Povežite se sa nama

OKO NAS

STATUS GRADA U NOVIM ZAKONSKIM PRIJEDLOZIMA: Svi na primorju, osim Ulcinja!?

Objavljeno prije

na

Sve opštine na Primorju dobiće status grada, izuzev Ulcinja, predviđeno je Nacrtom novog Zakona o lokalnoj samoupravi. To je izazvalo pravu buru u Ulcinju. Iz Vlade poručuju Ulcinjanima da se malo strpe.  Iz ministarstva javne uprave kojim rukovodi Maraš Dukaj navode da Opština Ulcinj, iako je bila pozvana, nije učestvovala u procesima izrade novog zakonskog rješenja

 

 

Po prijedlogu Ministarstva javne uprave (MJU) status grada na jugu dobiće Bar, Herceg Novi, Kotor, Budva i Tivat. Kako navode, Ulcinju nedostaje malo investicione, ekonomske dinamike, te će “vrlo brzo, u nekom narednom periodu, biti konkurentan za status grada”.

“To je samo nastavak politike koja se sprovodi prema ovom gradu u posljednje tri decenije kada su mu sistematski oduzimane ingerencije. Najbolje se to manifestuje u Zakonu o morskom dobru, po kojem se čak 57 odsto morskog dobra kojim gazduje Javno preduzeće za upravljanje morskim dobrom, sa sjedištem u Budvi, nalazi na teritoriji opštine Ulcinj”, kaže ulcinjski hroničar Ismet Karamanaga.

Donedavni predsjednik Opštine Ulcinj Omer Bajraktari  zbog toga je podnio predstavku Ustavnom sudu Crne Gore u kojoj se ističe da se očigledno radi o diskriminaciji i planskom oduzimanju ovlašćenja toj lokalnoj samoupravi kojom se ona onemogućava da planira i usmjerava razvoj na najprofitabilnijem i najljepšem dijelu svoje teritorije.

Iz MJU navode da Opština Ulcinj, iako je bila pozvana, nije učestvovala u procesima izrade novog zakonskog rješenja. “Ona još uvijek nije poslala nijednu sugestiju, nije dostavila podatke, kao ostale opštine, ni za potrebe izrade Analize funkcionisanja sistema lokalne samouprave, na osnovu čijih nalaza se i priprema Zakon o lokalnoj samoupravi”, tvrde u resoru kojim rukovodi Maraš Dukaj.

On je, inače, visoki funkcioner Albanske alternative (AA), čiji je lider vicepremijer Nik Đeljošaj. AA je na posljednjim izborima nastupala u koaliciji Albanski forum i osvojila dva mandata u Skupštini Crne Gore, dok je mandat manje pripao Albanskoj alijansi. I ovaj politički savez albanskih nacionalnih stranaka ima jedno ministarsko mjesto u kabinetu Milojka Spajića, resor ljudskih i manjinskih prava kojem se na čelu nalazi Fatmir Đeka predsjednik Demokratske partije (DP)

Upravo su iz Albanske alijanse došle snažne kritike na Nacrt zakona, koji predviđa promjenu više od polovine odredbi pravnog akta koji je sada na snazi, prije svega uvođenje statusa grada sa novim nadležnostima. “Dakle, opštine ne dobijaju samo status grada, već sa statusom grada dobijaju i značajno širu nadležnost, ali i odgovornosti. To je razlog zbog kojeg su Nacrtom zakona predloženi adekvatni kriterijumi, a svakoj opštini koja ima više od 14.000 stanovnika ta mogućnost je otvorena uz ispunjavanje zakonskih kriterijuma”, saopšteno je iz Ministarstva.

Potpredsjednik DP, dr Agron Ibrahimi, kaže za Monitor da Ulcinj zaslužuje status grada i da mu on pripada po svim kriterijumima. “Svi se slažu u tome da Ulcinj ima ogromne potencijale: 33 kilometra dugu obalu, ima i more i rijeku i jezero, čak 61 obradivih površina na Primorju nalazi se na njegovoj teritoriji. Dobijanjem statusa grada, Ulcinj će učiniti još privlačnijim, te dovesti do određenih investicija, posebno u turizmu. Vlast u interesu cijele države u tome mora pomoći”, tvrdi Ibrahimi, koji obavlja i funkciju državnog sekretara u Ministarstvu rada i socijalnog staranja.

Prema njegovim riječima, Albanska alijansa će dostaviti primjedbe na nekoliko članova tog pravnog akta, prvenstveno na odredbe kojima se preciziraju uslovi za sticanje statusa grada od strane nadležnog ministarstva i na formulu dodjele opštinama statusa grada. “Ulcinj kao politički, ekonomski, kulturni, obrazovni i organizacioni centar Albanaca, koji su kao autohtona manjina u Crnoj Gori, kao istorijska urbana cjelina sa trajanjem od preko 2,5 milenijuma, mora imati status grada i sve nadležnosti koje mu po toj osnovi trebaju pripadati”,napominje  on.

Iz Albanskog foruma su odgovorili da će “dok je te političke organizacije Ulcinj biti znameniti i poželjni mediteranski grad, grad vrhunskog turizma, grad – luka, grad koji će dočekivati uz osmijeh i širokih ruku svakog dobronamjernog gosta, grad bogat sadržajima i ljudima, grad kojeg će krasiti Skenderbeg, grad kakav je uvijek bio”.

Reagovao je i ministar Dukaj koji je rekao da “Ulcinj i njegovi građani ne samo da zaslužuju nego će novim zakonom dobiti realne mogućnosti za valorizaciju fantastičnih prirodnih resursa, za privlačenje investitora, za projekte saradnje sa drugim lokalnim samoupravama u Crnoj Gori i van nje, dakle za razvoj, uspjeh i bolji život”.

Za Karamanagu je neshatljivo da MJU ne uvažava tradiciju koja je, na primjer, glavna vodilja u Njemačkoj za dobijanje statusa grada. Tradicija igra veliku ulogu i u Ujedinjenom Kraljevstvu, Poljskoj, Italiji, Litvaniji i Španiji.

U pojedinim zemljama gradovi se proglašavaju na osnovu urbanističkih kriterijuma, što je slučaj u Srbiji, te dijelom u Poljskoj ili Portugaliji. Ulcinj je grad koji jedini na svojoj teritoriji ima dva stara urbana jezgra: ulcinjski Stari grad (Kaljaju) i Šas (Svač). Oba su u srednjem vijeku kovala svoj novac, njihovi stanovnici su ljubomorno čuvali gradske statute, tražili od novih zavojevača da poštuju lokalne običaje. Ulcinj je u Rimskoj imperiji imao status grada sa posebnim privilegijama, dok je u dugom periodu boravka u Osmanskom carstvu bio mala gusarska republika. Ulaskom u Knjaževinu Crnu Goru, 1880. godine, bio je, sjedište Primorske oblasti.

“Dakle, Ulcinj je oduvijek bio grad, vazda otvoren i gostoljubiv. Samo o tome što su napisali putopisci koji su ovdje boravili može se sastaviti jedna čitava bibilioteka. Ovo je interkulturalni grad, šampion tolerancije. Ne mogu da razumijem da jedna proevropska Vlada želi da potre milenijume istorije. Ulcinj je grad koji ima dušu. To nam izgleda jedino ne mogu uzeti“, zaključuje Karamanaga.

 

Zakon, nadležnosti i finansije

Državni sekretar u Ministarstvu javne uprave Dragiša Janjušević rekao je da je Zakonom predviđena decentralizacija, te da će opštine i gradovi preuzeti veće nadležnosti.

Njegov kolega iz Ministarstva rada i socijalnog staranja, dr Ibrahimi, upozorava da se decentralizacija nadležnosti sa državnog na nivo gradova mora postepeno obavljati. “Decentralizacija nadležnosti mora pratiti i decentralizaciju javnih finansija, odnosno gradovima se treba preusmjeravati više ustupljenih prihoda ili im se moraju obezbijediti transferi iz državnog budžeta kako bi oni bili funkcionalni”, dodaje on.

Ukazuje i na maksimu njemačkog kancelara Ota fon Bizmarka da je “90 odsto politike finansijska politika, a da ni onih 10 odsto nije džabe”.

Mustafa CANKA

Komentari

Izdvojeno

UKIDAJU LI SE KONCESIJE ZA IGRE NA SREĆU: Duboka ruka

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dok država pokušava da izmjenama zakona uzme za sebe što veći dio kolača od ovog unosnog biznisa, na prevenciji i borbi protiv zavisnosti od kocke malo se radi

 

 

Vlada je početkom ovog mjeseca utvrdila Predlog zakona o izmjeni Zakona o koncesijama, kojim se definiše da oblast igara na sreću nije više predmet davanja koncesije.

Predstavnici Ministarstva finansija su obrazlažući Predlog zakona o igrama na sreću kazali da ne postoji regulativa Evropske unije sa kojom se on usklađuje, da se novim zakonom ukida dosadašnji koncesioni princip dodjele prava priređivanja. Tako će, po novom zakonu, svi koncesionari u roku od 270 dana izgubiti koncesiju, bez obzira do kada im ona traje. Nakon toga će ukoliko ispunjavaju uslove iz novog zakona dobiti pravo priređivanja u upravnom postupku.

Ova najava je izazvala buru kod priređivača igara na sreću. „Umjesto da nakon dvije decenije država konačno uspostavi stabilan i predvidiv normativni okvir, Predlog zakona o igrama na sreću uvodi ozbiljne biznis barijere koje direktno ugrožavaju opstanak legalnih priređivača, dok istovremeno omogućava nekontrolisani rast sive ekonomije i nelegalnog tržišta“, saopšteno je iz Grupacije priređavača igara na sreću.

Iz ove Grupacije se žale da je država u posljednjih par mjeseci usvojila niz zakona kojima se ograničava rad priređivačima igara na sreću. Tvrde da nauštrb legalnog koje zapošljava tri hiljade radnika, raste sivo tržište kocke koje obuhvata 70 odsto tržišta.

Naveli su neke od, kako tvrde, prepreka koje im država nameće: drastično povećanje naknada do 50 odsto; uvođenja administrativnih restrikcija kroz ukidanje koncesija i komplikovanih procedura registracije; čak 30 osnova za oduzimanje odobrenja za rad; više od 200 kaznenih odredbi… S druge strane zamjeraju što nema konkretnih mjera protiv nelegalnih priređivača.

Istakli su i da novi zakon nanosi ozbiljan udarac javnim finansijama – njegovim donošenjem država gubi najmanje 40 miliona eura prihoda, što direktno ugrožava finansiranje osnovnih javnih potreba i društvenih programa.

Protekle sedmice, skupštinski Odbor za zakonodavstvo povukao je privremeno predlog Zakona o igrama na sreću sa rasprave. Razlog: nije usklađen za važećim Zakon o koncesijama, a poslanicima nisu  dostavljene izmjene Zakona o koncesijama koje bi bile usklađene sa novinama iz novog Zakona o igrama na sreću.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

KOLAŠINU FALI ZEMLJIŠTE ZA KAPITALNE PROJEKTE: Opštini u centru ostali samo “okrajci”

Objavljeno prije

na

Objavio:

Za nekoliko infrastrukturnih projekata u Kolašinu konačno postoji volja, tehnička dokumentacija i novac. Međutim, zbog ranije prodaje opštinske zemlje u bescijenje, u centru grada sada fali prostora. Zato će lokalna uprava biti prinuđena da po visokim aktuelnim tržišnim cijenama kupuje na hiljade “kvadrata” od privatnika

 

 

U okviru Detaljnog urbanističkog plana (DUP) Centar, Opštini Kolašin fali zemljišta u svom vlasništvu, pa će za nekoliko kapitalnih projekata biti prinuđena da nedostajuće parcele kupuje po “paprenim” cijenama od privatnika.

To je posljedica dugogodišnje prakse tokom  prethodne dvije decenije, kada su u bescijenje prodavane mnoge parcele, kako u centru grada, tako i u najbližoj okolini. Precizne podatake o površini koja je u opštinskom vlasništvu u DUP Centar do zaključenja ovog broja Monitoru nijesu mogli saopštiti iz lokalne uprve. Navodno, da bi se došlo do tih podataka potrebno im je mnogo više vremena, jer je, kako su objasnili, potrebno provjeriti svaku od parcela u okviru DUP-a ponaosob.

Na tu temu je  zvanično odbilo da govori i nekoliko lokalnih funkcionera. Ipak, jedan od njih  nezvanično kaže da je vlasništvo Opštine u gradskom dijelu svega nekoliko hiljada “kvadrata”. On objašnjava da je najveća parcela ona “preko puta Opštine od 2.000 metara kvadratnih, a da su sve ostale okrajci preostali od davno prodatih parcela”.

“Situacija  je zaista nezavidna. Vrlo male površine su u opštinskom vlasništvu i više kapitalnih projekata biće realizovano tek nakon kupovine zemljišta od privatnika. Pored toga, nedostaje prostor za zelene površine, rekreaciju, pješačku infrastrukutu…Najdrastičniji je, svakako, slučaj  jedinog gradskog  parka, koji odavno nije  vlasništvo Opštine, već je, pod sumnjivim okolnostima, postao imovina kompanije koja je vlasnik hotela Bjanka”, kaže dobro upućeni  sagovornik Monitora.

Pored toga što nema park, Opština će kupovati zemljište za novi vjerski objekat, planiran Prostornim urbanističkim planom (PUP) ispod zgrade Elektroprivrede Crne Gore, kao i za parking-garažu. Kako bi uradila trotoar u Ulici Dunje Đokić i još nekoliko saobraćajnica, Opština će takođe morati “odriješiti kesu”, a u centru nije bilo mjesta ni za Dnevni boravak za djecu sa smetnjama u razvoju, pa će taj objekat biti građen u Sportskoj zoni. To je prostor u blizini naselja Lug, pored šetalita na Tari. U okviru DUP Sportska zona, takođe, velike površine su, prije 20-ak godina, prodate različitim privatnim kompanijama.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

IZAZOVI REAKTIVICIJE BERANSKOG AERODROMA: Investicija za spas Berana i sjevera

Objavljeno prije

na

Objavio:

Premijer Spajić je označio „tri potencijalna aerodroma“ u Nikšiću, Beranama i Ulcinju kao predmet  pažnje Vlade obećavši „da ćemo sve tri opcije razmatrati“.  Aerodromi u Nikšiću i Ulcinju su skromnih mogućnosti i bez razrađene infrastrukture i studije izvodljivosti. Aerodrom iznad Berana pruža drugačiju sliku

 

 

Premijerski sat u srijedu je zaokupio pažnju javnosti zbog najave investicije u ulcinjskoj opštini, koja bi, po riječima premijara Milojka Spajića, trebala ubrizgati državi 30 milijardi eura u turističku industriju primorja. Opaska premijera Spajića da su „aerodromi usko grlo privrede i da treba otvoriti pitanje i ostalih (mimo Podgorice i Tivta)“  privukla je  malo pažnje usljed zahuktale debate o opravdanosti i transparentnosti arapskog investiranja na Velikoj plaži. Premijer je označio „tri potencijalna aerodroma“ u Nikšiću, Beranama i Ulcinju kao predmet pažnje Vlade obećavši „da ćemo sve tri opcije razmatrati“. Aerodromi u Nikšiću i Ulcinju su skromnih mogućnosti i bez razrađene infrastrukture i studije izvodljivosti. Aerodrom  iznad Berana pruža drugačiju sliku.

Monitor saznaje  da je komisija Vlade prije četiri sedmice  obišla i mapirala sve kuće u blizini aerodromske piste koje bi se morale ukloniti da bi aerodrom postao opet operativan i proširen. Trenutno se radi na kompletiranju baze podataka velikog broja divlje izgrađenih kuća u neposrednoj blizini piste. Aerodrom je 60 tih i 70 tih prošlog stoljeća održavao komercijalne linije za Beograd, Zagreb i Ljubljanu. Kasnije je ostao samo vojni i trenažni dio aerodroma. Zatečena aerodromska infrastruktura, hangari i instalacije su u lošem stanju. Stanje piste, koja bi morala biti proširena, je dalje iznenađujuće dobro.

Do sada su mnoge kompanije i strani investitori pokazivali interesovanje za ulaganje i reaktiviranje aerodroma. Njegovo ponovno otvaranje je u doba Demokratske partije socijalista (DPS) bila česta tema i obećanje pred državne i lokalne izbore. Najavljivano je i da je NATO zainteresiran za njegovo korišćenje. Kasnije je javljeno da NATO logistika na Kosovu i skopskom aerodromu zadovoljava trenutne potrebe Alijanse i da ne planiraju koristiti Berane.

Kada se početkom 2023. godine u javnosti pojavio novi investitor, ovoga puta Njemac, većina Beranaca je bila skeptična. Maik Štajnmuler, vlasnik njemačke avio kompanije Elite Private Jet Service Gmbh je tadašnjem premijeru Dritanu Abazoviću dao konkretnu ponudu na stolu. Njegova kompanija eksluzivno opslužuje renomiranu Minhensku bezbjedonosnu konferenciju (MSC) koja se održava u februaru svake godine. Zadužena je za prijevoz šefova država i vlada kada oni za tu priliku ne koriste državne letilice.    Štajnmuler je istakao da je okupio prestižne koinvestitore i da je to prilika koja se ne smije propustiti. Pismo namjere je poslato Vladi još 25. maja 2022. godine. Da je nešto ozbiljnije po srijedi vidjelo se u aprilu 2023. godine kada je potpisan Memorandum o razumijevanju s Vladom.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo