Ljuiđ-Ljubo Škrelja ostvario je svoj san. Postao je najmoćnija ličnost u Ulcinju. Iako je Škrelja od sredine decembra prošle godine predsjednik lokalnog parlamenta, građani se više njemu obraćaju za pomoć nego gradonačelniku Gzimu Hajdinagi. Ispravno osjećaju đe je stvarna vlast. Pokazuje to i nedavno usvojeni budžet opštine za 2011. godinu, u kojem su gotovo izjednačeni troškovi za rad kabineta predsjednika opštine i predsjednika Skupštine opštine. Ako se uz to zna da je kasa u rukama predstavnika DPS-a, koje Škrelja apsolutno kontroliše, stvar postaje sasvim jasna. A drevna je istina: ko u vremenima krize kontroliše novac, u njegovim je rukama efektivna moć. U Ulcinju je to sada nesumnjivo Ljuiđ-Ljubo Škrelja. ZABRAN: On je tu poziciju gradio godinama. Iako ne baš pretjerano omiljen u vrhu svoje partije, Škrelja je efikasno eliminisao sve rivale u Opštinskom odboru stranke. Još je vještije koristio duboku polarizaciju koja postoji između najjačih stranaka u opštini, Nove demokratske snage FORCA i Demokratske unije Albanaca, a prije svega oslabljenu poziciju krajnje neuspješnog gradonačelnika Hajdinage. Na ruku su mu išle i politika obje albanske stranke, koje su se u proteklih 12 mjeseci trudile da dobiju podršku centrale DPS-a za formiranje vlasti u Ulcinju. Onaj ko je bio bliže oltaru (DUA), ponovo je zadobio naklonost Mila Đukanovića. Sada Škrelja optužuje čelnike najjače opozicione partije FORCA, koja ima trećinu odbornika u lokalnoj Skupštini, da ne traže da ih neko „iz Budve ili Podgorice instalira na vlast u Ulcinju već da to mogu uraditi samo građani”. Ako se zna da je lider FORCE Nazif Cungu o participaciji te partije u vlasti pregovarao upravo sa čelnicima njegove partije Đukanovićem, Svetozarom Marovićem i premijerom Igorom Lukšićem, nejasno je da li je Škrelja ljut što nije prisustvovao tim susretima ili ne želi da mu se iko miješa u „njegov zabran”. Kako je gotovo izvjesno da će u septembru biti okončan petogodišnji mandat Hajdinagi, veliko je pitanje kako će se stvari u Ulcinju dalje odvijati. Mada je do septembra daleko. Ne samo zbog dugo očekivane turističke sezone, već zato što se očekuje da će ubrzo Specijalno tužilaštvo saopštiti svoje stavove o finansijskim nepravilnostima u opštini, a istragu o tim nepravilnostima i nesavjesnom radu od početka godine vodi državno tužilaštvo. „Rebalans budžeta za prošlu i završni račun za pretprošlu godinu usvojeni su nezakonito i tu se ne radi o neznanju već o pokušaju da se nelegalne aktivnosti pojedinaca prikriju preko zvaničnih odluka SO”, tvrdi Cungu. Načini na koje su sredstva prikupljana i, posebno, trošena bili su veoma sumnjivi inspektorima za privredni kriminal iz Podgorice i Bara.
ŽMURENJE: O katastrofalnim posljedicama dosadašnje politike u opštini Ulcinj jasna slika može se sagledati iz budžeta opštine za 2011. godinu. Gotovo dvije trećine sredstava planirano je iz eksternih izvora, dok nešto više od trećine prihoda, ili 3,23 miliona eura, čine sopstveni prihodi. Ako se zna da je kasa prazna, da se zapošljenima u lokalnoj upravi i u preduzećima čiji je osnivač Skupština opštine duguje od šest do 15 plata, onda je jedini izlaz da se opština zaduži. I to dugoročno, jer su obaveze koje dnevno pristižu ionako velike. A kredit od dva miliona eura, kako se navodi, bio bi uložen u isplatu zarada i u infrastrukturu. „Međutim, problem je što se prema Zakonu o lokalnoj samoupravi opština dugoročno može zadužiti samo radi finansiranja kapitalnih investicija. Drugim riječima, dugoročni zajam ne može se koristiti za finansiranje tekućih rashoda”, kaže predsjednik Kluba odbornika Socijaldemokratske partije u SO Ulcinj Skender Elezagić. Prema njegovim riječima, opština Ulcinj ne može se ni zaduživati! „Usvojenim budžetom predviđeno je da se za otplatu ranijih obaveza izdvoji nešto više od milion eura, što iznosi 30 odsto realizovanih tekućih prihoda u prošloj godini, odnosno tri puta više nego što to zakon predviđa”, dodaje on. Sada je svakako na potezu Vlada Crne Gore, odnosno Ministarstvo finansija, koje s nelagodom prati čitavu ovu situaciju pa, kako navodi Elezagić, zbog svega mora zažmuriti ne na jedno već na oba oka!
ZEMLJIŠTE: Malo je, bar javno, spremnosti u crnogorskoj Vladi da se to učini, iako je stanje u javnim finansijama opštine Ulcinj katastrofalno. Ministarstvo je već u nekoliko navrata ove godine upozorilo opštinu Ulcinj na kršenje odredaba Zakona o budžetu. Ali, Škrelju to, čini se, mnogo ne zabrinjava. Još manje haje na upozorenja opozicije. Autoritarno predsjedava sjednicama opštinskog parlamenta, navlačeći na sebe gnjev ne samo opozicije i javnosti već i odbornika vladajuće koalicije. Suštinski, pokušava da pošalje poruku da je sve u redu u funkcionisanju lokalne vlasti. Pri tome se ponekad i „spotakne”, kao što je bilo prilikom izjašnjavanja o uzimanju kredita. Moraće se to ponovo uraditi na nekoj narednoj sjednici, jer je Škrelja, iako pravnik, valjda previdio, da se o tome mora izjasniti većina odbornika. Zbog toga će toliko željeni i očekivani kredit kasniti bar dvije sedmice.
Istovremeno, izvršna vlast je ovih dana panično pokušavala da nađe opštinsko zemljište koje će zbog kredita staviti pod hipoteku. Nakon što su to uradili sa jednom parcelom u Štoju, pokazalo se da je ona predmet restitucije. Poslije dvije decenije nedomaćinskog ponašanja u raspolaganju opštinskom imovinom, malo je toga ostalo u posjedu lokalne vlasti. Bili su u pravu stari Paštovići kad su govorili da „ko prodaje zemlju, prodaje slobodu”. No, istinu govoreći, njih nijesu poslušali ni njihovi potomci, pa zašto bi Ulcinjani.
Mustafa CANKA