Povežite se sa nama

Izdvojeno

TEHNIČKA VLADA NASTAVLJA DA GOMILA FUNKCIONERE: Učinjeni, na  tuđ račun

Objavljeno prije

na

Od kada joj je, u avgustu prošle godine, izglasano nepovjerenje pa do kraja juna ove godine,  tehnička vlada  je imenovala blizu 1200 državnih funkcionera. Do izlaska ovog broja Monitora, taj broj je vjerovatno premašen

 

Vjerovatno nema niko u Crnoj Gori, tvrde upućeni, ko bi precizno mogao da saopšti aktuelni broj državnih funkcionera. Spisak se produžava, praktično, iz nedjelje u nedjelju. Skoro  nema sjednice tehničke vlade Dritana Abazovića na kojoj se, pod stavkom imenovanja i razrješenja, ne donese makar desetak odluka.

Još teže je pretpostaviti koliko će sve to koštati državni budžet, odnosno, poreske obveznike. “Ogroman broj razrješenja i imenovanja Vlade Dritana Abazovića predstavlja problem, jer će imenovani po političkoj osnovi biti ponovo razriješeni, a godinu će primati platu koju će im davati građani Crne Gore”, istakla  je prije neki dan Vanja Ćalović Marković ukazujući na ozbiljan društveni i finansijski problem. “Bilo bi dobro da dobijemo podatak koliko su nas koštali partijski uhljebi u vladama Duška Markovića, Zdravka Krivokapića i Dritana Abazovića. Ne vidim razlog zašto bi zaposleni u državnim institucijama, po prestanku funkcije, imali pravo da sjede kući i godinu primaju platu.”,

Tri poslednje crnogorske vlade, dok su bile u tehničkom mandatu, imenovale su preko 1.500 javnih funkcionera, izbrojali su u NVO Centar za građansko obrazovanje, na osnovu odluka objavljenih u Službenom listu. Najmanje je zapošljavala Krivokapićeva tehnička vlada (nešto više od 140 osoba) ali je i njen mandat, nakon izglasanog nepovjerenja, bio najkraći – dva mjeseca.

Vlada Duška Markovića je za tri mjeseca, nakon gubitka izbora 30. avgusta 2020 do formiranja nove Vlade, izvršila 225 imenovanja. Nesumnjivi rekorder u tom poslu je aktuelna izvršna vlast. Od kada joj je, u avgustu prošle godine, izglasano nepovjerenje pa do kraja juna ove godine, tehnička vlada Dritana Abazovića imenovala je blizu 1200 državnih funkcionera.

“Imenovanja i razriješenja kod Markovića i Krivokapića bila su mjesečno na približnom nivou, a kod Abazovića se bilježi enorman rast u proteklih nekoliko mjeseci, pa tako u avgustu 2022. nije bilo nijednog imenovanja dok je u maju 2023. godine ta Vlada imenovala oko 250 funkcionera”, konstatuju iz CGO nakon obavljenog popisa funkcionera imenovanih u tehničkom mandate tri prethodne vlade. Podsjećamo,  rekordni maj prethodio je parlamentarnim izborima, što je, bez sumnje, uticalo na učinkovitost izvršne vlasti kada su u pitanju nova kadrovska rješenja.

Pošto su u međuvremenu usvojili i blizu 380 odluka o prestanku funkcija – razrješenje ili ostavka, istek mandata, penzija – vlada koju čine GP URA, SNP i BS može se pohvaliti kako je u plusu za skoro 900 imenovanih u punom mandatu ili privremenih vršilaca dužnosti (do šest mjeseci).

Na tom popisu su savjetnici, sekretari, šefovi i njihovi zamjenici, direktori i generalni direktori brojnih direktorata u, ionako, glomaznoj Vladi; direktori članovi Odbora direktora državnih preduzeća i javnih ustanova, počasni konzuli, zastupnici, ovlašćeni predstavnici, članovi vladinih/nacionalnih savjeta i komisija… Napravimo najskromniju računicu pa pretpostavimo da samo polovina imenovanih prima redovnu mjesečnu platu i da ta plata nije veća od državnog prosjeka (oko 1.000 eura bruto). A sigurno je veća, pošto je prosjek zarada u javnoj upravi znatno veći od državnog prosjeka. I po toj matematici imenovanja tehničke vlade poreske obveznike koštaju makar 450.000 eura mjesečno.

Tog se troška nećemo riještiti imenovanjem nove vlade, pošto će i budući ministri htjeti da rasporede svoje ljude od povjerenja u Upravu prihoda i carine, policiju, ANB, katastar, dobrostojeća državna preduzeća i agencije,  javne institucije iz oblasti obrazovanja, zdravstva, kulture… A stari će, uglavnom, na jednogodišnji plaćeni odmor.

Neka imenovanja bila su neizbježna. Nekome je istekao mandat, neko drugi je odlučio da promijeni posao ili otišao u penziju… Poneko je završio i u pritvoru (v.d. direktora Uprave prihoda i carine, pomoćnik direktora Uprave policije i nekoliko tek nešto nižih funkcionera). Ali ima i onih koji su eliminisani isključivo zbog partijske (ne)pripadnosti nakon avgustovskog političkog sukoba GP URA i SNP-a sa SDP-om i DPS-om, ili prosto zbog toga što su vladini zvaničnici na njihovim mjestima vidjeli nekog partijskog prijatelja ili rođaka.

Nova postavljenja su, uglavnom, prolazila u tišini ali je bilo i onih koja su nailazila na ozbiljan revolt zainteresovanih.  Iz Samostalnog sindikata izabranih doktora (SIDCG) nedavno su se oglasili saopštenjem, da sa javnošću podijele revolt zbog vladinih kadrovskih rješenja u zdravstvu.  Njima je zasmetalo što je Abazovićeva Vlada “u post tehničkom mandatu”  predsjednika Samostalnog sindikata zdravstva Mihaila Babovića imenovala za člana Upravnog odbora Fonda za zdravstveno osiguranje.

“Ovo je vjerovatno nagrada za dotičnog od strane Ministarstva zdravlja sa kojim je na štetu izabranih ljekara tajno potpisao sramni kolektivni ugovor nakon kojeg je došlo do umanjenja zarada izabranim ljekarima. Danima se postavljalo pitanje zašto je kolega Babović na štetu svojih kolega ljekara potpisao sporni GKU, a odgovor, napismeno, dobijamo izgleda par mjeseci kasnije…”, kostatuju sindikalni predstavnici izabranih ljekara. Oni problematizuju još jedno imenovanje, sa iste sjednice, pošto je Abazovićev kabinet odlučio da za v.d. generalnog direktora Direktorata za zdravstvenu zaštitu imenuje Radovana Nikolića “koji je takođe jedan od glavnih aktera sramnog GKU”.

Pored toga, moguće je napraviti obimnu listu potpuno besmislenih imenovanja od strane vlade, nakon što je ona izgubila podršku parlamenta. Neka su služila za udomljenje dragih i zaslužnih a druga samo da bi već angažovani funkcioneri upotpunili biografije i, eventualno, zaradili koji euro honorara.

Tako je vlada u septembru imenovala Savjet za reformu javne uprave (13 članova i sekretarka savjeta), u oktobru Savjet za zaštitu potrošača (18 članova) i Savjet za prava djeteta (19 članova), pa Nacionalni savjet za borbu protiv korupcije (23 člana, novembar), Nacionalni savjet za održivi razvoj (36 članova, decembar)…, Onda je u maju na red došlo Koordinaciono tijelo za praćenje realizacije Posebnog programa ulaganja od posebnog značaja za privredni i ekonomski interes Crne Gore (12 članova), da bi priča, za sada, bila zaključena nekoliko dana nakon vanrednih parlamentarnih izbora, formiranjem Savjeta za NATO (13 članova i sekretarka Savjeta).

Na čelu većine pomenutih tijela nalazi se premijer Abazović. Koliko sve to košta – ne znamo. Šta će buduća vlada da radi sa tim i tolikim savjetima tek ćemo saznati.

Zoran RADULOVIĆ

Komentari

Izdvojeno

VLADA ZVALA AMBASADORE NA RAPORT I INSTRUKCIJE: (Ne)sluh za vanjsku politiku

Objavljeno prije

na

Objavio:

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s crnogorskim ambasadorima, od Ukrajine  preko Evrope do SAD.  Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa EU

 

 

Vlada Crne Gore je preko Ministarstva vanjskih poslova (MVP) i ministra Ervina Ibrahimovića krajem februara pozvala maltene sve ambasadore u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) da hitno dođu na konsultacije. Početak konsultacija je određen za 6. mart. Mnogi su se tada uplašili reprize opoziva od 15. novembra 2024., kada je Vlada smijenila tri ambasadora.

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s ambasadorima od Ukrajine (Borjanka Simićević) preko Evrope do SAD-a (Jovan Mirković). Ispostavilo se da je strah ambasadora bio neopravdan. Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa Evropskom Unijom (EU), te odnosima između ključnih evropskih zemalja. Spajić je dao upute ambasadorima da nastave nedvosmileno podržavati EU i članstvo Crne Gore u tom bloku. Istovremeno je tražio da se uzdrže od kritike prema SAD-u i novoj administraciji i da se ne upuštaju u bilo kakve komentare trenutnih razmimoilaženja između SAD-a i evropskih saveznika.

Odmjereni stav Crne Gore se ubrzo vidio 11. marta na sastanku najviših evropskih vojnih zvaničnika u Parizu, gdje se razgovaralo o modalitetima podrške Ukrajini nakon američke najave obustave vojne pomoći. Na sastanak nije pozvana Amerika jer su Evropljani željeli pokazati da sami mogu biti veliki dio sigurnosnog okvira u slučaju primirja između Ukrajine i Rusije. Nakon što je agencija AP javila da su Crna Gora i Hrvatska jedine evropske članice NATO-a koje nisu odgovorile na poziv za sastanak u Parizu, savjetnik premijera za bezbjednost i odbranu Todor Goranović je za Radio Slobodna Evropa (RFE) potvrdio učešće Crne Gore na sastanku. Ipak, poslat je samo zamjenik vojnog predstavnika pri NATO komandi u Briselu jer je „načelnik Generalštaba Zoran Lazarević …u službenoj posjeti Bugarskoj“.

Diplomatske (ne)aktivnosti s druge strane Atlantika sadašnjeg ambasadora Mirkovića kod nekih funkcionera vladajuće koalicije izazivaju nezadovoljstvo i čak otvorenu ljutnju. Jedan od povoda je bio sastanak s američkim zvaničnicima sredinom februara u Vašingtonu kada je ambasador navodno izjavio da bi gubitak vlasti Aleksandra Vučića vjerovatno oslabio neke od njegovih crnogorskih marioneta. Detalje razgovora nije bilo moguće nezavisno potvrditi. Iako nije direktno pomenuo bivši Demokratski front (DF), izvještaj(i) ambasade ka Podgorici je naljutio koalicione partnere koji su se prepoznali u pomenutoj kvalifikaciji. To je navodno pogoršalo tinjajući antagonizam između djelova srpskog bloka i premijerovog Pokreta Evropa sad (PES). Jedan funkcioner DF-a je komentarisao da je to dovoljan razlog za opoziv jer su i oni podržali takvo kadrovsko rješenje u Vašingtonu.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

CRNA GORA I EVROPSKE OBAVEZE: Prestiže li nas Albanija  

Objavljeno prije

na

Objavio:

Formalno, Crna Gora je u prednosti u odnosu na Albaniju. No, očigledna je sve snažnija podrška Brisela Albaniji, koju je komesarka Marta Kos nazvala i mogućom sljedećom članicom EU.  Ima još signala da je Crna Gora dobila ozbiljnu konkurenciju: Evropski parlament je umjesto u Podgorici otvorio kancelariju u Tirani, a Albanija nas je preduhitrila i u korišćenju sredstava iz programa Plana rasta

 

 

Nakon što je sredinom marta stigla vijest da Evropski parlament (EP) otvara kancelariju u Tirani umjesto u Podgorici, kod kuće je stidljivo aktuelizovana priča o tome gubi li Crna Gora titulu lidera u regionu. O tome za sada govore samo opozicija i civilni sektor, dok Vlada ćuti.

Iz EP su saopštili da je otvaranje kancelarije u Tirani dio strateškog plana o proširenju EU i da će Albanija  biti „ključna kontakt tačka“ sa Zapadnim Balkanom. „ Odluka o konkretnom gradu i mjestu uslijedila je nakon tehničke procjene dostupnosti.  Ali, naravno, status odgovarajuće zemlje kandidata za članstvo u EU je takođe imao pozitivan impuls”, saopštio je  izvjestilac Evropskog parlamenta za Albaniju Andreas Šider.

Crnogorske vlasti najavljivale su da bi Podgorica mogla biti izabrana za kancelariju EP na Zapadnom Balkanu, a incijativu je formalizovao predsjednik Jakov Milatović u decembru 2024. Iako se činilo da je stvar gotova, na kraju je izabrana Tirana.  Kao jedno od obrazloženja odluke,  evropski zvaničnici ističu bolju saobraćajnu povezanost Tirane. Ipak, očito je da Brisel polagano mijenja i retoriku o tome koja bi balkanska zemlja mogla biti 28. članica EU.

“Nastavi li ovako, Albanija bi do 2027. mogla postati sledeća članica EU”, saopštila je evropska komesarka za proširenje Marta Kos, tokom posjete Albaniji sredinom mjeseca. “Albanija je napravila izuzetan progres. Naravno, ostaje još dosta posla i dublje reforme su neophodne. Svakako, nastavi li ovim tempom, onda je sigurno da bi sve moglo biti završeno do 2027. godine i krenuti naprijed što je brže moguće. Želim da čestitam albanskim građanima na dostignućima do sada, a uz nastavak takve posvećenosti i tempa, nadam se kako EU više ne bi imala 27 članica već 28, sa Albanijom koja bi nam se pridružila”, saopštila je ona.

Ta ocjena Marte Kos, podstakla je u  Crnoj Gori i razgovor na temu gubi li Crna Gora status lidera u regionu.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DALIBORKA ULJAREVIĆ, CENTAR ZA GRAĐANSKO OBRAZOVANJE: Nerazminirano polje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Crna Gora više tapka u mjestu nego što ide naprijed, uprkos “guranju” iz Brisela. Pogrešne je lekcije vlast izvukla iz poklonjenog IBAR-a

 

 

MONITOR: Vlast i opozicija su dugo usaglašavali pitanja za Venecijansku komisiju. Zašto?

ULJAREVIĆ: Činjenica da dio vlasti i opozicije, koji su potpisali sporazum, nijesu mogli lako doći do jednog usaglašenog pitanja za Venecijansku komisiju već su poslata dva – od svake strane po jedno – indikacija je suštinskog nepovjerenja među tim političkim akterima. To naglašava i da je jedan formalni dokument, koji je trebalo da bude neki vid mosta ka uspostavljanju institucionalnog dijaloga između vlasti i opozicije, na krhkim osnovama.

MONITOR: Hoće li VK pomoći da se prevaziđe politička kriza?

ULJAREVIĆ: Venecijanska komisija nema čarobni štapić. Njena uloga je savjetodavna, zasnovana na pravu i principima demokratije. Može pomoći u tehničkom i pravnom smislu, ali neće riješiti suštinske probleme naše političke krize, čiji je samo jedan izraz bio slučaj penzionisanja sutkinje Ustavnog suda Dragane Đuranović.

Imaćemo pravni i politički test – da li su akteri spremni da poštuju preuzete obaveze, posebno partije vladajuće većine ukoliko to mišljenje ne bude u okvirima odluke koju su oni donijeli. Ma kako se to u konačnici riješilo, ostaje nam nerazminirano političko polje, po kojem akteri hodaju, a svaka nova “mina” koja se (ne)namjerno aktivira produbljuje krizu.

MONITOR: Kako vidite  političku situaciju u kojoj su nam potrebne strane adrese da  arbitriraju o  pitanjima od  javnog interesa?

ULJAREVIĆ: To je simptom nerazvijene političke kulture, slabih institucija i skromnih formata političkih struktura na našoj političkoj sceni, a demokratska zrelost se mjeri i sposobnošću institucionalnog i samostalnog rješavanja sporova.Nije to od juče, dug je put ka demokratskoj konsolidaciji, ali je važno da se ide naprijed, bez skretanja u slijepe ulice ili vraćanja unazad, što je naša svakodnevnica.

Uvijek treba apostrofirati odgovornost vlasti, a ona je sve otuđenija od građana i građanki. Nalazi naših istraživanja, konkretno posljednji CG puls, zajednički poduhvat CGO-a i Instituta Damar, ukazuju da 56.5 posto građanstva cijeni da je ova Vlada okrenuta partijskim interesima, a 60.7 posto da su ministri više predani ličnoj promociji nego poslu. Kada se sa tim upare podaci o (ne)povjerenju u institucije ili o percepciji pravca kretanja države jasno se prepoznaje da unutrašnji mehanizmi ne funkcionišu i da je država na autopilotu – bez jasnog smjera i vizije za budućnost.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo