena upravo sa ciljem da država stavi prečat javnog interesa na što veći broj građevina. Za gradnju objekata od javnog interesa država je garantovala značajne beneficije i razne pogodnosti i kreditiranja, posebno u hotelskoj industriji, pa ostaje posve nejasno zašto je sve to najednom obrisano.

Novi Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata daje ogromnu moć Ministarstvu održivog razvoja i turizma, tom već glomaznom konglomeratu državne administracije. Pored dva resora, planiranje prostora i turizam, u djelokrug ovog Ministarstva spada i zaštita prirode i životne sredine, direkcija javnih radova i niz izmišljenih i nepotrebnih službi, osnovanih za zapošljavanje partijskih kadrova. MORT će uskoro predstavljati stvarnu malu državu u državi, odgovornu za čitav lanac poslova i usluga međusobno suprostavljenih i nepovezanih, čiji je broj gotovo nevjerovatan.

Povrh svega postojećeg MORT se sprema da preuzme i poslove crnogorskih opština koji se odnose na upravljanje prostorom i gradnju objekata, što je protivno Ustavu, Zakonu o lokalnoj samoupravi i Evropskoj povelji o lokalnoj samoupravi i decentralizaciji vlasti, na šta upozoravaju lokalne vlasti, NVO, strukovna udruženja arhitekata i inženjera i mnogi drugi.

Ministarstvo održivog razvoja broji devet direktorata sa više od 20 direkcija. Osnovani su direktorati najraznovrsnijih namjena, od osnovnih za planiranje prostora, građevinarstvo ili turizam, do onog za klimatske promjene, za upravljanje otpadom ili za saradnju sa EU…Tu je i mnogočlani ministarski kabinet sa savjetnicima, sa tri državna sekretara i jednim sekretarom Ministarstva, na desetine odsjeka i službi, kancelarija i odjeljenja, nebrojena armija ljudi na državnom budžetu zadužena za prostor male države površine nepunih 14.000 km2.

Nakon usvajanja novog Zakona o planiranju uslijediće nova, neophodna zapošljavanja u Ministarstvu i gašenja pojedinih službi po opštinama, kojima ostaju samo poslovi oko legalizacije bespravno sagrađenih objekata. Potpuno obespravljene na svojoj teritoriji lokalne uprave ostaju i bez značajnog izvora prihoda, što je krajnji cilj izmjena zakona, u strahu DPS-a od gubljenja vlasti u nizu crnogorskih gradova.

Branka PLAMENAC

Komentari

DRUŠTVO

VLADA DALA SAGASNOST ZA GRADNJU NA PLATAMUNIMA FIRMI  KOJA SE POVEZUJE SA OLEGOM DERIPASKOM: Radunović odobrio davno osmišljeni plan

Objavljeno prije

na

Objavio:

Kompaniji KPM Limited iza koje navodno stoji kapital ruskog milijardera Olega Deripaske, Ministarstvo prostornog planiranja dalo je saglasnost za gradnju hotelskog kompleksa, apartmanskih naselja, vila i pratećih sadržaja, koji se protežu uz pojas morskog dobra, od Rta Platamuni do pješčane uvale Trsteno. To je ujedno i epilog čuvene afere Trsteno koja je obilježila prodaju  oko pola miliona kvadrata državnog zemljišta na dugoj morskoj obali Opštine Kotor

 

 

Na kraju prošle godine, 27. decembra 2024. Ministarstvo prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine dalo je saglasnost kompaniji KPM limited Doo iz Podgorice na dopunjeno idejno rješenje arhitektonskog projekta ekskluzivnog turističkog naselja na obali Donjeg Grblja, na potezu Platamuni – Trsteno, u zahvatu Prostorno urbanističkog plana Kotor.

Saglasnost na idejni projekat koji potpisuje arhitekta Mladen Krekić, pečatom i potpisom ovjerio je ministar Slaven Radunović. Saglasna je bila i v.d. generalna direktorica Direktorata Glavnog državnog arhitkete, Mirjana Đurišić. To je ujedno i epilog čuvene afere Trsteno koja je obilježila prodaju  oko pola miliona kvadrata državnog zemljišta na dugoj morskoj obali Opštine Kotor.

Vlasniku zemljišta, kompaniji KPM Limited iza koje navodno stoji kapital ruskog milijardera Olega Deripaske, dozvoljena je gradnja hotelskog kompleksa, apartmanskih naselja, vila i pratećih sadržaja, koji se protežu uz pojas morskog dobra, od Rta Platamuni do pješčane uvale Trsteno.

Urbanistički parametri su obeshrabrujući. Na nekoliko katastarskih parcela predviđenih za gradnju, ukupne površine od 168.700 m2 gradiće novo turističko naselje T2 sa pet zvjezdica. Građevinsko područje podijeljeno je na dvije zone. Na jednoj, lociranoj na isturenom Rtu Platamuni, uz morsku obalu, planirana je izgradnja hotela sa 300 kreveta ili 138 ključeva. Pored ekskluzivnog hotela sa bazenima  predviđeno je  oko 90 brendiranih apartmana, zatim iste takve brendirane vile sa 39 ključeva ili 218 kreveta.

Na drugoj lokaciji, koja se prostire uz postojeću saobraćajnicu gradiće se obični apartmani sa 86 ključeva ili 228 kreveta.

U totalu to izgleda ovako. Na prostoru koji je u katastru nekretnina označen kao šume 4. klase, umjesto zelenila i mediteranske makije, prema  prihvaćenom idejnom rješenju, izgradiće se raznovrsni građevinski objekti sa  više od 1.000 kreveta ili 364 ključa. Bruto građevinska površina iznosi više od 50.000 kvadrata ili bruto izgrađena građevinska površina sa svim tehničkim postrojenjima, podzemnim garažama, servisima i terasama na tlu, iznosi oko 103.900 metara kvadratnih.

Poređenja radi, to su dvije budvanske Zavale  ili  duplirani Stari grad Budva. U pitanju je gruba intervencija u netaknutom prirodnom prostoru započeta donošenjem Detaljnog urbanističkog plana Platamuni-Trsteno. Ovaj planski dokument tipičan je primjer investitorskog plana donijetog prema potrebama poznatog investitora, što je bila najčešća praksa urbanizacije djelova morske obale. Plan je usvojen u Skupštini Opštine Kotor, 2014. godine. Njegova važnost je prestala donošenjem PUP-a za područje kotorske opštine.

Rukovodilac tima za izradu PUP-a bio je arhitekta Krekić i njegov biro Businessart,  pa je logično da su sve smjernice i urbanistički  parametri za gradnju na Platamunima iz DUP-a unijeti u novi plan. Sveprisutni „dvorski“ arhitekta čije se ime pojavljuje iza najvećih investicija i poslova iza kojih stoji država, našao se u ovom slučaju u konfliktu interesa, jer je nedopustivo da se obrađivač plana bavi projektovanjem objekata u prostoru na koji se plan odnosi.

Priča oko urbanizacije dijela obale na granici između dvije opštine, Kotora i Budve, počinje 2004. godine, kada je tadašnja vlast u Kotoru, koalicija Liberalnog saveza i SNP, odlučila da proda obalni zemljišni pojas od Rta Jaz, zaleđa plaže Trsteno i Rta Platamuni u dužini od 4 kilometra. Na namještenom javnom tenderu jedinom ponuđaču, ruskoj kompaniji KPM Limited prodato je 483.488 m2, zemljišta u državnoj svojini za 6 miliona eura. Pola miliona kvadrata prodato je bez saglasnosti Vlade kao vlasnika, jer je Opština Kotor imala status korisnika.

Skandalozna prodaja zemlje na neizgrađenom dijelu Crnogorskog primorja  dovela je do političke afere i podjele u vrhu Liberalnog saveza. Ova nesvakidašnja priča dobila je svoju stranicu i na Vikipediji.

„Afera Trsteno je naziv za korupcionaški događaj iz 2004. godine u koji su bili uključeni visoki funkcioneri Liberalnog saveza Crne Gore, tadašnji politički lider Miodrag Živković i predsjednik Opštine Kotor Nikola Samardžić. Uvala Trsteno predstavlja jednu od najljepših plaža na regiji Donjeg Grblja i spada u 9 najljepših plaža Crnogorskog primorja. Prodaja atraktivnog neurbanizovanog zemljišta u zaleđu predivne plaže Trsteno, površine oko pola miliona kvadrata, dobila je obrise prave korupcionaško-špijunske afere koja je dovela do podjela u Liberalnom savezu“….navodi se na Vikipediji.

Krajnji ishod višemjesečnih  međusobnih optužbi za kriminal i korupciju bio je da je na vanrednom kongresu partije Miodrag Živković smijenjen sa funkcije lidera Liberalnog saveza i isključen iz članstva stranke. Iz stranke je isključen i Nikola Samardžić, a pokrenuto je i pitanje njegove krivične odgovornosti.

Osam godina kasnije, tadašnji poslanik I lider Nove srpske demokratije, Andrija Mandić, uputio je zahtjev Vrhovnom državnom tužilaštvu na čijem je čelu bila Ranka Čarapić, kojim je zatražio poništenje nezakonite odluke SO Kotor o prodaji navedenog kompleksa, kao i pokretanje istražnih postupaka radi utvrđivanja krivične odgovornosti lica koja su tome učestvovala. Kada je kasnije u Skupštini postavio pitanje šta je bilo sa njegovim zahtjevom, uslijedio je odgovor tadašnjeg ministra pravde Duška Markovića, da je formiran predmet o prodaji zemlje na Trstenom.

Slučaj je  udesio da nakon 13 godina od Mandićevog zahtjeva za raskid štetnog ugovora sa ruskom kompanijom, njegov partijski kolega, potpredsjednik NSD i ministar prostornog planiranja, urbanizma i državne imovine, Slaven Radunović, potpiše saglasnost za gradnju i omogući realizaciju davno osmišljenog plana.  Poslije 20 godina od nesretne prodaje vrijednog prostora, ministar Radunović stavio je tačku na jednu od najvećih pljački državne imovine.

Kompanija KPM Ltd gazduje plažom Trsteno za čiji je zakup na prethodnom tenderu ponudila iznos od vrtoglavih 140.000 eura iako je početna cijena zakupa za 90 metara pijeska, bila 30.000. Zanimljivo je da je ove godine, na javnom tenderu za zakup crnogorskih plaža koji je u toku, Trsteno stratovalo sa početnih 4.000 eura. Što je ubjedljivo najmanja cifra u odnosu na kvalitet i ljepotu kupališta. Što znači da se i JP Morsko dobro prilagođava starom zakupcu.

Pored ruske kompanije KPM kojoj pripada ogroman zemljišni posjed na priobalnom dijelu kotorske opštine, u neposrednoj blizini, u zaleđu Platamuna, naselio se i milijarder Oleg Deripaska, vlasnik imanja površine 2,5 hektara. Deripaska  je kupio nekadašnju vojnu bazu Vojske Jugoslavije na tenderu koji je u aprilu 2005. godine raspisao Fond za reformu sistema odbrane zajedničke države SCG.

Ekskluzivnu parcelu na obali mora površine 25.098 kvadrata pazario je za 627.000 eura. Na vojne objekte i zemljište uknjižila se firma „Overseas Assets Management“  DOO iz Podgorice.

Navedena kompanija proširila je svoj posjed kupovinom dodatnih parcela površine 10.485 m2.

Prema podacima Uprave za nekretnine imanje ruskog tajkuna, odnosno misteriozne of šor kompanije Overseas, prostire se na 35.583 m2 pašnjaka i šuma uz morsku obalu od Jaza do Platamuna, na području katastraske opštine Krimovice. Na lokaciji sa koje se pruža očaravajući pogled na morsku pučinu, zaklonjenoj od pogleda radoznalaca gustom mediteranskom makijom i visokom ogradom, Deripaska je podigao raskošni letnjikovac sa nekoliko luksuznih vila i pratećih objekata.

Međutim, neposredno po dobijanju saglasnosti za gradnju turističkog rizorta, u januaru ove godine kompanije Overseas Assets Management i KPM Limited,  promijenile su vlasnika. U Centralnom registru privrednih subjekata kao osnivač upisana je druga of šor firma – Jolie Services Ltd.

Branka PLAMENAC

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

NIŠTA OD DEPOLITIZACIJE DRŽAVNE UPRAVE: Spremni za nove uhljebe

Objavljeno prije

na

Objavio:

Iako je svaka vlada deklarativno najavljivala da će polako smanjivati broj zaposlenih u javnoj upravi, njihov broj se sve više povećavao, toliko da u pojedinim državnim i opštinskim kancelarijama nema dovoljno stolica za zaposlene. Da će tako ostati potvrđuje i  Predlog izmjena Zakona o državnim službenicima i namještencima

 

 

Evropska komisija godinama upozorava da Crna Gora i njen budžet ne mogu da izdrže sve glomazniju javnu upravu. Iako je svaka vlada deklarativno najavljivala da će polako smanjivati broj zaposlenih u javnoj upravi, njihov broj se sve više povećavao, toliko da u pojedinim državnim i opštinskim kancelarijama nema dovoljno stolica za zaposlene.

Da će tako ostati potvrđuje i  Predlog izmjena Zakona o državnim službenicima i namještencima, koji je izazvao burne reakcije u javnosti, ali i na sjednici Vlade.

Iako je ministar javne uprave Maraš Dukaj predložio rješenje koje bi u mnogome depolitizovalo javnu upravu i smanjilo broj zaposlenih, poslanici vladajuće većine nijesu bili zadovoljni ograničenjima koja bi tim aktom bila propisana za rukovodioce državnih organa i preduzeća. Zato je standardno nastala paljba amandmanima, kako bi se ta rješenja ublažila.

Najspornija rješenja odnose se na konkurse gdje bi bio izabran najkvalifikovaniji, čime bi ministar izgubio diskreciono pravo da sam bira jednog od tri najbolja kandidata, kao što je sada slučaj. To značajno sužava prostor malverzacija pri izboru rukovodilaca i drugih kadrova. Takođe je pojedinim ministrima bilo sporno da vršioce dužnosti biraju iz reda zaposlenih u tom resoru ili preduzeću, umjesto da dovode vanjske „stručnjake“. Najspronije je bilo što se traži da rukovodioci moraju imati završen fakultet.

Vlada je  konačno usvojila  Predlog zakona, ali ne onako kako ga je Ministarstvo javne uprave predložilo i usaglasilo sa Evropskom komisijom (EK). Usvojeni su zaključci u odnosu na odredbe koje nijesu odgovarale većini ministara, pa će tako dopunjen propis biti dostavljen poslanicima na diskusiju i odlučivanje.

Ivan ČAĐENOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 7. marta iil na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

NOVI ZAKONI O UREĐENJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA: Svaka vlada svoja pravila

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svaki saziv  Vlade, odnosno svaki ministar donosi nova pravila i propise u sektoru planiranja prostora i izgradnji objekata, pojedini čak i po nekoliko puta tokom mandata, dok su izmjene i dopune važećih zakona postale redovna aktivnost. Rekorder je bio  Branimir Gvozdenović, koji je zakone mijenjao prema trenutnim potrebama moćnog građevinskog lobija. Zakonskim rješenjima aktuelnog ministra Slavena Radunovića poništavaju se sve „tekovine“ ministra  Pavla Radulovića

 

 

Poslanici Skupštine Crne Gore završili su u utorak 25. februara raspravu o Predlozima Zakona o uređenju prostora i Zakona o izgradnji objekata, koje je pripremila Vlada, odnosno Ministarstvo prostornog planiranja, uređenja prostora i državne imovine, te se očekuje njihovo usvajanje. U narednom periodu planira se i donošenje posebnog Zakona o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata.

U pitanju je set od tri nova zakona koji će zamijeniti aktuelni Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata iz 2017. godine, čije je donošenje pratila burna i duga kampanja tadašnjeg ministra, Pavla Radulovića, za razliku od novih zakonskih rješenja koja prolaze bez veće pompe i interesovanja javnosti.

Kao rijetko koji zakonski dokument prije toga, kontroverzni Radulovićev zakon sa uvođenjem novih pravila u oblasti planiranja prostora Crne Gore i izgradnji objekata, izazvao je veliko interesovanje građana, strukovnih i nevladinih organizacija i lokalnih samouprava. Tokom šest mjeseci javnih rasprava i debata, ubjedljvom argumentacijom osporavana je valjanost predloženih zakonskih odredbi. Međutim, ni struka ni nauka nisu pomogle da se zaustavi pokrenuta mašinerija Vlade premijera Duška Markovića i Ministarstva održivog razvoja i turizma u namjeri da se iz temelja promijeni sve ono što se prethodno primjenjivalo u toj oblasti u Crnoj Gori.

Radikalnim zakonskim rješenjima poslovi planiranja prostora bili su centralizovani, oduzete su sve ingerencije lokalnim upravama u poslovima planiranja prostora i izdavanja odobrenja za gradnju. Ukinute su građevinske i upotrebne dozvole, pa se čitav niz poslova koje su bile u nadležnosti opština, prenio na Ministarstvo održivog razvoja i turizma. Ukinuti su svi urbanistički planovi na nivou lokalnih samouprava, uvedena su dva bazna planska dokumenta za cijelu državu, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije. Zakon je usvojen po hitnom postupku, na vanrednom zasijedanju republičkog parlamenta 30. septembra 2017. političkom trgovinom uz čuvena noćna ubjeđivanja poslanika manjinskih partija.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo