Ako je suditi po visini budžeta Opštine koji je izvršna vlast planirala, Ulcinj u narednoj godini očekuje prosperitet na svim poljima. Samo za investicije namijenjeno je čak devet miliona eura. Tek poređenja radi, u ovoj godini kapitalni budžet je realizovan sa manje od pola miliona eura!?
Takođe, kada se pogleda struktura prihodne strane budžeta, optimizam brzo splasne. Više od trećine čine krediti i pozajmice, dva miliona eura se planira namaći prodajom opštinske imovine, 1,5 miliona od legalizacije objekata, 1,1 milion eura od donacija…
Ako se zna da se tokom ove godine od izvornih prihoda u opštinsku kasu slilo oko pet miliona eura, onda je bjelodano jasno da je planirani budžet koji je pripremila administracija na čijem je čelu Nazif Cungu, veoma nerealan.
„Zato sam i siguran da neće dobiti pozitivno mišljenje Ministarstva finansija, osim ako taj resor ne donese političku odluku da podrži takav dokument”, kaže za Monitor predsjednik Opštinskog odbora Građanskog pokreta URA Omer Bajraktari.
I neke stranke u vladajućoj koaliciji, koje uopšte nijesu bile konsultovane o ovom najvažnijem dokumentu koji donose u jednoj godini, čekaju odluku ministarstva. Jer, Opština Ulcinj je u tzv. Sanacionom planu, pa, na primjer, i za prijem stalnih radnika mora da traži i dobije saglasnost tog resora. Da se ne govori o budžetu ili rebalansu budžeta za ovu godinu koji će se takođe naći na dnevnom redu lokalnog parlamenta upravo kada se bude raspravljalo i o budžetu za 2017. godinu.
Inače, čitav ovaj proces je sprovođen u izuzetno netransparentnoj proceduri, pa još uvijek nije poznato na što se odnosi rebalans. Vlast nije ispoštovala čak ni zakonsku odredbu da jednom u tri mjeseca upozna odbornike u Skupštini opštine sa realizacijom tekućeg budžeta. Kao da se radi o privatnom proračunu.
Konstatujući da se ove godine Opština zadužila 4,25 miliona eura, a da se u narednoj godini planira zadužiti još 1,5 miliona eura više, odbornik Demokratskog fronta dr Milan Rolović ocjenjuje da je takvo ponašanje neodgovorno i nedomaćinski. „Rade tako jer znaju da oni neće vraćati dugove, već će teret pasti na osiromašene građane”, tvrdi on.
Građane najviše brinu novi nameti koji su najavljeni od početka naredne godine. „Predviđa se povećanje tržišne vrijednosti nepokretnosti, koja predstavlja osnovicu za porez na imovinu i to bez objašnjenja ili analize. Predviđa se takođe povećanje boravišne takse za 40 odsto, a uvodi se još jedan namet: komunalna naknada, koja će prosječno kućne budžete Ulcinjana opteretiti za još najmanje oko 100 eura godišnje”, kaže predsjednik Odborničkog kluba Socijaldemokratske partije Skender Elezagić.
On ističe da će taj namet uglavnom platiti oni koji redovno izmiruju svoje obaveze. To je stav i Bajraktarija. „Takvim postupkom lokalna vlast pokušava da svoju nesposobnost fakturiše građanima, odnosno redovnim platišama. Jer, oni koji plaćaju tu taksu ubuduće će plaćati više, a oni koji je ne plaćaju, izbjegavaće plaćanje iste i ubuduće”, smatra funkcioner URE i dodaje: „Moguće je da se to može pripisati neznanju, ali mislim da takav odnos proizilazi iz toga što je ova široka koalicija, koja je trenutno instalirana u Ulcinju, izgubila osjećaj za realnost”.
Prema nezvaničnim podacima, neplaćeni porez na nekretnine u Ulcinju prešao je sumu od čak 10 miliona eura.
Slično je sa boravišnom taksom koja se namjerava povećati sa 50 na 70 centi dnevno. Prema planu Turističke organizacije, naredne godine će se po tom osnovu prikupiti 20 odsto više novaca nego ove godine, odnosno 366 hiljada eura, što je ubjedljivo najmanje od svih opština na Crnogorskom primorju.
A opštepoznata činjenica je da se u Ulcinju prijavi tek jedna trećina onih koji tokom ljeta ovdje borave, pa turistički poslenici smatraju da bi logičnije bilo da se pokuša proširiti obuhvat onih koji plaćaju boravišnu taksu nego da se ona povećava. Tim prije kada se zna da je turizam u Ulcinju pretežno kupališnog karaktera i da je većina gostiju koji tu borave slabije kupovne moći. Takođe, pitanje je za što će se plaćati veća boravišna taksa ako je malo izgleda da će, u odnosu na ranije godine, biti poboljšana turistička ponuda za narednu sezonu na ulcinjskoj rivijeri.
Osim, naravno, u megalomanskim brojkama aktuelne ulcinjske vlasti, koja je – fenomen. Naime, vladajuću koaliciju u Ulcinju od marta ove godine, po projekciji centrale Demokratske partije socijalista, čini 27 od ukupno 33 odbornika, koliko broji lokalni parlament. Ali, i takva većina, nezabilježena u višestranačkoj istoriji Ulcinja, često nema kvorum!? Sada su počele sve veće nesuglasice između najvećih stranaka, DPS-a s jedne, i Nove demokratske snage – Forca, s druge strane. Čelnik Force, koji obavlja i funkciju gradonačelnika, nezadovoljan je radom dva sekretara iz DPS-a u lokalnoj upravi, sekretara za finansije i budžet Seada Osmanovića i sekretara za zaštitu imovine Pjetra Ljuljđuraja. No, DPS je čvrsto stao iza svojih kadrova odbijajući tako zahtjeve predsjednika Opštine. Samo tanka većina na centralnom nivou i želja DPS-a da se javno demonstrira stabilnost, drže ovu lokalnu vlast na okupu.
Pitanje je sada samo koliko će mjeseci ova sklepana koalicija još trajati. Jer, posljednji lokalni izbori su u Ulcinju održani u januaru 2014. godine, pa je realno očekivati da se oni ponovo organizuju najkasnije u decembru naredne godine. Upravo su očekivani izbori jedan od ključnih razloga što je budžet za 2017. godinu tako nerealno naduvan.
„Vjerujem da će ovo zavlačenje ruke u njihove džepove građani adekvatno nagraditi’ na tim i svakim drugim izborima”, kaže Elezagić.
Mustafa CANKA