Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Sječa knezova

Objavljeno prije

na

Predsjednike opština u Crnoj Gori ubuduće će birati lokalni parlamenti, a ne, kao do sada, građani na neposrednim izborima. „To rješenje je efikasnije, racionalnije i pruža veću povezanost lokalne uprave i predsjednika opštine”, ocijenio je ministar unutrašnjih poslova i javne uprave Ivan Brajović. On je ranije objašnjavao kako je novi postupak ,,brži, jeftiniji i u svakom pogledu racionalniji, tim više što skupština, ukoliko predsjednik ne radi odgovorno svoj posao, može da ga smijeni”. Stvarno: što bi čovjek plaćao i kadiju i sudiju, kad sve može jedan.

Gradonačelnici u Crnoj Gori neposredno su birani od 2003. To se rješenje smatralo demokratskijim, računalo se da će gradonačelnik koji se obavezao direktno građanima biti odgovorniji. Pokazalo se da to istovremeno znači da gradonačelnici time mogu postati i samostalniji. Pitanje je koliko je to dobra donosilo građanima, izvjesno je da se Vladi nije dopalo.

Sad je izmjenama zakona propisano da Vlada Crne Gore može razriješiti predsjednika opštine ako duže od šest mjeseci ne vrši svoje nadležnosti. Predsjednike svih opština u Crnoj Gori, kako je propisano, biraće lokalni parlamenti, na vrijeme od četiri godine, većinom glasova odbornika. Pravo predlaganja kandidata za predsjednika opštine ima najmanje četvrtina odbornika. Funkcija predsjednika opštine više nije ograničena na dva mandata.

Nije prihvaćen amandman poslanika Demokratske partije socijalista Miomira Mugoše da predsjednik Opštine ne može biti osoba koja nije bila na izbornoj listi. Mugoša je prokomentarisao da to nema nigdje u Evropi. Vazda mu je Evropa na srcu.

Poslanik Socijalističke narodne partije Neven Gošović ocijenio je da izmjene zakona predstavljaju korak unazad, jer se njima ne obezbjeđuje decentralizacija, niti veća efikasnost u radu lokalnih samouprava. Upućeni smatraju da je osnovni razlog za izmjene zakona to što su se neki od gradonačelnika “otrgli” strogoj partijskoj kontroli.

Gošović je ocijenio da Vlada još nije sistemski sagledala koji je model najbolji za dalji razvoj lokalne samouprave. On je podsjetio da je 2003, uređen novi sistem lokalne samouprave zasnovan na principu podjele vlasti između skupštine, kao predstavničkog tijela građana i nosioca normativne funkcije, i predsjednika opštine, odnosno gradonačelnika, kao nosioca izvršne vlasti. U prilog takvom rješenju isticana je potreba odvojenosti funkcija i individualizacije odgovornosti.

Stručnjak za pitanja lokalne samouprave i univerzitetski profesor Đorđije Blažić u izjavi za Monitor ocjenjuje da se ukidanjem neposrednog izbora gradonačelnika građanima oduzima i ono malo suverenosti što imaju. Time što ne mogu neposredno birati gradonačelnika, građani ne mogu ni kontrolisati njegov rad. Blažić smatra da je riječ o nastojanju političkih partija da uspostave punu kontrolu nad izvršnom vlašću. ,,Gradonačelnik više neće biti predsjednik svih građana, već pion u rukama vladajuće koalicije”.

Prema ocjeni profesora Blažića vraćanje na sistem od prije 18 godina nije u suprotnosti za Evropskom poveljom o lokalnoj samoupravi, ali se u Crnoj Gori mora uzeti u obzir ambijent u kojem živimo, odnosno činjenica da patrije preuzimaju funkcije građana što nije svojstveno konceptu lokalne samouprave. ,,Ovim se pokazuje da sistem želi da sve drži pod kontrolom”.

,,Problematično je i to što se ovim rješenjem napušta sistem podjele vlasti, i prelazi na sistem jedinstva vlasti tako da će predsjednik biti izvršni organ skupštine odnosno vladajuće garniture. To je u suprotnosti sa Ustavom”, kaže Blažić.

Među upućenima može se čuti i mišljenje kako, u ovom trenutku, promjene u zakonu o lokalnoj samoupravi zapravo znače tek sređivanje unutarpartijskih odnosa. Birao DPS Tarzana Miloševića posredno ili neposredno, isto nam dođe. Promjene zakona, međutim, ukidaju zakonsku pretpostavku da jednoga dana Tarzan otkaže poslušnost ili da neko postane Tarzan umjesto Tarzana.

Kao jedan od razloga zašto baš sad mijenja Zakon o lokalnoj samoupravi vlast je nabrojala i potrebu da taj propis bude donijet istovremeno sa Zakonom o teritorijalnoj organizaciji Crne Gore, ,,Uslijed sistemskog obilježja i povezanosti oba zakona u oblasti lokalne samouprave”. Ova dva zakona zajedno su bila na javnoj raspravi, Zakon o teritorijalnoj organizaciji, međutim, nije stigao pred poslanike. Kažu da propis čeka usaglašavanje među koalicionim partnerima.

Postojeća teritorijalna organizacija Crne Gore uređena je početkom 60-tih godina prošlog vijeka Zakonom o podjeli Socijalističke Republike Crne Gore na opštine. Uslovi, postupak osnivanja, ukidanja, spajanja i promjene teritorije opština, nijesu uređeni ni jednim zakonom tako da predstavljaju pravnu prazninu u teritorijalnoj organizaciji i sistemu lokalne samouprave, što se smatra dodatnim razlogom za donošenje ovog zakona. Donošenje ovog propisa, međutim, malo je sporno ubog postojećih inicijativa za formiranje novih opština.

Prema postojećem Predlogu zakona, Crna Gora ima 19 opština, plus Prijestonicu i Glavni grad. Zakon propisuje na koji način može biti formirana nova opština. Za razliku od nacrta zakona, kriterijum ,,fiskalne sposobnosti”, više nije uslov za formiranje nove opštine, već samo jedan od parametara koji će kod inicijativa za formiranje opštine biti posmatran. Takvim rješenjem, na neki način su prihvaćene primjedbe iz javne rasprave da kriterijum samoodrživosti ne može biti uslov za osnivanje nove opštine prosto zato što ga malo postojećih opština ispunjava. I bez uslova samoodrživosti procedura osnivanja nove opštine nije nimalo jednostavna, posljednju riječ, naravno, ima Vlada.

Izvori Monitora kažu da SDP pokušava da među opštine pobrojane u Zakonu o teritorijalnoj organizaciji ubroji i opštinu Petnjica čije su osnivanje bezbroj puta obećavali. Ostale koalicione snage smatraju da zakon samo treba da propiše proceduru, koja bi onda bila na raspolaganju svima, pa i Petnjičanima.

Šta će nam, uostalom, nekakve samouprave kad imamo Vladu i, dakako, premijera.

 

Kosara K. BEGOVIĆ

Komentari

DRUŠTVO

NOVI ZAKONI O UREĐENJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA: Svaka vlada svoja pravila

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svaki saziv  Vlade, odnosno svaki ministar donosi nova pravila i propise u sektoru planiranja prostora i izgradnji objekata, pojedini čak i po nekoliko puta tokom mandata, dok su izmjene i dopune važećih zakona postale redovna aktivnost. Rekorder je bio  Branimir Gvozdenović, koji je zakone mijenjao prema trenutnim potrebama moćnog građevinskog lobija. Zakonskim rješenjima aktuelnog ministra Slavena Radunovića poništavaju se sve „tekovine“ ministra  Pavla Radulovića

 

 

Poslanici Skupštine Crne Gore završili su u utorak 25. februara raspravu o Predlozima Zakona o uređenju prostora i Zakona o izgradnji objekata, koje je pripremila Vlada, odnosno Ministarstvo prostornog planiranja, uređenja prostora i državne imovine, te se očekuje njihovo usvajanje. U narednom periodu planira se i donošenje posebnog Zakona o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata.

U pitanju je set od tri nova zakona koji će zamijeniti aktuelni Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata iz 2017. godine, čije je donošenje pratila burna i duga kampanja tadašnjeg ministra, Pavla Radulovića, za razliku od novih zakonskih rješenja koja prolaze bez veće pompe i interesovanja javnosti.

Kao rijetko koji zakonski dokument prije toga, kontroverzni Radulovićev zakon sa uvođenjem novih pravila u oblasti planiranja prostora Crne Gore i izgradnji objekata, izazvao je veliko interesovanje građana, strukovnih i nevladinih organizacija i lokalnih samouprava. Tokom šest mjeseci javnih rasprava i debata, ubjedljvom argumentacijom osporavana je valjanost predloženih zakonskih odredbi. Međutim, ni struka ni nauka nisu pomogle da se zaustavi pokrenuta mašinerija Vlade premijera Duška Markovića i Ministarstva održivog razvoja i turizma u namjeri da se iz temelja promijeni sve ono što se prethodno primjenjivalo u toj oblasti u Crnoj Gori.

Radikalnim zakonskim rješenjima poslovi planiranja prostora bili su centralizovani, oduzete su sve ingerencije lokalnim upravama u poslovima planiranja prostora i izdavanja odobrenja za gradnju. Ukinute su građevinske i upotrebne dozvole, pa se čitav niz poslova koje su bile u nadležnosti opština, prenio na Ministarstvo održivog razvoja i turizma. Ukinuti su svi urbanistički planovi na nivou lokalnih samouprava, uvedena su dva bazna planska dokumenta za cijelu državu, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije. Zakon je usvojen po hitnom postupku, na vanrednom zasijedanju republičkog parlamenta 30. septembra 2017. političkom trgovinom uz čuvena noćna ubjeđivanja poslanika manjinskih partija.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

OTMICA U ŠTRPCIMA, 32 GODINE KASNIJE: Tišina koja govori

Objavljeno prije

na

Objavio:

I ovog 27. februara, 32 godine nakon zločina u Štrpcima, važi isto:  za zločin su  odgovarali samo direktni izvršioci. Nalogodavci i pomagači i dalje su  nepoznati

 

 

U četvrtak, 27. februara, navršile su se 32 godine od kako su pripadnici interventne čete Višegradske brigade Vojske Republike Srpske, u stanici Štrpci, na malom dijelu pruge Beograd – Bar koja prolazi kroz BiH, oteli 20 putnika iz brzog voza 671 Lovćen. Odveli, opljačkali, pa ubili. Njihova tijela bačena su u Drinu. Do danas su, u vještačkom jezeru Perućac, pronađeni ostaci četiri žrtve. Za ostalima se, navodno, traga.

Žrtve zločina dominantno su bile državljani Srbije i Crne Gore (sedmorica ubijenih) bošnjačke i muslimanske nacionalnosti. Stradali su: Esad Kapetanović, Iljaz Ličina, Fehim Bakiju, Šećo Softić, Rifat Husović, Halil Zupčević, Senad Đečević, Jusuf Rastoder, Ismet Babačić, Adem Alomerović, Muhedin Hanić, Safet Preljević, Džafer Topuzović, Rasim Ćorić, Fikret Memović, Fevzija Zeković, Nijazim Kajević, Zvjezdan Zuličić i jedno neidentifikovano lice koje su putnici voza, nakon njegovog prispijeća u Bar, opisali kao “osobu tamne puti”. Među žrtvama se, neplanirano, našao Tomo Buzov, prenzionisani oficir JNA, Hrvat po nacionalnosti. On se usprotivio odvođenju putnika probranih za egzekuciju po imenu i prezimenu, i to je platio životom.

Najstarija žrtva imala je 59 a najmlađa 16 godina.

Naknadno smo saznali da je zločin u Štrpcima brižljivo planiran. Sa njegovom pripremom bili su upoznati čelnici MUP-a i Ministarstva odbrane Republike Srbije a, najvjerovatnije (takav je bio dogovor na jednom sastanku u Užicu), i Ministarstvo odbrane tadašnje SRJ i savezno Ministarstvo unutrašnjih poslova. Kako se na čelu saveznog MUP-a nalazio visokopozicionirani kadar tada jedinstvenog DPS-a, Pavle Bulatović ( ubijen u Beogradu 2000. godine, dok je bio na funkciji ministra odbrane SRJ), postoji osnov za sumnju da su informacije o pripremanoj otmici stigle i do Podgorice. To ovdašnje institucije nikada nijesu ni pokušale da utvrde.  Van fokusa pravosuđa ostali su i tadašnji zvaničnici Srbije i Republike Srpske.  Razloga za istragu bilo je na pretek.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

INICIJATIVA ANDRIJE MANDIĆA O PROGLAŠENJU KARTELA TERORISTIČKIM ORGANIZACIJAMA: Kad porastem biću Tramp

Objavljeno prije

na

Objavio:

Inicijativa Andrije Mandića o proglašenju transnacionalnh kartela za terorističke organizacije, inspirisana je očito direktivom koju je Tramp potpisao koju sedmicu ranije. Stručnjaci smatraju da se radi o jeftinom prikupljanju političkih poena, te da bi vlasti trebalo da se pozabave efikasnošću postojećeg sistema borbe protiv organizovnog kriminala

 

Predsjednik Skupštine Crne Gore Andrija Mandić na sjednici Savjeta za odbranu i bezbjednost,  7. februara, inicirao je proglašavanje transnacionalnih narko kartela terorističkim organizacijama. O njegovoj inicijativi raspravljalo se i na sjednici Savjeta održanoj prethodne sedmice.

Mandić je predlog uputio dvije sedmice nakon što je predsjednik Sjedinjenih Američkih Država (SAD) Donald Tramp 20. januara potpisao direktivu koja označava narko kartele i međunarodne bande stranim terorističkim organizacijama.

I dok su u Trampovoj naredbi precizirane kriminalne organizacije koje su proglašene terorističkim (vidi boks), Mandićev predlog je uopšten.

,,Vodili bi se najboljom međunarodnom praksom, gdje posebno ističemo SAD sa čijim nadležnim državnim organima i bezbjednosnim agencijama treba uspostaviti neposrednu saradnju”, naveo je Mandić na mreži X. Pojasnio je i da u Strategiji nacionalne bezbjednosti Crne Gore treba transnacionalne narko kartele proglasiti terorističkim organizacijama i usvojiti novi Zakon o borbi protiv terorizma.

Važeća Strategija nacionalne bezbjednosti Crne Gore iz 2018. usvojena je godinu nakon što je Crna Gora primljena u NATO. U njoj se navodi da je prijetnja terorizmom prisutna ali niskog intenziteta. Za razilku od terorizma, aktivnosti organizovanih kriminalnih grupa i bivša vlast je označila kao najvišu prijetnju za bezbjednost Crne Gore.

Krivični zakonik Crne Gore tretira terorizam posebnim članom kojim je predviđena kazna zatvora od najmanje 12 godina. Javno pozivanje na terorizam, vrbovanje i obučavanje, kažnjava se od jedne do deset godina. S druge strane, za krijumčarenje i proizvodnju opojnih droga kazna je od dvije do 15 godina zatvora.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo