Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Spomenik i Nepomenik

Objavljeno prije

na

Gradonačelnik Herceg Novog smatra da je rano da se podigne bilo kakav spomenik žrtvama deportacije i tvrdi da taj grad nije spreman za ovakvo obilježje prije nego što se dokaže šta se zaista desilo bosanskim izbjeglicama. Iako zvuči kao da se gospodin Mandić zalaže za utvrđivanje istine i postizanje sudske pravde i da je zabrinut za percepciju ovog važnog turističkog centra, te da ne želi da se Herceg Novi povezuje sa državnim zločinom deportacije, čini mi se da njegovi motivi mogu biti i drugačije prirode. Riječ-dvije o tim mogućim motivima.

Za početak, izjava prvog čovjeka Herceg Novog se potpuno uklapa u retorički kalup elite na vlasti, koja nastoji da sakrije svoje ratne aktivnosti. Pokazuje se da je pranje ratne prošlosti zajednički interes svih onih koji su odlučivali o životu i smrti tokom krvavih devedesetih, bez obzira na njihove etničke, vjerske i ideološke razlike, ili njihovu partijsku pripadnost.

Istovremeno, gradonačelnik nakratko odlaže ostvarivanje napora SDP-a da se instrumentalizacijom nevladinog sektora i postavljanjem spomen ploče žrtvama čiji se progonitelj u Crnoj Gori zvanično ne zna, stavi tačka na utrđivanje krivične i političke odgovornosti tadašnjeg predsjednika vlade Mila Đukanovića, za državni zločin deportacije. Istini za volju, sve je manje ljudi u Crnoj Gori koji se usuđuju pomenuti bivšeg premijera u ovom kontekstu i rizikovati medijski linč, blaćenje, bezbjednosno obrađivanje, prisluškivanje i praćenje, i raznovrsne pritiske rezervisane za njegove kritičare.

Najnovije gradonačelnikovo interpretiranje državnog zločina je odlična ilustracija napora vladajuće strukture i službi bezbjednosti u Crnoj Gori i u regionu da se pokušaji personalizacije odgovornosti za prošla dešavanja razvodne do besmisla. Što bi rekao Svetozar Marović, ,,dogovor je moguć omogućen,” i da bi ,,pronašli moguće” neophodno je da ,,razumijemo realno.” U kontekstu priče o spomen obilježju u Herceg Novom, ,,dogovor” je spomenik koji treba da bude ,,omogućen” sudskim dokazivanjem odgovornosti i utvrđivanjem istine, a bez pominjanja Mila Đukanovića. Kao što nas uči dosadašnje iskustvo, ako je uopšte i dostižno u sadašnjim političkim okolnostima, ovo dokazivanje je kompleksno i zahtijeva vrijeme. To je ono što Marović naziva ,,realnost.” Zaista, neophodno je razumjeti realno odbijanje struktura vlasti i ratnih političkih lidera da sami sebe lustriraju i na sudu olakšaju dušu priznanjem sopstvenog nacionalizma iz ratnih godina.

Jedino oni rijetki koji ne razumiju ovu ,,realnost” se bune zbog sudskog odugovlačenja i besmislenih obrazloženja oslobađajućih presuda. Osim što se radi o sumnjivim anti-državnim elementima koji stalno podrivaju temelje crnogorskog independentističkog raja, ovi bundžije zahtijevaju utvrđivanje nalogodavne, komandne i političke odgovornosti za zločin deportacije. Ovi bezobraznici se čak usuđuju da nasrnu na lik i djelo ,,oca nacije”, tvrdeći da je kao predsjednik vlade morao znati za sva ova dešavanja i da, po tom osnovu, snosi odgovornost koja se treba utvrditi na sudu.

Svojom izjavom, gradonačelnik Herceg Novog takođe plaši svoje sugrađane, nagovještavajući mogućnost da se ratna deportacija izbjeglica može staviti na kolektivnu dušu Herceg Novog. Nije nezamisliv ni scenario po kojem on, u stvari, podsjeća sve one što su bili dio obimne državne organizacije hapšenja izbjeglica na sporazum o javnom ćutanju, a privatnom slaganju sa jedinim svjedokom koji je imao hrabrosti da progovori o ovom zločinu. Mislim da je vrijedno podsjetiti na najmanje tri stvari.

Prvo podsjećanje je o tome da ovaj zločin nije osmišljen u Herceg Novom, niti su to učinili njegovi stanovnici. Radi se o državnom zločinu, i tačno se zna šta se desilo sa izbjeglicama koje je tadašnja crnogorska vlast isporučila egzekutorima iz Republike Srpske. Naravno, eventualna krivična odgovornost pojedinih građana Herceg Novog treba da bude utvrđena na sudu. Tom prilikom bi sud trebao da razmotri ministarska naređenja, radne policijske zabilješke s terena, kao i spiskove timova koji su slani u akciju hapšenja. To je proces personalizacije odgovornosti koji nema nikakve veze sa sentimentom stanovnika Herceg Novog ili sa slikom koju o ovom gradu mogu steći neupućeni turisti. Građani nemaju razloga da se boje istine.

Drugo podsjećanje se odnosi na liniju odgovornosti za ova dešavanja u Crnoj Gori. Ta linija povezuje policajce koji su postupali po naređenju, njihove pretpostavljene u tadašnjem MUP-u i političke nalogodavce ovog državnog zločina. Činjenica da crnogorski sudovi, institucije države i sve prateće službe, kao i odani partijski vojnici, tvrdoglavo odbijaju da prepoznaju ovu vezu, ne poništava njeno postojanje. Na budućem nezavisnom crnogorskom sudstvu, ako ono to nekada postane, je da jasno i nedvosmisleno dokumentuje ovu vezu.

Treće podsjećanje se odnosi na problematičnu ulogu koji u razvodnjavanju ovog državnog zločina igra nevladin sektor. Da ne bih ponavljao ranije argumente iz novinske polemike u vezi sa spomen pločom, reći ću samo da bi najbolji spomenik žrtvama crnogorskih ratnika iz devedesetih bilo sudsko utvrđivanje krivične i političke odgovornosti tadašnjih aktera. Dok se to ne desi, svako spomen obilježje ovog zločina služiće kao zaklon političkim mentorima nacionalizma iz ratnih godina, i kao dokaz da se ispraznom retorikom o opštem uvažavanju ljudskih prava i nepovoljnih istorijskih okolnosti mogu oprati i najprljavije ratne biografije.

Ono što je veoma zabrinjavajuće jeste spoznaja da NVO sektor jasno demonstrira da ,,razumije realno” i da je spreman da uloži svoj značajni antiratni kapital u proces ,,pronalaženja mogućeg.” Nerijetko se ovo NVO-ovsko servisiranje vladajuće mašinerije naziva unutarcrnogorsko pomirenje!!

Srđa PAVLOVIĆ

Komentari

DRUŠTVO

NOVI ZAKONI O UREĐENJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA: Svaka vlada svoja pravila

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svaki saziv  Vlade, odnosno svaki ministar donosi nova pravila i propise u sektoru planiranja prostora i izgradnji objekata, pojedini čak i po nekoliko puta tokom mandata, dok su izmjene i dopune važećih zakona postale redovna aktivnost. Rekorder je bio  Branimir Gvozdenović, koji je zakone mijenjao prema trenutnim potrebama moćnog građevinskog lobija. Zakonskim rješenjima aktuelnog ministra Slavena Radunovića poništavaju se sve „tekovine“ ministra  Pavla Radulovića

 

 

Poslanici Skupštine Crne Gore završili su u utorak 25. februara raspravu o Predlozima Zakona o uređenju prostora i Zakona o izgradnji objekata, koje je pripremila Vlada, odnosno Ministarstvo prostornog planiranja, uređenja prostora i državne imovine, te se očekuje njihovo usvajanje. U narednom periodu planira se i donošenje posebnog Zakona o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata.

U pitanju je set od tri nova zakona koji će zamijeniti aktuelni Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata iz 2017. godine, čije je donošenje pratila burna i duga kampanja tadašnjeg ministra, Pavla Radulovića, za razliku od novih zakonskih rješenja koja prolaze bez veće pompe i interesovanja javnosti.

Kao rijetko koji zakonski dokument prije toga, kontroverzni Radulovićev zakon sa uvođenjem novih pravila u oblasti planiranja prostora Crne Gore i izgradnji objekata, izazvao je veliko interesovanje građana, strukovnih i nevladinih organizacija i lokalnih samouprava. Tokom šest mjeseci javnih rasprava i debata, ubjedljvom argumentacijom osporavana je valjanost predloženih zakonskih odredbi. Međutim, ni struka ni nauka nisu pomogle da se zaustavi pokrenuta mašinerija Vlade premijera Duška Markovića i Ministarstva održivog razvoja i turizma u namjeri da se iz temelja promijeni sve ono što se prethodno primjenjivalo u toj oblasti u Crnoj Gori.

Radikalnim zakonskim rješenjima poslovi planiranja prostora bili su centralizovani, oduzete su sve ingerencije lokalnim upravama u poslovima planiranja prostora i izdavanja odobrenja za gradnju. Ukinute su građevinske i upotrebne dozvole, pa se čitav niz poslova koje su bile u nadležnosti opština, prenio na Ministarstvo održivog razvoja i turizma. Ukinuti su svi urbanistički planovi na nivou lokalnih samouprava, uvedena su dva bazna planska dokumenta za cijelu državu, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije. Zakon je usvojen po hitnom postupku, na vanrednom zasijedanju republičkog parlamenta 30. septembra 2017. političkom trgovinom uz čuvena noćna ubjeđivanja poslanika manjinskih partija.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

OTMICA U ŠTRPCIMA, 32 GODINE KASNIJE: Tišina koja govori

Objavljeno prije

na

Objavio:

I ovog 27. februara, 32 godine nakon zločina u Štrpcima, važi isto:  za zločin su  odgovarali samo direktni izvršioci. Nalogodavci i pomagači i dalje su  nepoznati

 

 

U četvrtak, 27. februara, navršile su se 32 godine od kako su pripadnici interventne čete Višegradske brigade Vojske Republike Srpske, u stanici Štrpci, na malom dijelu pruge Beograd – Bar koja prolazi kroz BiH, oteli 20 putnika iz brzog voza 671 Lovćen. Odveli, opljačkali, pa ubili. Njihova tijela bačena su u Drinu. Do danas su, u vještačkom jezeru Perućac, pronađeni ostaci četiri žrtve. Za ostalima se, navodno, traga.

Žrtve zločina dominantno su bile državljani Srbije i Crne Gore (sedmorica ubijenih) bošnjačke i muslimanske nacionalnosti. Stradali su: Esad Kapetanović, Iljaz Ličina, Fehim Bakiju, Šećo Softić, Rifat Husović, Halil Zupčević, Senad Đečević, Jusuf Rastoder, Ismet Babačić, Adem Alomerović, Muhedin Hanić, Safet Preljević, Džafer Topuzović, Rasim Ćorić, Fikret Memović, Fevzija Zeković, Nijazim Kajević, Zvjezdan Zuličić i jedno neidentifikovano lice koje su putnici voza, nakon njegovog prispijeća u Bar, opisali kao “osobu tamne puti”. Među žrtvama se, neplanirano, našao Tomo Buzov, prenzionisani oficir JNA, Hrvat po nacionalnosti. On se usprotivio odvođenju putnika probranih za egzekuciju po imenu i prezimenu, i to je platio životom.

Najstarija žrtva imala je 59 a najmlađa 16 godina.

Naknadno smo saznali da je zločin u Štrpcima brižljivo planiran. Sa njegovom pripremom bili su upoznati čelnici MUP-a i Ministarstva odbrane Republike Srbije a, najvjerovatnije (takav je bio dogovor na jednom sastanku u Užicu), i Ministarstvo odbrane tadašnje SRJ i savezno Ministarstvo unutrašnjih poslova. Kako se na čelu saveznog MUP-a nalazio visokopozicionirani kadar tada jedinstvenog DPS-a, Pavle Bulatović ( ubijen u Beogradu 2000. godine, dok je bio na funkciji ministra odbrane SRJ), postoji osnov za sumnju da su informacije o pripremanoj otmici stigle i do Podgorice. To ovdašnje institucije nikada nijesu ni pokušale da utvrde.  Van fokusa pravosuđa ostali su i tadašnji zvaničnici Srbije i Republike Srpske.  Razloga za istragu bilo je na pretek.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

INICIJATIVA ANDRIJE MANDIĆA O PROGLAŠENJU KARTELA TERORISTIČKIM ORGANIZACIJAMA: Kad porastem biću Tramp

Objavljeno prije

na

Objavio:

Inicijativa Andrije Mandića o proglašenju transnacionalnh kartela za terorističke organizacije, inspirisana je očito direktivom koju je Tramp potpisao koju sedmicu ranije. Stručnjaci smatraju da se radi o jeftinom prikupljanju političkih poena, te da bi vlasti trebalo da se pozabave efikasnošću postojećeg sistema borbe protiv organizovnog kriminala

 

Predsjednik Skupštine Crne Gore Andrija Mandić na sjednici Savjeta za odbranu i bezbjednost,  7. februara, inicirao je proglašavanje transnacionalnih narko kartela terorističkim organizacijama. O njegovoj inicijativi raspravljalo se i na sjednici Savjeta održanoj prethodne sedmice.

Mandić je predlog uputio dvije sedmice nakon što je predsjednik Sjedinjenih Američkih Država (SAD) Donald Tramp 20. januara potpisao direktivu koja označava narko kartele i međunarodne bande stranim terorističkim organizacijama.

I dok su u Trampovoj naredbi precizirane kriminalne organizacije koje su proglašene terorističkim (vidi boks), Mandićev predlog je uopšten.

,,Vodili bi se najboljom međunarodnom praksom, gdje posebno ističemo SAD sa čijim nadležnim državnim organima i bezbjednosnim agencijama treba uspostaviti neposrednu saradnju”, naveo je Mandić na mreži X. Pojasnio je i da u Strategiji nacionalne bezbjednosti Crne Gore treba transnacionalne narko kartele proglasiti terorističkim organizacijama i usvojiti novi Zakon o borbi protiv terorizma.

Važeća Strategija nacionalne bezbjednosti Crne Gore iz 2018. usvojena je godinu nakon što je Crna Gora primljena u NATO. U njoj se navodi da je prijetnja terorizmom prisutna ali niskog intenziteta. Za razilku od terorizma, aktivnosti organizovanih kriminalnih grupa i bivša vlast je označila kao najvišu prijetnju za bezbjednost Crne Gore.

Krivični zakonik Crne Gore tretira terorizam posebnim članom kojim je predviđena kazna zatvora od najmanje 12 godina. Javno pozivanje na terorizam, vrbovanje i obučavanje, kažnjava se od jedne do deset godina. S druge strane, za krijumčarenje i proizvodnju opojnih droga kazna je od dvije do 15 godina zatvora.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo