Povežite se sa nama

Izdvojeno

KADROVSKE MUKE U INSTITUCIJAMA KULTURE NA SJEVERU: Višak zaposlenih, manjak vizije

Objavljeno prije

na

U centrima za kulturu, u okviru kojih, u najvećem broju slučajeva, funkcionišu muzeji i biliblioteke,  među zaposlenima je najviše srednjoškolaca. Resorno ministarstvo je ocijenilo i da nedostaje raznovrsnost kulturnih sadržaja i dugoročno planiranje

 

“Nesporno je da brojnost institucija kulture na opštinskom nivou može adekvatno da odgovori zadovoljavanju potreba građana u kulturi. Međutim, u suštinskom smislu,  njihovo djelovanje, u sredinama za koje su osnovane, u većini slučajeva, nema potreban kontinuitet rada i ne njeguje se raznovrsnost kulturnih sadržaja”. To je konstatacja iz Nacionalnog programa razvoja kulture do 2027.  godine.  U tom dokumentu nijesu precizno analizirani kadrovski kapaciteti lokalnih  ustanova kulture.  Poslednji put,  broj i struktura zaposlenih u centrima za kulturu i ostalim lokalnim ustanovama iz te  oblasti širom Crne Gore, pa tako i onima na sjeveru, prebrojana je i saopštena  prije pet godina, u okviru  Informacije o kadrovskim kapacitetima organa i ustanova koje se bave zaštitom i očuvanjem kulturne baštine.

Prema tim podacima, u lokalnim javnim ustanovama programske aktivnosti obavljao  je značajno manji broj zaposlenih,  u odnosu na one zadužene za administrativno-tehničke poslove. To je naročito bilo izraženo u centrima za kulturu na sjeveru.

“Analiza kadrovskih kapaciteta u navedenim ustanovama ukazala je na neusklađenosti organizacije ustanova sa propisima iz bibliotečke i muzejske djelatnosti, koji se odnose i na samostalne  lokalne javne  ustanove. U centrima za kulturu programske aktivnosti obavlja 87 zaposlenih, od čega 37 sa kvalifikacijom visokog obrazovanja, u odnosu na 214 koji obavljaju administrativno-tehničke poslove”, konstaovano je u tadašnjoj Informaciji.

Ništa bolje stanje, kada je riječ o nivou kvalifikacije, nije bilo ni u lokalnim muzejima, a  broj zaposlenih sa visokim obrazovanjem bio je dominantan samo u biblotekama.   Bibliotečku djelatnost, kroz formu samostalne lokalne javne ustanove, na sjeveru,  obavljaju biblioteke u Pljevljima i Rožajama, a samostalno muzeji u tom dijelu države postoje u  Bijelom Polju, Rožajama, Beranama i Pljevljima. Uslova za muzejsku djelatnost nema u  Mojkovcu, Šavniku, Petnjici, Andrijevici, Žabljaku, Gusinju i Plavu.  Većini sjevernih opština  bibliotečka, odnosno,  muzejska ili obje  djelatnosti organizovane su   u okviru centara za kulturu.

Jačanje kadrovskih kapaciteta, u Programu razvoja kulture 2016-2020  resorno ministarstvo prepoznalo je  kao strateški cilj. Tada je konstatovano da je neodgovarajući profil, odnosno nedovoljan broj odgovarajućih stručnih kapaciteta, zapažen, prije svega u poslovima “na programskim aktivnostima koji doprinose boljoj vidljivosti djelatnosti zaštite i očuvanja kulturnih dobara”. Do tačnog broja zaposlenih i nivoa njihovih kvalifikacija  u centrima za  kulturu na sjeveru sada je  teško doći, a rijetke su ustanove koje te podatke imaju na svojim zvaničnim sajtovima. Prema dostupnim informacijama, i dalje većinu kadra čine srednjoškolci, zaduženi za administrativno -tehniče ili poslove održavanja i higijene objekata. Primjetno je i da se broj zaposlenih iz godine u godinu povećavao, međutim, to nije donijelo značajnije obogaćivanje programskih sadržaja.

Na primjer, u pljevaljskom Centru za kulturu je, prema zvaničnim podacima,  12 zaposlenih a, pored direktora, samo  još dvoje ima završen fakultet. Viskoškolci su zaduženi za organizaciju programa, odnosno, rukovođenje održavanjem i upravljanjem  tehnikom. Trećina  zaposlenih u toj ustanovi pokrivaju radna mjesta  kurira i portira.

U kolašinskom Centru za kulturu, prije pet godina,  bilo je devetoro zaposlenih, a već 2019. godine taj broj je udvostručen.  Samo četvoro ima završen fakultet. Upoređivanjem podataka iz 2018. godine, uočljivo je da su u tu ustanovu, u međuvremenu, zapošljavani samo srednjoškolci, a na platnom spisku je i jedan redovan student. Prije deset godina, broj onih koji su primali platu u toj ustanovi bio je blizu 40.

Prema podacima  iz  Pravilniku o sistematizaciji i organizaciji radnih mjesta u gusinjskom Centru za kulturu je 15 zapošljenih, uključujući i direktora. Među njima su čak dva samostalna savjetnika za finasije i jedan za pravne poslove.  Uslov pri zapošljavanju za dva “animatora kultururnih aktivnosti”  prema Prvilniku bio je , između ostalog, završen pravni ili ekonomski fakultet. U toj ustanovi radi i samo jedan bibliotekar, ali i po dva tehničara za rasvjetu, odnosno, portira.  Sistematizovano je i radno mjesto “garderober kostima”.

U Centru za kuturu i sport u Andrijevici , prema Planu integriteta, je čak 33 radno angažovanih,  od čega 22 stalno, sedmoro zaposlenih na određeno vrijeme i četvoro angažovanih po ugovoru o privremenim i povremenim poslovima. Među njima je samo devetoro sa visokom školskom spremom. U rožajskoj ustanovi zaduženoj za kulturu, 2018. godine,  bilo je, prema zvaničnim podacima, čak 54 zaposlena., u biblioteci 15, a u Zavičajnom muzeju 28.  Do  zaključenja ovog broja Monitora, iz te ustanove nije bilo moguće dobiti informaciju, da li se situacija u međuvremnu promijenila,  ali je poznata činjenica da je, prije nekoliko godina, recimo,  Centar za kulturu, “zarad bolje organizacije rada”, zaposlio čak i inženjerku saobraćaja.

U  29  javnih  ustanova kulture čiji su osnivači opštine,  a koje su popunile upitnike Ministarstva,  prema podacima iz aktuelnog Nacionalnog programa, ukupno je  643 zaposlenih. Tek nešto više od 40 odsto čini stručni kadar.

“U pogledu kadrovskog segmenta funkcionisanja, više od polovine anketiranih ustanova ističe da je neophodno stručno usavršavanje zaposlenih. Iako je dodatna edukacija navedena kao prioritet, čak 13 od 29 ustanova nije, u posljednje tri godine,  obezbijedilo programe stručnog usavršavanja za svoje zaposlene. Kao što se državne ustanove kulture prirodno najviše oslanjaju na državni budžet, tako i lokalne ustanove kulture za finansiranje svog rada najviše koriste opštinske budžete”, piše u tom dokumentu.

Konstatovano je i da lokalni nivo karakteriše “nepostojanje vizije razvoja i dugoročnog planiranja u kulturi”, iako je Zakonom o kulturi propisana obaveza donošenja opštinskih programa razvoja kulture i planiranja na lokalnom nivou.

Opštinske ustanove kulture finansiraju se iz budžeta lokalnih samouprava,  a za tu namjenu je, prošle godine, ukupno izdvojeno oko 15,6 miliona eura ili, u prosjeku, 4,33 odsto lokalnih budžeta. Na osnovu finansijskih izvještaja pojedinih lokalnih ustanova kulture vidi se da, u  većini slučajeva, gotovo dvije trećine od tog novca budu potrošene na zarade i održavanje objekata.

                                                                                      Dragana ŠĆEPANOVIĆ

Komentari

DRUŠTVO

NOVI ZAKONI O UREĐENJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA: Svaka vlada svoja pravila

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svaki saziv  Vlade, odnosno svaki ministar donosi nova pravila i propise u sektoru planiranja prostora i izgradnji objekata, pojedini čak i po nekoliko puta tokom mandata, dok su izmjene i dopune važećih zakona postale redovna aktivnost. Rekorder je bio  Branimir Gvozdenović, koji je zakone mijenjao prema trenutnim potrebama moćnog građevinskog lobija. Zakonskim rješenjima aktuelnog ministra Slavena Radunovića poništavaju se sve „tekovine“ ministra  Pavla Radulovića

 

 

Poslanici Skupštine Crne Gore završili su u utorak 25. februara raspravu o Predlozima Zakona o uređenju prostora i Zakona o izgradnji objekata, koje je pripremila Vlada, odnosno Ministarstvo prostornog planiranja, uređenja prostora i državne imovine, te se očekuje njihovo usvajanje. U narednom periodu planira se i donošenje posebnog Zakona o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata.

U pitanju je set od tri nova zakona koji će zamijeniti aktuelni Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata iz 2017. godine, čije je donošenje pratila burna i duga kampanja tadašnjeg ministra, Pavla Radulovića, za razliku od novih zakonskih rješenja koja prolaze bez veće pompe i interesovanja javnosti.

Kao rijetko koji zakonski dokument prije toga, kontroverzni Radulovićev zakon sa uvođenjem novih pravila u oblasti planiranja prostora Crne Gore i izgradnji objekata, izazvao je veliko interesovanje građana, strukovnih i nevladinih organizacija i lokalnih samouprava. Tokom šest mjeseci javnih rasprava i debata, ubjedljvom argumentacijom osporavana je valjanost predloženih zakonskih odredbi. Međutim, ni struka ni nauka nisu pomogle da se zaustavi pokrenuta mašinerija Vlade premijera Duška Markovića i Ministarstva održivog razvoja i turizma u namjeri da se iz temelja promijeni sve ono što se prethodno primjenjivalo u toj oblasti u Crnoj Gori.

Radikalnim zakonskim rješenjima poslovi planiranja prostora bili su centralizovani, oduzete su sve ingerencije lokalnim upravama u poslovima planiranja prostora i izdavanja odobrenja za gradnju. Ukinute su građevinske i upotrebne dozvole, pa se čitav niz poslova koje su bile u nadležnosti opština, prenio na Ministarstvo održivog razvoja i turizma. Ukinuti su svi urbanistički planovi na nivou lokalnih samouprava, uvedena su dva bazna planska dokumenta za cijelu državu, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije. Zakon je usvojen po hitnom postupku, na vanrednom zasijedanju republičkog parlamenta 30. septembra 2017. političkom trgovinom uz čuvena noćna ubjeđivanja poslanika manjinskih partija.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

MIRSAD TOKAČA, DIREKTOR ISTRAŽIVAČKO DOKUMENTACIONOG CENTRA, SARAJEVO: VP Šmit se uzdržao od korišćenja Bonskih ovlašćenja, da bi ojačalo BiH pravosuđe

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dodik se pogubio u panici jer se, prvi put, susreće sa situacijom koju ne može kontrolisati i diktirati. Ovaj put on  ne može računati na jednodušnu podršku opozicije.  I njima je jasno da se radi o ličnom problemu Dodika, a nikako problemu koji dotiče entitet… Populističke poruke Dodiku trebaju da bi  obezbijedio političku podršku i podršku naroda. Jučerašnje okupljanje par hiljada ljudi u Banja Luci pokazalo je da je i ta podrška izlapila

 

 

MONITOR: Milorad Dodik je prvostepeno-nepravosnažno, proglašen krivim za nepoštovanje odluka Visokog predstavnika. Skupština RS je odluku Suda BiH nazvala državnim udarom, Savjet za nacionalnu bezbjednost Srbije je reagovao sa sedam zaključaka…Očito je:   pravosuđe BiH priznaje odluke VP Kristijana Šmita kao  zakonodavne. Šmit je “pobijedio”, a da nije morao da koristi Bonska ovlašćenja?

TOKAČA: Od samog početka je jasno da se sudilo po Krivičnom zakonu Bosne i Hercegovine i da su dopune tog zakona koje je inicirao Visoki predstavnik zasnovane na njegvim ovlaštenjima, kao i svih njegovih prethodnika. On nije koristio Bonske ovlasti jer je intencija da se državne institucije Bosne i Hercegovine osposobe za samostalno  donošenje odluka i time ojačava vladavina zakona. Da je cilj drugačiji, bilo mu je mnogo jednostavnije da je upotrijebio Bonske ovlasti i trajno ga eliminirao iz političkog života. Mislim da je ovakav pristup  koji jača ulogu bosanskog pravosuđa potpuno ispravan.

Što se tiče marginalnih tipova koji Dodiku daju podršku, ona neće proizvesti nikakve posljedice, osim utiska koji oni žele proizvesti kod vlastite javnosti da predstavljaju nekakav politički faktor.

MONITOR: Visoki predstavnici EU parlamenta osudili su pritiske na Tužilastvo i Sud BiH, Altea snage su pomno pratile događaje…Aleksandar Vučić je, međutim, brzo došao u Banja Luku. Odluke donijete malo ranije u Beogradu  potcrtavaju stav da stranci ne bi trebalo da se miješaju u BiH prilike. Da li se Srbija- a Vučić se poziva na Deklaraciju Svesrpskog sabora, u stvari-miješa?

TOKAČA: Kada bi Bosna imala prijateljsko okruženje, a ne agresivne susjede koji imaju teritorijalne pretenzije, onda ne bi bilo ni potrebno za bilo kakvim prisustvom međunarodnog faktora. S jačanjem državnih institucija i ta uloga će slabiti. Mada je- već sada jasno, da se Bosna i sama može braniti od nasrtaja susjeda. Zar to nije dokazano devedesetih? Upravo bi Dodik i Vučić trebali biti zahvalni međunarodnim faktorima koji su bosansku armiju zaustavili pred Banja Lukom i častili ih entitetom.

Tzv. „srpski svet“ je roba upotrebljiva samo za srpsku mitomansku ideologiju. Osim toga, sva ova šarada je pokušaj Vučića i njegovog režima da skrene pažnju sa događaja u Srbiji-na jednoj strani, i testiranja bosanske odlučnosti da brani suverenitet i integritet države, na drugoj strani. Cilj je da se u miru postigne ono što nije uspjelo ratom. Ipak, svjestan je Vučić da nisu ovo devedesete. A miješanje u unutrašnja pitanja samo dugoročno šteti odnosima Bosne i Srbije.

Interesantan je sinoćnji poziv Dodika na pregovore. Svakom racionalnom je jasno da su razgovori u miru i bez tenzija i ucjena dobrodošli. Samo, on mora znati da se ti pregovori vrše unutar institucija bosanske države, u Predsjedništvu i Parlamentu. Dakle, Dodik je nenadležan i treba svoju funkciju obavljati unutar entiteta. Prije bilo kakvih pregovora mora povući sve antiustavne zaključke i odluke entitetskog parlamenta.

Nastasja RADOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

EVROPA ULAZI U NOVU OPASNU ERU: Na vjetrometini

Objavljeno prije

na

Objavio:

Postoji sve veći konsenzus među evropskim političarima, diplomatama i analitičarima da je svijet dostigao opasnu prekretnicu, onu koja ugrožava međunarodni poredak zasnovan na pravilima i potencijalno ga zamjenjuje novom erom imperijalizma velikih sila koja je podstaknuta rastućim autoritarizmom, nacionalizmom i desničarskim populizmom. Ponašanje Trampove  administracije prema evropskoj sigurnosti navelo je mnoge na zaključak da bi SAD, umjesto da budu saveznik, mogle postati protivnik

 

 

Od početka njegovog drugog predsjedničkog mandata od januara ove godine, nepredvidljivost Donalda Trumpa učinila je da se evropska politička elita osjeća izuzetno nervozno. Zaista, postoji sve veći konsenzus među evropskim političarima, diplomatama i analitičarima da je svijet dostigao opasnu prekretnicu, onu koja ugrožava međunarodni poredak zasnovan na pravilima i potencijalno ga zamjenjuje novom erom imperijalizma velikih sila koja je podstaknuta rastućim autoritarizmom, nacionalizmom i desničarskim populizmom. Trumpove prijetnje da će uvesti oštre carine EU i silom zauzeti Kanadu, Grenland, Panamski kanal, izgledale su nečuvene do sada i neizvodljive. Ali ponašanje njegove administracije prema evropskoj sigurnosti navelo je mnoge na zaključak da bi SAD, umjesto toga da budu saveznik, mogle postati protivnik.

Trumpov lični interes i transakcijski pristup, koji malo mari za principe pravde, ljudska prava i međunarodno pravo, prijeti ne samo da žrtvuje Ukrajinu, već i da potkopa uspostavljeni evropski bezbjedonosni poredak. Dobro utvrđeni narativ, onaj koji prikazuje Ukrajinu kao žrtvu, Rusiju kao agresora, Volodimira Zelenskog kao demokratski izabranog lidera, a Vladimira Putina kao diktatora; SAD i Evropu ujedinjene u opoziciji, Trampova administracija je okrenula naopačke.

Friedrich Merz, čovjek koji će najvjerovatnije biti sljedeći njemački kancelar i donedavno snažan zagovornik jakih odnosa između SAD-a i Evrope, upozorio je da je za Evropu došlo „pet minuta do dvanaest“ i da se Evropa, iako se nada da se transatlantsko partnerstvo može održati, mora pripremiti za najgori scenario – taj da Evropa više nije strateški prioritet za SAD, da su oni prepušteni sami sebi i da se mogu suočiti s budućom ruskom agresijom bez američkog bezbjedonosnog kišobrana. Lideri u evropskim prestonicama bili su primorani da razmišljaju o nezamislivom.

Kenet MORISON
 (Autor je profesor istorije i direktor Instituta za humanističke i političke studije Univerziteta De Montfort u Velikoj Britaniji. Autor je sedam knjiga o modernoj istoriji Zapadnog Balkana)
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo