Povežite se sa nama

FOKUS

Rusko uho na NATO putu

Objavljeno prije

na

Ministar vanjskih poslova i evropskih integracija u kratkom razmaku je u centru već druge špijunske afere. Nakon listinga, podgrijana je misterija o tajnoj službi koja je ilegalno ustrojena i aktivirana negdje iz utrobe Ministarstva odbrane a linkovana je i na Milana Roćena. Vojna služba ili njen embrion djeluje već godinu-dvije nakon obnove nezavisnosti, potpuno mimo Ustava, jer je ANB jedina zakonom definisana služba u državi. Od tog perioda traje od očiju javnosti skrajnuta polemika u vrhu vlasti o tome da li je, kakva i s kojim ovlašćenjima, vojna služba potrebna ili ne.

Iako mu je resor diplomatija, Roćen je involviran po više osnova. Kao malo ko ima iskustvo u djelovanju tajnih službi, jer je od 1992. do 1998. bio u Ambasadi SRJ u Moskvi, važnom punktu bratske srpsko-ruske vojne saradnje. Tijesno je sarađivao s tadašnjim vojnim atašeom, generalom Brankom Krgom, dugogodišnjim šefom 2. vojno-obavještajne uprave i načelnikom Generalštaba.

Nakon referenduma 2006, Roćen je službeno bio savjetnik za vojna pitanja premijera Mila Đukanovića i glavni kandidat za ministra odbrane u Vladi Željka Šturanovića.

Roćen se kasnije nametnuo kao glavni dizajner kampanje ulaska Crne Gore u NATO, što mu je, s obzirom na bekgraund ,,stručno-političkog radnika u sektoru za informisanje i propagandu Predsjedništva Centralnog komiteta SK Crne Gore” i specijalno „moskovske godine”, bio sjajan manevar pranja ili minimiziranja škakljivih biografskih činjenica.

Tako je nekadašnji šef kabineta partijskih sekretara i dogmatski skriboman Komunista, evoluirao u uvodničara „kratke brošure” (pleonazam, što takoje?) naslovljene Deset zabluda o NATO-u, dijeljene uz dnevne novine, gdje se obrušava na „neopravdane strahove od članstva Crne Gore u Alijansi”.

Jedan od nepisanih, ali neupitnih uslova prijema Crne Gore u NATO je i postojanje posebne vojne službe, nezavisne od klasične državne bezbjednosti (ANB), koja bi bila specijalizovana za obavještajne, kontraobavještajne i bezbjednosne poslove iz sektora odbrane i oružanih snaga.

Da bi vojska ostvarivala svoju ustavnu funkciju, mora imati stručne obavještajne podatke o vojnim mogućnostima drugih država ili o situaciju na teritoriji gdje izvršava ili bi trebalo da izvrši zadatke u sastavu međunarodnih mirovnih snaga. Imperativ je i vojna kontraobavještajna komponenta, jer se svaka vojska štiti od špijunskih penetracija ili subverzija usmjerenih protiv odbrambenih interesa države.

Tako stoje stvari u teoriji i postojećim standardima. Što se dešavalo kod nas? Početkom 2007, kada je ustrojeno Ministarstvo odbrane Crne Gore, rasformirani su špijunski punktovi bivše jugoslovenske vojske – 5. centar Vojno-bezbjednosne i 3. centar Vojno-obavještajne agencije u Podgorici . General Jovan Lakčević, tadašnji načelnik Generalštaba VCG, zadužio je mornaričkog pukovnika Iliju Brčića da izradi šemu organizovanja vojne službe. Brčić je nekada bio šef Odsjeka bezbjednosti za ratnu mornaricu.

No, paralelno, u Ministarstvo odbrane bivaju prekomandovani Božidar Lakić, šef podgoričkog Centra ANB-a, te dvojica njegovih saradnika, Veselin Mazić i Predrag Abramović, operativci s iskustvom kontraobavještajnog djelovanja prema bivšoj saveznoj vojsci. Raspoređeni su u okviru novoformiranog Odjeljenja za odbrambeno-bezbjednosne poslove, komunikaciju i kripto-zaštitu Ministarstva odbrane s Lakićem kao načelnikom.

Krajem te godine, Brčić je uhapšen u Rimu, tokom izvjesne vojno-diplomatske misije, po međunarodnoj poćernici iz Hrvatske zbog umiješanosti u ratne događaje iz 1991. godine. Božidar Lakić je novembra 2007, tokom saslušavanja o tom događaju pred parlamentarnim Odborom za bezbjednost i odbranu, aludirao na propuste Brčićeve bezbjednosne provjere, koju je, koliko je poznato, obavljala upravo njegova prethodna firma – ANB. No, Lakić je kazao da je „služba vojne policije, po našim operativnim informacijama, imala saznanja da Hrvatska potražuje Brčića”, te tako odgovornost prebačio na generala Lakčević – nadređenog vojnoj policiji – koji je ubrzo smijenjen.

Početkom 2008, kako smo izvještavali, eksperti američke vojno-obavještajne službe DIA (Defense Intelligence Agency) su boravili u Podgorici i nakon stručne analize sugerisali da je Brčićev koncept vojne službe neprihvatljiv. Pristupilo se dizajniranju nove službe, krštene kao OBS (Obavještajno-bezbjednosna služba). Izgleda da tada nastaju sporovi.

Duško Marković, kao direktor ANB-a, šalje u proljeće 2008. svoju službenicu, šeficu analitike Larisu Radovanović, da u prostorijama Ministarstva odbrane preuzme novoformiranu Direkciju za zaštitu tajnih podataka, gdje se razmjenjuju i čuvaju kalasifikovani NATO podaci.

Međutim, Radovanovićeva u Ministarstvu odbrane nailazi na opstrukciju; čak joj ni kancelariju nijesu obezbjedili. I ministar odbrane Boro Vučinić, objašnjavajući da Radovanovićeva,,nije odradila posao”, oktobra 2008. je smijenjuje i vraća Markoviću u ANB.

Za novog direktora Direkcije za zaštitu tajnih podataka ministar Vučinić postavlja svog rođaka Sava Vučinića. Naprečac su pronađene kancelarije i u podrumu zgrade Ministarstva odbrane dovršene posebno obezbijeđene prostorije za čuvanje NATO podataka.

Iako su tek pripremane izmjene Zakona o odbrani, kojim se ustrojava posebna OBS Ministarstva odbrane, Boro Vučinić je svojim Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji u Ministarstvu odbrane faktički ustrojio tajnu vojnu službu. Pravilnik je na sjednici Vlade Mila Đukanovića održanoj 27. novembra 2008. usvojen – potpuno nezakonito. U tom Pravilniku OBS je definisana kao ,,organizaciona jedinica koja pruža obavještajnu, kontraobavještajnu i bezbjednosnu podršku odlučivanju i vođenju u odbrambenim aktivnostima Crne Gore u miru, vanrednim situacijama i rat”. Predviđena su i formacijska mjesta unutar OBS-a – njih ukupno 17.

U to vrijeme, Đukanovićeva vlada odobrava amandmane na Zakon o odbrani kojim se utemeljuje OBS Ministarstva odbrane. Usvajanje narečenog Pravilnika i amandmana pod dirigentskom palicom Đukanovića, otkriva da je on oduvijek optirao za takvo rješenje.

No, amandmani na Zakon o odbrani o OBS-u su „zamrznuti”, zatim i povučeni, formalno zbog prigovora Socijaldemokratske partije da se ministru odbrane daju identična ovlašćenja kao šefu ANB-a. Suštinski: veto je stavio Duško Marković.

Tek oko godinu kasnije, reaguje neko iz opozicije. Nebojša Medojević, član Odbora za bezbjednost i odbranu, u Monitoru novembra 2009. tvrdi da „vrh režima sumnja u sigurnost postojeće tehnike ANB-a, jer su neke informacije počele da cure, pa se u samom vrhu režima rodila ideja o potrebi formiranja privatne službe bezbjednosti sa ljudima odanim vrhu režimu”.

Prema njegovom tadašnjem tumačenju, Milan Roćen je autor ideje formiranja tajne vojne službe sa svojom tehnikom i probranim ljudstvom. „Na ovaj problem upućuju”, rekao nam je Medojević, „i neki krugovi iz NATO-a sa kojima sam ja imao komunikaciju”.

On je ponovio upozorenja „na netransparetne i nejasne odnose Roćena i ruskih bezbjednosnih agencija i mogućim planovima nekoga iz vrha režima da u slučaju krajnje nužde u Rusiji potraže svoje novo sklonište od pravosudnih organa”.

Niko se sve dosad nije obazirao na ovakva upozorenja. Stvar je, velimo, podgrijana aferom listng, u čijoj se sjenci odigravao i sukob oko kontrole obavještajnih poslova u Ministarstvu odbrane.

Uoči afere, na sjednici Vlade 24. novembra prošle godine, Ivan Mašulović je izabran za v.d. pomoćnika ministra odbrane. Duško Marković, vicepremijer i ministar pravde, nije prisustvovao toj sjednici a ministri iz SDP-a nijesu glasali protiv izbora Mašulovića.

Formalno, Mašulović sada ima posao šefa Sektora za politiku odbrane, ali su u njegovim rukama svi operativni linkovi prema NATO-u, uključujući: Direkciju za zaštitu podataka, zatim vojni atašei, Odsjek za međunarodnu saradnju i Odsjek za NATO i EU.

Mašulović je donedavni savjetnik za bezbjednost Igora Lukšića, blizak s Milanom Roćenom. Njega je krajem 2009. Duško Marković smijenio s mjesta načelnika Centra ANB-a u Podgorici; nikada nije objavljeno što su bili razlozi za smjenu.

Nekoliko detalja ostaju sporni kod Mašulovića. Sa dr Andrejom Savićem, 2001-2003. šefom Bezbjednosno-informativne agencije Srbije, objavio je svojevremeno hrestomatiju Bezbjednost Evropske unije .

Kako smo izvještavali, Mašulović je, prije nego je stupio u ANB, bio Roćenov savjetnik za bezbjednost i rukovodilac Službe za informativno-tehničku i bezbjednosnu podršku Ministarstva vanjskih poslova.

Sa Roćenovim saradnikom iz „moskovskih godina”, generalom Brankom Krgom, Mašulović je bio predavač na beogradskoj Akademiji za diplomatiju i bezbjednost, itd.

Otuda možda ne čudi što je nakon Mašulovićevog imenovanja na dužnost u Ministarstvu odbrane, objavljeno kako su tamo upućeni i pripadnici ANB-a, koji su „u cilju postizanja NATO standarda i interoperabilnosti” zaduženi „za prikupljanje i obradu tajnih podataka od značaja za odbranu”.

No, direktor ANB-a, Vladan Joković, kadar Duška Markovića, u međuvremenu je dao ostavku ili je smijenjen. Vlada Igora Lukšića je usvojila izmjene Zakona o odbrani kojima je predviđeno formiranje obavještajne službe u okviru Ministarstva odbrane. Za šefa ANB nominovan je Boro Vučinić.

Rasplet ili zaplet?

Vladimir JOVANOVIĆ

Komentari

FOKUS

SKRIVENI TRAGOVI NOVCA: Ko su crnogorski milioneri

Objavljeno prije

na

Objavio:

Postupak koji je pokrenuo ASK  protiv Mila Đukanovića potvrda je  početka ozdravljenja te institucije. No  nije baš za radovanje to što je petu godinu od pada DPS-a, to jedini zvanični postupak koji se bavi pitanjem porijekla novca Đukanovića, odnosno nezakonitim bogaćenjem  dijela političke klase  koja je u njegovo doba  iz džempera ušla u Armani odijela. Zvanično, institucije imaju   samo jednu spornu Đukanovićevu VIP karticu od 200 hiljada eura. Možda

 

 

Pratite trag novca, kaže staro novinarsko pravilo. U Crnoj Gori nije ga lako primijeniti. Naša mala  zemlja nema čak ni sopstvenu listu najbogatijih Crnogoraca.   Tragovi novca javnih funkcionera, od kojih su neki tokom protekle decenije na naše oči postali milioneri, vode samo do registara u kojima oni sami ispisuju šta imaju. Institucije se  nijesu potrudile da tu imovinu i provjere.

Ponekad saznamo iz regionalnih ili svjetskih medija ko su milioneri među nama.Krajem prošle godine beogradski Nedeljnik  objavio je  listu  100 najbogatijih u regionu, u koju je uvršteno  sedam Crnogoraca. Prema tom listu,  u stotinu najbogatijih u regionu su  Ivan Ubović, odnosno kompanija Bemaks ( 52. mjesto), Dragan Bokan i kompanija Voli na 63. mjestu, Veselin Pejović, vlasnik Uniproma ( 81. mjesto), Aco Đukanović sa Invest nova i Prvom bankom (84. mjesto), Risto Drekalović i KIPS (91. mjesto),  Komnen Laković, odnosno HD Laković ( 98. mjesto),  porodica Franca i njihov Mesopromet, na 100. mjestu.

Kako su objasnili iz Nedeljnika  na izradi liste radile su dvije konsultanske kompanije, koje su upoređivale zvanične podatke o vrijednosti regionalnih uspješnih firmi. Ne radi se, napomenuli su, o  ličnom bogatstvu njihovih vlasnika.  Vrijednost Bemaksa je tako procijenjena na 482 miliona eura, Volija na 413 miliona, Uniproma na 296 miliona, Đukanovićeve kompanije na 285 miliona, KIPSa- na 260 miliona, Lakovića 234 miliona i Mesoprometa –  218 miliona.

Tom metologijom  su van liste ostali oni poznati Crnogorci čije bogatstvo nije rezultat rasta njihovih kompanija. I o čijem na oko vidnom bogatstvu Crna Gora decenijama nema zvanične podatke. Crna Gora je početkom devedesetih počela da njedri milionere, ili milionerske porodice, ravno iz političke klase, za koje do danas ne znamo, ili makar nemamo institucionalni odgovor, kako su to i postali.

Autori liste najbogatijih u regionu primijetili su da je nejednakost, odnosno jaz između bogatih i siromašnih najveći u Crnoj Gori. Imovina pet najvećih iznosi 1.7 milijardi, što je čak 35.4 odsto bruto društvenog proizvoda.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 14. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

VLADINA IGRA SA BUDŽETSKIM SUFICITOM: Ušteda na naš račun

Objavljeno prije

na

Objavio:

Iz perspektive građana nije nebitno da li su januarska plaćanja iz budžeta ostala neizvršena zato što su u Vladi zaključili da se to može prolongirati pošto korisnicima nije žurba, ili je riječ o planiranim aktivnostima od javnog interesa koja još nijesu realizovana. Čak 95,8 odsto kapitalnog budžeta čije je izvršenje planirano u prvom mjesecu ove godine ostalo je na čekanju

 

 

Vlada je u januaru, pohvalili su se u petak iz Ministarstva finansija, ostvarila suficit od dva miliona eura. Za toliko su, saopšteno je u redovnom mjesečnom izvještaju o izvršenju budžeta, prihodi (prilivi od poreza, doprinosa, akciza, carina, taksi…) bili veći od rashoda.

Da istorijski uspjeh bude pristupačniji onima koji ne vole da čitaju dugačke tekstove prepune brojki, saopštenje je i ilustrovano: nacrtana klackalica preteže na stranu prihoda (156,2 miliona) u odnosu na rashode (154,2 miliona). Problem je nastao kada su neki, ipak, pročitali saopštenje.

Na prvo čitanje primijećeno je da su planirani prihodi realizovani (naplaćeni) u procentu od tačno 100 odsto. To je prilično neuobičajen statistički podatak koji, sam po sebi, poziva na oprez. Dodatno, uslijedio je podatak da su planirani rashodi imali neuporedivo niži procenat realizacije: 72,9 odsto. To pokazuje da je iz državne kase u januaru potrošeno/plaćeno 57, 3 miliona eura manje nego što je planirano.

Kako?

Pojedini novinari pokušali su ispratiti trag novca navedene uštede. Pokazalo se da sve ono što je u saopštenju MF podvedeno pod računovodstvene formulacije koje većinu ostavljaju krajnje ravnodušnom (Tekući izdaci budžeta -77,5 odsto plana; Transferi institucijama, pojedincima, nevladinom i javnom sektoru  – 19,8 odsto plana; Kapitalni budžet – 4,2 odsto plana) imaju itekako konkretan iskaz u stvarnom životu.

“Vlada je u januaru uštedjela deset miliona eura jer nije platila troškove za ljekove, medicinska sredstva, materijale i medicinsko-tehnička pomagala, na zdravstvenoj zaštiti 3,5 miliona a na redovnim subvencijama za poljoprivredu i ruralni razvoj skoro četiri miliona…”, napisao je kolega Goran Kapor u Vijestima, konstatujući da je sve to precizno navedeno u dokumentu Ostvarenje budžeta za januar po programskoj klasifikaciji Ministarstva finansija.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 7. marta iil na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

PRAVOSUĐE U BORBI PROTIV VISOKE KORUPCIJE: Učinak – jedan nevini

Objavljeno prije

na

Objavio:

Suđenje Vesni Medenici i Veselinu Veljoviću kreće ispočetka. Saši Čađenoviću nije ni počelo. Blažu Jovaniću sudi se  još malo pa dvije godine. Kao i mnogim drugim visokim funkcionerima. Miomir Mugoša je ove sedmice pravosnažno oslobođen optužbe

 

 

Zemlja sa zavidnim brojem javnih funkcionera koji se sumnjiče za korupciju i kriminal,  dobila je ove sedmice prvu pravosnažnu presudu koja se odnosi na visoku korupciju. Bivši gradonačelnik Podgorice Miomir Mugoša pravosnažno je, nakon skoro deceniju  – oslobođen. Vijest, što je možda još zanimljivije, proizvela je tišinu.

Kada je Viši sud u Podgorici prije dvije godine donio oslobađajuću presudu za Mugošu, koju je ove sedmice potvrdio Apelacioni sud, to je  izazvalo oštre reakcije. Tadašnji premijer Dritan Abazović kazao je da nas to neće odvesti nigdje, pa ni u Brisel, dok je poslanik Demokrata, danas potpredsjednik Vlade Momo Koprivica  presudu nazvao skandaloznom. Ove sedmice – niko ništa. Kao da se odustalo od toga da stignemo negdje. I u Brisel.

Sve u svemu,  trenutni skor Crne Gore u borbi protiv visoke korupcije je  – jedan nevini. Ne računajući, doduše, Svetozara Marovića, odavno nedostupnog ovdašnjim organima. Kada je prije skoro deceniju osumnjičen za ono za šta je danas oslobođen, Mugoša je kazao: „Nisam vam ja Svetozar Marović“. Ispalo je stvarno da nije.

Bivšeg gradonačelnika je Specijalno državno tužilaštvo (SDT) teretilo da je u slučaju prodaje gradskog zemljišta građevinskoj kompaniji DOO Carine oštetio budžet Glavnog grada za 6,7 miliona eura. Optužnica je podignuta dok je Specijalnim tužilaštvom rukovodio bivši specijalni tužilac, Milivoje Katnić, danas iza rešetaka.  Slučaj Carine prethodno je decenijama bio predmet medijskih priča, krivičnih prijava civilnog sektora (MANS), skupštinskih replika. Bila je to, pritom, tek jedna od brojnih afera u čijem je centru bio bivši gradonačelnik Podgorice.

Iz Apelacionog suda su ove sedmice saopštili da je SDT kojim rukovodi Vladimir Novović izjavilo žalbu protiv oslobađajuće presude  i predložilo da taj sud ukine prvostepenu presudu i predmet vrati na ponovni postupak. Žalba nije usvojena.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo