Povežite se sa nama

Izdvojeno

KAKO PROGRAM EVROPA SAD MOŽE UTICATI NA PRIHODE OPŠTINA: Dokusurivanje sjevera

Objavljeno prije

na

Implementacija Programa Evropa sad značajno će ugroziti prihode svih opština, posebno onih u  Sjevernom regionu. Iz Zajednice opština računaju da će pad prihoda budžeta tih opština biti, u prosjeku, 20-30 odsto. Ne bude li adekvatnih kompenzacionih mjera, to bi dovelo u pitanje održivost lokalnih finansija

 

Najavljene mjere Programa Evropa sad, kroz promjenu poreske politike, posebno izmjenama Zakona o porezu na dohodak fizičkih lica, značajno će smanjiti budžetske prihode crnogorskih opština.

Problem je izazvala ideja da se ne oporezuju zarade manje od 700 eura bruto, a velika većina plata na sjeveru manja je od tog iznosa. Pošto se opštinama sa sjevera ustupa 50 prihoda od ovog poreza naplaćenog na njihovoj teritoriji (opštine sa manje od tri hiljade stanovnika dobijaju 70 odsto naplaćenog poreza), jasno je da su u pitanju veliki gubici. Ali to nije sve.

Opštine će, makar one siromašnije, ostati i bez tzv. prireza (dodatnih 13 do 15 odsto naplaćenog poreza na zarade). Konačno, i raspoloživa sredstva iz egalizacionog fonda čiji su korisnici najsiromašnije crnogorske opštine biće manja, pošto se i on ,,puni” sredstvima od naplaćenog poreza na zarade. Sredstva iz tog fonda koristi čak 2/3 opština, uglavnom u sjevernom dijelu zemlje.

„Prema nekim procjenama, koje su nedavno saopštili predstavnici opština, pad prihoda  tokom naredne godine, usljed implementacije Programa, biće  u prosjeku od 20 do 30 odsto “, kazali su Monitoru u Zjednici opština.

Ilustrativan je primjer Opština Bijelo Polje. Prema ovogodišnjem budžetu, ta opština ima ukupne planirane prihode od 13,8 miliona. Od toga 3,2 miliona čini ustupljeni porez na dohodak, 550 hiljada prirez a 5,6 miliona sredstva iz egalizacionog fonda. Sve skupa, više od devet miliona. I pod uslovom da sredstva iz fonda ostanu ista, Opština Bijelo Polje bi, po osnovu umanjenja poreza i prireza na zarade, mogla ostati bez više od četvrtine budžetskih prihoda.

Bogatije opštine imale bi manji gubitak. Ali i tu je riječ o milionima.

Evropska povelja o lokalnoj samoupravi, Ustav Crne Gore, Zakon o lokalnoj samoupravi i Zakon o finansiranju lokalne samouprave garantuju opštinama dovoljan nivo prihoda potreban za finansiranje nadležnosti opština utvrđenih zakonom. Takođe, Preporukom br. 21 Savjeta Evrope iz 2005. godine jasno je utvrđeno: „Generalno, kada viša vlast donose odluke kojima smanjuju poresku osnovicu lokalnih vlasti, treba obezbijediti nadoknadu“.

Zbog toga je, kažu u Zajednici opština,  tokom pripreme programa Evropa sad ,,bilo neophodno napraviti detaljnu analizu uticaja Programa na prihode lokalnih samouprava i pojedinačno za svaku opštinu, sa predlogom konkretnih mjera koje će obezbijediti opštinama nadoknadu sredstava koja će izgubiti po osnovu implementacije Programa“. To, međutim, nije urađeno.

„Implementacijom Zakona o finansiranju lokalne samouprave, povećanjem stepena naplate sopstvenih prihoda, kao i povećanjem poreske discipline, opštine su tokom 2019. godine uspjele da izađu iz teškog perioda funkcionisanja izazvanog poremećajem u njihovom finansiranju. Od marta lani, usljed pandemije korona virusa, sve opštine u Crnoj Gori su iskazale jedinstvenu spremnost da podnesu dio tereta i pomognu oporavak lokalne ekonomije“, podsjećaju iz Zajednice opština.

Kažu da su, u tom periodu, sve opštine pripremile pakete podrške privredi i građanima odlaganjem  plaćanja poreza na nepokretnosti. Takođe, donesene su na lokalnom nivou i mjere  oslobađanja plaćanja pojedinih lokalnih komunalnih taksi i naknada, zakupa poslovnih prostorija, zemljišta…Zbog svega toga, tvrde u Zajednici opština, lokalne finansije su tokom prethodne godine zabilježile značajan pad.

Na sjednici Upravnog odbora Zajednice opština, u kome su svi predsjednici opština u Crnoj Gori, krajem novembra, zaključeno je  da će implementacija Programa dovesti do urušavanja uspostavljenog sistema finansiranja lokalnih samouprava i značajnog umanjenja prihoda opština. I da je neophodno utvrditi  kompenzatorne mjere kojima će se na adekvatan način nadomjestiti izgubljeni prihodi.

„Upravni odbor je konstatovao važnost ciljeva koji su prepoznati i sa kojima je saglasan, a koji se planiraju ostvariti kroz Program. Međutim, izrazili smo  rezervu u odnosu na planirane mjere i rizike koje one sa sobom nose za ostvarivanje postavljenih ciljeva, a time i njegovu održivost i realnost. Na to smo ukazali kako Vladi i nadležnom Ministarstvu finansija i socijalnog staranja, tako i Skupštini i matičnom Odboru za ekonomiju, finansije i budžet“, podsjećaju iz Zajednice opština.

Predstavnici Zajednice su, tokom višečasovne rasprave na Odboru za ekonomiju, finansije i budžet Skupštine, saopštili stav da su polazne osnove na kojima se zasniva Program neutemeljene. Predložene mjere, pored pozitivnih efekata,  apostrfirali su, nosi  puno rizika što Program čini nerealnim i neodrživim. Zbog toga su predsjednici opština zatražili da se prije donošenja zakona pripremi detaljna analiza uticaja Programa Evropa sad na prihode lokalnih samouprava i pojedinačno za svaku opštinu. Zatražili su i predlog konkretnih kompezatornih mjera koje će obezbijediti opštinama nadoknadu sredstava koja će izgubiti implementacijom.

Nakon toga, predstavnici Ministarstva finansija i socijalnog staranja i Zajednice opština održali su tri sastanka.

Čim je taj treći završen, ministar finansija Milojko Spajić se pohvalio: ,,Svi smo svjesni značaja i obuhvata reforme koju smo predložili. Vladi su građani prioritet i spremni smo na dogovore kako bi se predložene reforme sprovele do kraja”. Potom su iz njegovog Ministarstva pritvrdili da su predstavnici Zajednice opština podržali ciljeve Programa Evropa sad. Opštine i Zajednica opština će u potpunosti biti posvećene sprovođenju i dati svoj doprinos na ovom planu”, poručili su.

Uslijedio je demanti. Program Evropa sad uopšte nije bio predmet razmatranja na sastanku, izuzev u kontekstu njegovog izrazito negativnog uticaja na prihode opština, pa čudi da je Ministarstvo finansija i socijalnog staranja saopštilo da su opštine i ZO podržale program, saopštili su iz Zajednice opština, čiju delegaciju je na tim sastancima predvodio predsjednik UO Dušan Raičević. ,,Zbog toga ocjenjujemo da je sastanak koji je bio prije svega usmjeren na definisanje mjera kojim će se obezbijediti održivost lokalnih javnih finansija ni u kom slučaju ne treba da bude zloupotrijebljen u dnevno-političke svrhe”.

Zato iz Zajednice opština tvrde da je „postignuta potpuna saglasnost o neophodnosti preduzimanja kompenzatornih mjera koje će se odnositi na sve opštine“.

Prema njima, Ministarstvo finansija treba da poveća procente ustupanja dijela prihoda od poreza na dohodak fizičkih lica na 100 odsto opštinama Sjevernog regiona. ,,Takođe,  i 20 odsto opštinama Središnjeg i Primorskog regiona. Treba opredijeliti dodatnih 10 odsto poreza na promet nepokretnosti za Egalizacioni fond“.

Ministarstvo bi, pride, trebalo da opredijeli dodatna sredstva na poziciji tekuća budžetska rezerva za mjesečne transfere opštinama na ime nadoknade za manje ostvarene prihode. ,,To se odnosi na prihode po osnovu poreza na dohodak fizičkih lica, prireza porezu na dohodak i Egalizacionog fonda“, navode u Zjednici opština.

Toliko za početak. Efetkti Programa Evropa sad, objašnjavaju, precizno će se vidjeti tokom naredne godine, „kada treba raditi na utvrđivanju sistemskih rješenja u oblasti finansiranja lokalnih samouprava“. A sve to pod uslovom da predloženi program (budžet za 2022. i paket pratećih zakona) dobije zvaničnu podršku parlamentarne većine. Koja god da je.

                                                                             Dragana ŠĆEPANOVIĆ

Komentari

Izdvojeno

VLADA ZVALA AMBASADORE NA RAPORT I INSTRUKCIJE: (Ne)sluh za vanjsku politiku

Objavljeno prije

na

Objavio:

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s crnogorskim ambasadorima, od Ukrajine  preko Evrope do SAD.  Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa EU

 

 

Vlada Crne Gore je preko Ministarstva vanjskih poslova (MVP) i ministra Ervina Ibrahimovića krajem februara pozvala maltene sve ambasadore u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) da hitno dođu na konsultacije. Početak konsultacija je određen za 6. mart. Mnogi su se tada uplašili reprize opoziva od 15. novembra 2024., kada je Vlada smijenila tri ambasadora.

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s ambasadorima od Ukrajine (Borjanka Simićević) preko Evrope do SAD-a (Jovan Mirković). Ispostavilo se da je strah ambasadora bio neopravdan. Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa Evropskom Unijom (EU), te odnosima između ključnih evropskih zemalja. Spajić je dao upute ambasadorima da nastave nedvosmileno podržavati EU i članstvo Crne Gore u tom bloku. Istovremeno je tražio da se uzdrže od kritike prema SAD-u i novoj administraciji i da se ne upuštaju u bilo kakve komentare trenutnih razmimoilaženja između SAD-a i evropskih saveznika.

Odmjereni stav Crne Gore se ubrzo vidio 11. marta na sastanku najviših evropskih vojnih zvaničnika u Parizu, gdje se razgovaralo o modalitetima podrške Ukrajini nakon američke najave obustave vojne pomoći. Na sastanak nije pozvana Amerika jer su Evropljani željeli pokazati da sami mogu biti veliki dio sigurnosnog okvira u slučaju primirja između Ukrajine i Rusije. Nakon što je agencija AP javila da su Crna Gora i Hrvatska jedine evropske članice NATO-a koje nisu odgovorile na poziv za sastanak u Parizu, savjetnik premijera za bezbjednost i odbranu Todor Goranović je za Radio Slobodna Evropa (RFE) potvrdio učešće Crne Gore na sastanku. Ipak, poslat je samo zamjenik vojnog predstavnika pri NATO komandi u Briselu jer je „načelnik Generalštaba Zoran Lazarević …u službenoj posjeti Bugarskoj“.

Diplomatske (ne)aktivnosti s druge strane Atlantika sadašnjeg ambasadora Mirkovića kod nekih funkcionera vladajuće koalicije izazivaju nezadovoljstvo i čak otvorenu ljutnju. Jedan od povoda je bio sastanak s američkim zvaničnicima sredinom februara u Vašingtonu kada je ambasador navodno izjavio da bi gubitak vlasti Aleksandra Vučića vjerovatno oslabio neke od njegovih crnogorskih marioneta. Detalje razgovora nije bilo moguće nezavisno potvrditi. Iako nije direktno pomenuo bivši Demokratski front (DF), izvještaj(i) ambasade ka Podgorici je naljutio koalicione partnere koji su se prepoznali u pomenutoj kvalifikaciji. To je navodno pogoršalo tinjajući antagonizam između djelova srpskog bloka i premijerovog Pokreta Evropa sad (PES). Jedan funkcioner DF-a je komentarisao da je to dovoljan razlog za opoziv jer su i oni podržali takvo kadrovsko rješenje u Vašingtonu.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

CRNA GORA I EVROPSKE OBAVEZE: Prestiže li nas Albanija  

Objavljeno prije

na

Objavio:

Formalno, Crna Gora je u prednosti u odnosu na Albaniju. No, očigledna je sve snažnija podrška Brisela Albaniji, koju je komesarka Marta Kos nazvala i mogućom sljedećom članicom EU.  Ima još signala da je Crna Gora dobila ozbiljnu konkurenciju: Evropski parlament je umjesto u Podgorici otvorio kancelariju u Tirani, a Albanija nas je preduhitrila i u korišćenju sredstava iz programa Plana rasta

 

 

Nakon što je sredinom marta stigla vijest da Evropski parlament (EP) otvara kancelariju u Tirani umjesto u Podgorici, kod kuće je stidljivo aktuelizovana priča o tome gubi li Crna Gora titulu lidera u regionu. O tome za sada govore samo opozicija i civilni sektor, dok Vlada ćuti.

Iz EP su saopštili da je otvaranje kancelarije u Tirani dio strateškog plana o proširenju EU i da će Albanija  biti „ključna kontakt tačka“ sa Zapadnim Balkanom. „ Odluka o konkretnom gradu i mjestu uslijedila je nakon tehničke procjene dostupnosti.  Ali, naravno, status odgovarajuće zemlje kandidata za članstvo u EU je takođe imao pozitivan impuls”, saopštio je  izvjestilac Evropskog parlamenta za Albaniju Andreas Šider.

Crnogorske vlasti najavljivale su da bi Podgorica mogla biti izabrana za kancelariju EP na Zapadnom Balkanu, a incijativu je formalizovao predsjednik Jakov Milatović u decembru 2024. Iako se činilo da je stvar gotova, na kraju je izabrana Tirana.  Kao jedno od obrazloženja odluke,  evropski zvaničnici ističu bolju saobraćajnu povezanost Tirane. Ipak, očito je da Brisel polagano mijenja i retoriku o tome koja bi balkanska zemlja mogla biti 28. članica EU.

“Nastavi li ovako, Albanija bi do 2027. mogla postati sledeća članica EU”, saopštila je evropska komesarka za proširenje Marta Kos, tokom posjete Albaniji sredinom mjeseca. “Albanija je napravila izuzetan progres. Naravno, ostaje još dosta posla i dublje reforme su neophodne. Svakako, nastavi li ovim tempom, onda je sigurno da bi sve moglo biti završeno do 2027. godine i krenuti naprijed što je brže moguće. Želim da čestitam albanskim građanima na dostignućima do sada, a uz nastavak takve posvećenosti i tempa, nadam se kako EU više ne bi imala 27 članica već 28, sa Albanijom koja bi nam se pridružila”, saopštila je ona.

Ta ocjena Marte Kos, podstakla je u  Crnoj Gori i razgovor na temu gubi li Crna Gora status lidera u regionu.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DALIBORKA ULJAREVIĆ, CENTAR ZA GRAĐANSKO OBRAZOVANJE: Nerazminirano polje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Crna Gora više tapka u mjestu nego što ide naprijed, uprkos “guranju” iz Brisela. Pogrešne je lekcije vlast izvukla iz poklonjenog IBAR-a

 

 

MONITOR: Vlast i opozicija su dugo usaglašavali pitanja za Venecijansku komisiju. Zašto?

ULJAREVIĆ: Činjenica da dio vlasti i opozicije, koji su potpisali sporazum, nijesu mogli lako doći do jednog usaglašenog pitanja za Venecijansku komisiju već su poslata dva – od svake strane po jedno – indikacija je suštinskog nepovjerenja među tim političkim akterima. To naglašava i da je jedan formalni dokument, koji je trebalo da bude neki vid mosta ka uspostavljanju institucionalnog dijaloga između vlasti i opozicije, na krhkim osnovama.

MONITOR: Hoće li VK pomoći da se prevaziđe politička kriza?

ULJAREVIĆ: Venecijanska komisija nema čarobni štapić. Njena uloga je savjetodavna, zasnovana na pravu i principima demokratije. Može pomoći u tehničkom i pravnom smislu, ali neće riješiti suštinske probleme naše političke krize, čiji je samo jedan izraz bio slučaj penzionisanja sutkinje Ustavnog suda Dragane Đuranović.

Imaćemo pravni i politički test – da li su akteri spremni da poštuju preuzete obaveze, posebno partije vladajuće većine ukoliko to mišljenje ne bude u okvirima odluke koju su oni donijeli. Ma kako se to u konačnici riješilo, ostaje nam nerazminirano političko polje, po kojem akteri hodaju, a svaka nova “mina” koja se (ne)namjerno aktivira produbljuje krizu.

MONITOR: Kako vidite  političku situaciju u kojoj su nam potrebne strane adrese da  arbitriraju o  pitanjima od  javnog interesa?

ULJAREVIĆ: To je simptom nerazvijene političke kulture, slabih institucija i skromnih formata političkih struktura na našoj političkoj sceni, a demokratska zrelost se mjeri i sposobnošću institucionalnog i samostalnog rješavanja sporova.Nije to od juče, dug je put ka demokratskoj konsolidaciji, ali je važno da se ide naprijed, bez skretanja u slijepe ulice ili vraćanja unazad, što je naša svakodnevnica.

Uvijek treba apostrofirati odgovornost vlasti, a ona je sve otuđenija od građana i građanki. Nalazi naših istraživanja, konkretno posljednji CG puls, zajednički poduhvat CGO-a i Instituta Damar, ukazuju da 56.5 posto građanstva cijeni da je ova Vlada okrenuta partijskim interesima, a 60.7 posto da su ministri više predani ličnoj promociji nego poslu. Kada se sa tim upare podaci o (ne)povjerenju u institucije ili o percepciji pravca kretanja države jasno se prepoznaje da unutrašnji mehanizmi ne funkcionišu i da je država na autopilotu – bez jasnog smjera i vizije za budućnost.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo