Povežite se sa nama

OKO NAS

KAD SE DPS SJEKIRA ZBOG PREZADUŽIVANJA KOLAŠINSKE OPŠTINE: Briga za vlast

Objavljeno prije

na

Od toga da li će Ministarstvo finansija dati saglasnost da se Opština zaduži za sedam miliona eura, zavisi mnogo toga. Novim zaduženjem planira se izmirenje starih dugova, ali i plate zaposlenih u lokalnoj upravi, koji od oktobra prošle godine nijesu primili ni centa. Dio bi pošao za skidanje blokade s opštinskog računa.

Sve je vjerovatnije, ukoliko ne bude kredita, ugrožena je i stabilnost nove vladajuće koalicije koju čine DF, SNP i SDP. Oni su krajem marta dali sagalasnost izvršnoj vlasti da se zaduži, što je iz opozicije, odnosno predstavnika bivše vlasti okarakterisano kao čin koji nije u skladu sa Ustavom i zakonima.

Odluka o budžetu koja je, takođe, usvojena bez podrške opozicije, tvrde u DPS-u i Grupi birača (GB), neustavna je. Zbog toga će njihovi odbornički klubovi tražiti da Ustavni sud ocijeni usaglašenost tog akta sa zakonom.

Izvršna vlast je po njima bila dužna da uz prijedlog odluke o budžetu, lokalnom parlamentu dostavi i planirani pregled prihoda i rashoda za naredne tri godine, kao i pregled višegodišnjih ugovorenih obaveza i investicionih programa. Iz GB su naveli da nije dostavljeno ni mišljenje Ministarstva finansija.

Briga DPS i GB za zakonitost odluka donesenih u kolašinskoj SO skorijeg je datuma. To je s druge strane svakako jedan od načina da se prolongira ili osujeti podizanje kredita, bez kojeg se, kakako je nedavno kazala predsjednica Opštine Željka Vuksanović, može ,,staviti ključ u kolašinsku Opštinu”.

Predstavnici vladajuće koalicije još nijesu međutim saopštili šta će raditi ukoliko im Ministarstvo finansija ne odobri kredit. Ne zna se kako će u tom slučaju biti izmirene zaostale zarade za zaposlene u lokalnoj upravi, ali i kako će se sprovoditi sistematizacija. DPS i GB , očigledno, sve će učiniti da se završi baš u tom ćorskokaku.

DPS i GB se nijesu mnogo trudili da objasne građanima na šta su potrošeni miloni koje se Opština zadužila dok su oni vladali i zbog čega nijesu redovno vraćani krediti, čije kamate sada dodatno opterećuju ionako praznu opštinsku kasu.

Bivši gradonačelnik Mileta Bulatović je kazao novinarima, dok je bio na funkciji prvog čovjeka grada da je podigao kredit u ukupnom iznosu od ,,samo 1,2 milona eura.”

,,Iz pregleda zaduženja, koje je sastavio Sekretarijat za finansije vidi se da je ukupni kreditni dug Opštine 3,146 milona eura. Od toga sam ja kao predsjednik Opštine zadužio 421.348 eura za izgradnju stambene zgrade. Taj kredit ima rok vraćanja 20 godina. Za vrijeme mojeg mandata podignut je i drugi kredit od 800.000 eura, a rok vraćanja je 10 godina. Taj novac je iskorišten za uređenje gornjeg i donjeg trga i glavne ulice koja ih spaja, sve do hotela Bjanka, kazao je ove sedmice Bulatović novinarima.

Prema podacima kolašinskog Sekretarijata za finansije, neizmirene obaveze

Opštine u decembru prošle godine iznosile su 4,35 milona eura. Od toga, više od polovine su obaveze za tekuće rashode i to 2,75 miliona, odnosno 1,45 miliona eura po osnovu obaveza za bruto zarade i doprinose na teret poslodavca. Obaveze za ostala lična primanja su 140.280 , dok se čak 1,16 milona eura odnosi na ostale tekuće rashode. Takođe, Opština Kolašin duguje po osnovu obaveza za transfere institucijama, pojedincima i NVO sektoru 109.556 eura. Obaveze po osnovu kapitalnih izdataka iznose 288.838 eura a po osnovu kreditnih zaduženja uključujući glavnice i kamate su čak 1,20 miliona eura.

Opština ima ukupno šest dugoročnih kredita, čiji je ukupan iznos na kraju prošle godine bio 3,30 milona eura. Iznos kratkoročnih kredita je blizu 65.000 eura. Zanimljivo je da su neki od tih kredita podizani u vrijeme kad je u Kolašinu još na snazi bio investicioni bum, to jest dok su se prodavale ogromne površine opštinskog zemljišta. Ni tu činjenicu iz sadašnje opozicije ne objašnjavaju. Takođe, nikada nijesu ni saopštili koliko je prodajom zemljišta lokalna uprava zaradila.

,,Prema evidenciji kreditnih zaduženja, u decembru 2008. godine podignut je kredit od 320.000 eura kod CKB banke, koji je služio za obrtna sredstva. Ugovoreni rok otplate je bio pet godina. A ipak dug za taj kredit na kraju prošle godine bio je čak 206.833 eura. Tokom 2011. godine Opština se zadužila čak tri puta i to u maju, novembru i decembru. Ta tri kredita, u ukupnom iznosu od oko 2,11 milona eura, bili su namijenjeni za konsolidaciju finansija – navode u Sekretarijatu za finansije.

Neizmirene obaveze za ta tri kredita sada su oko 1,8 miliona eura. Naredne godine Opština se zadužila dva puta, u ukupnom iznosu od 1,34 milona eura. Tek naznatan dio je vraćen, pa se sada i po osnovu ta dva zaduženja duguje 1, 2 milona eura. U decembru 2013. godine lokalna uprava je uzela još jedan kredit na 12 mjeseci u iznosu od 70.000 eura. Ponovo je namjena bila izmirenje zaostalih zarada za zaposlene. Ni taj kredit nije vraćen kako je ugovorom definisano, već je u decembru 2014. godine kad je trebalo da bude otplaćen, stanje duga bilo 64.394 eura.

U Sekretarijatu za finansije naglašavaju da se nedavno saopšteni podaci o zaduženju odnose samo na kreditna zaduženja i obaveze prema zaposlenima. Ostali dugovi su, takođe, mililonski, a njihov konačan iznos se ne zna. Svakodnevno u Opštinu se javi neki novi povjerilac, a za većinu tih obaveza nema dokumentacije.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ

Komentari

Izdvojeno

ZAŠTIĆENA PODRUČJA BEZ ZAŠTITE: Samo paper parks

Objavljeno prije

na

Objavio:

Izazovi upravljanja zaštićenim područjima u Crnoj Gori su višestruki.  Nema efikasnih upravljačkih struktura i adekvatne podrške lokalnih zajednica. Zbog toga, ti prostori ostaju zaštićeni samo na papiru, nerijetko stavljeni isključivo u službu turizma. U nekima ni godinama nakon proglašenja nema upravljača, ali ni planova upravljanja

 

 

Novoformirana Agencija za upravljanje prirodnim dobrima opštine Bijelo Polje mogla bi biti dobar primjer ostalim opštinama na koji se način kreće u zahtjevan posao brige o prostorima, koja su, u većini slučajeva u našoj državi,  zaštićena samo na papiru.   Odluka o osnivanju te Agencije usvojena je na nedavnoj sjednici lokalnog parlamenta, nakon što je Opština ranije zvanično zaštitila Đalovića klisuru, koja je proglašena spomenikom prirode. Svemu je prethodila intenzivna saradnja sa i NVO Eko-tim i globalnom organizacijom za zaštitu prirode The Nature Conservancy (TNC).

Nažalost, u mnogim drugim opštinama, napori civlilnog sektora i ponuđena stručna podrška nijesu prihvaćene na adekvtan način na lokalnom nivou, pa su brojni zaštićeni prostori, kako tvrde saogovornici Monitora  i dalje samo ”paper parks” , to jest, zaštićeni samo na papiru.

Kako za Monitor kaže Milija Čabarkapa, izvršni direktor NVO Eko tim, u Bijelom Polju, ta organizacija aktivno učestvuje u procesu uspostavljanja lokalnog upravljača zaštićenih područja kroz formiranje Agencije.

“Ta inicijativa, sprovedena u saradnji sa Opštinom i međunarodnim partnerom TNC, ima za cilj da obezbijedi dugoročno i efikasno upravljanje prirodnim resursima, sa posebnim fokusom na Đalovića klisuru. Eko-tim će pružiti stručnu pomoć u izradi planova upravljanja, obezbijediti početna sredstava za rad Agencije, kako bi se osiguralo da zaštićena područja imaju funkcionalne mehanizme upravljanja i zaštite”, objašnjava on.

Čabarkapa kaže da zaštićena područja u Crnoj Gori karakteriše nedostatak upravljača i planova upravljanja. Na ovaj način ne postižu se ciljevi zaštite i očuvanja, kao ni ciljevi održivog razvoja. Eko-tim, podsjeća on, poslednjih godina intenzivno zagovara uspostavljanje nekoliko novih zaštićenih područja. Pored Đalovića klisure, to su gornji tok rijeke Ćehotine u Bijelom Polju i Pljevljima, rijeke Mrtvice u Kolašinu. Međutim, kako poručuju iz te NVO, ne žele “da se zaštita tih područja završi samo formalnim proglašenjem”.  Nude da, kroz saradnju sa lokalnim vlastima, pomognu u formiranju i osposobljavanju upravljačkih struktura. Time se, tvrde, osigurava da zaštita ne ostane samo na papiru.

Analiza koju je Mreža zaštićenih područja Dinarida (Parkovi Dinarida) radila sa TNC pokazala je da uspostavljanje novih zaštićenih područja, koje se dešavalo od 2015. godine nadalje, ne prati uspostavljanje adekvatne upravljačke strukture niti adekvatni kapaciteti.

Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 31. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

U ULCINJU, NA ČEKANJU: Ni Mosta na Bojani ni prostornog plana

Objavljeno prije

na

Objavio:

Novi most na Bojani, kod Ulcinja, trebalo je i da bude otvoren u avgustu prošle godine. Taj most može da označi otvaranje nove stranice u odnosima između Crne Gore i Albanije. Ali, mosta još nema,  niti naznaka kada bi mogla da krene njegova gradnja. Cijenu plaćaju prvenstveno građani i turistička privreda Ulcinja

 

 

Budžet je politika u brojkama. A kada se tek 5.000 eura od potrebnih deset miliona predvidi u državnom budžetu za ovu godinu za gradnju novog mosta na Bojani, infrastrukturnog objekta od izuzetnog značaja za Ulcinj, onda to predstavlja jasnu potvrdu da smo se ponovo vratili u doba kada je razvojna i investiciona politika zaobilazila naš grad. Čini se da ovaj projekat nije više nikome u trenutnoj vlasti prioritet”, kaže predsjednik Opštinskog odbora Građanskog pokreta URA i bivši predsjednik Opštine Ulcinj Omer Bajraktari.

Prema njegovim riječima, jasno je da nema političke volje za sprovođenje velikih kapitalnih investicija u Ulcinju. “Ono što je još gore je činjenica da nedostaje i političkog autoriteta i volje kod ljudi koji su konstituenti ove vlasti, da se brinu o razvoju naše opštine”, ističe Bajraktari dodajući da Vlada Crne Gore, u saradnji sa Opštinom Ulcinj, ima sve mehanizme da ovaj projekat dovede do kraja i to bez izgovora i okolišanja oko Prostornog plana Crne Gore (PPCG) i drugih planova nižeg reda, odnosno, onako kako rade za druge kapitalne investicije u brojnim drugim crnogorskim opštinama.

Iz crnogorske Vlade je saopšteno da se čeka na donošenje PPCG kako bi se krenulo u realizaciju projekta. Čeka se i na izradu i raspisivanje javnog poziva za izbor izvođača radova, a nije formiran ni zajedničkog odbor i dvije agencije koje bi trebalo da realizuju čitav ovaj posao koje bi zajednički trebalo da finansiraju obje države sa po deset miliona eura.

Još se čeka i na susret dva premijera, Milojka Spajića i Edija Rame, koji bi u neposrednom razgovoru trebalo da poguraju ovaj projekat. Predsjednik Vlade Crne Gore je u novembru u Skupštini Crne Gore najavljivao da će doći do razgovora sa predsjednikom albanske vlade, kao i da su sredstva od deset miliona eura za most na Bojani bila predviđena Kapitalnim budžetom za 2024. godinu.

„Gradnjom mosta na Bojani Ulcinj bi prodisao, prestao biti svojevrsno slijepo crijevo. Najveći problem za nas je već godinama slaba saobraćajna povezanost, a ako na tome ništa ne radimo, onda je logično da ćemo imati sve manje gostiju”, kaže poznati turistički radnik Ismet Karamanaga.

Mustafa CANKA
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 31. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

OKO NAS

PROBLEMI VODOVODNIH  SISTEMA NA SJEVERU: Curi na sve strane

Objavljeno prije

na

Objavio:

Gotovo da nema vodovodnog sistema u sjevernim opštinama kojem nije neophodna temeljna rekonstrukcija. Zbog toga su gubici na mreži rekordni, vodovodi uglavnom od azbestno- cementnih cijevi, fali novca i radnika za saniranje kvarova

 

 

Dužina azbestnih vodovodnih cijevi u opštinama na sjeveru Crne Gore mjeri se desetinama kilometara, dok je skromna “kilometraža” onih koje su zamijenjene novim od kako su, prije sedam godina, započele pripreme na projektu Zamjena azbestno-cementnih cijevi u vodovodnim mrežama Crne Gore.  Većina tih sistema su dotrajali, a iz godine u godinu se povećava  broj kvarova i procenat gubitaka vode.  Za sada opštine parcijalno mijenjaju djelove vodovodnih cjevovoda ili saniraju kvarove, a u većini lokalnih uprava saglasni su da su to poslovi   malog obima, koji ne daju dugoročne rezultate.

Programom Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP), tokom 2019. godine izrađeni su projektni zadaci za 21 opštinu, koji treba da omoguće rekonstrukcije azbestno-cementnih cijevi. Zamjena cijevi radila bi se u tri faze, a prva iznosila 20 odsto ukupne dužine. Međutim, još  nije poznato kada će se krenuti u realizaciju tog posla.

Predstavnici Eko fonda i PROCON-a potpisali su 2023. godine Ugovor o pružanju usluga za potrebe realizacije projekta Unaprjeđenje efikasnosti vodosnadbijevanja zamjenom azbestno-cementnih cjevovoda na području Crne Gore.  Cilj projekta je da se poboljšaju i obnove azbestno – cementni cjevovodi na području Crne Gore i uspostavi sveobuhvatni i funkcionalni sistem vodosnabdijevanja. Ukupna procijenjena dužina azbestno-cementnih cijevi u kompletnoj vodovodnoj mreži Crne Gore iznosi 614 km, a procijenjena vrijednost projekta je oko 200 miliona eura.         Potpisivanjem tog ugovora stvorene su pretpostavke za početak realizacije jednog od najvažnijih projekata u Crnoj Gori koji će unaprijediti efikasnost vodosnabdijevanja i, u suštinskom smislu, promijeniti funkcionisanje vodovodne mreže, te  trajno riješiti efikasnost snabdijevanja.

Do tada , preduzeća zadužena za vodovode na sjeveru kubure sa višestrukim izazovima, koje nijesu mogla  da riješe ni drastična povećanja cijene vode, a koja su potrošače mimoišla samo u nekim gradovima.  Kao glavni nedostatak u vodosnabdijevanju u Crnoj Gori prepoznat je problem dotrajalosti mreže i to prvenstveno azbestno –cementnih cijevi koji dovode do velikih gubitaka na mreži. Većina tih cijevi stara je preko 50 godina.  Upotreba azbestnih vlakana zabranjena je u Crnoj Gori 2016. godine, kada je usvojen Zakon o životnoj sredini, ali i danas samo stanovnici Petnjice i Plužina ne piju vodu iz njih.

Kako su Monitoru kazali u pljevaljskom Vodovodu, u njihovoj mreži je 25 kilometara azbestnih cijevi, a gubici vode  su preko 70 odsto.

“Veliki problem je dotrajala vodovodna mreža gdje postoje česti kvarovi. Veće popravke plaća Opština Pljevlja, dok tekuće održavanje bez naknade,  obavlja preduzeće.Pritom novac koji dolazi od lokalne uprave, prvo se usmjerava za otplatu rata koje se plaćaju za poreze i doprinose“, objašnjavaju.

I pljevaljski Vodovod, kao i mnoga druga preduzeća na sjeveru zadužena za vodosnadbijevanje, namaju dovoljan broj zaposlenih u tehničkoj službi, dok radnika u adminstraciji ne fali.

U Rožajama su slični problemi. Vodovodna mreža u centru varoši napravljena je još1964. godine. Sve je teže održavati tako dotrajali sitem, kažu u tamošnjem Vodovodu. Međutim, u toj opštini su uspjeli da smanje  gubitke tokom minule dvije godine, ali ne znaju koliko će to uspješno ponoviti ove i naredne godine. Saniranje kavrova na više načina iscrpljuje preduzeće, a do sada nije bilo ozbiljnih aktivnosti da se takvo stanje riješi.  U Rožajama imaju samo idejno rješenje za zamjenu vodovodnih cijevi od azbesta, ali još nije na vidiku glavni projekat.

Jedan od gorućih, višegodišnjih problema s kojim se suočava opština Žabljak je problem neurednog vodosnabdijevanja potrošača, posebno u ljetnjem periodu. Kako je navedeno u Analizi postojećeg stanja vodosnabdijevanja, glavni razlog su veliki gubici na vodovodnoj mreži koji iznose oko 75 odsto.To ne čudi, s obzirom da su vodovodne cijevi u toj opštini, takođe, uglavnom azbestno cementne, stare preko pola vijeka, a dotrajala je  hidromašinska oprema  na Crnom jezeru.  Česti kvarovi, visok procenat neprihodovane vode, to jest ilegalnih priključaka mori i žabljački Vodovod.

Mojkovačko preduzeće Komunalne usluge  Gradac  brine o održavanju dva vodovoda na primarnoj mreži. Starim se snabdijevaju Polja i Podbišće, novim se puni glavni rezervoar na Gornjem Mojkovcu. Novi vodovod garantuje, uglavnom, uredno vodosnabdijevanje, dok je na starom mnogo intervencija. Tako je ukupno trajanje prekida u vodosnabdijevanju lani bilo oko  105 sati, a na otklanjanju kvarova potrošeno je skoro četiri puta više vremena.

I dok u gradskom jezgru, za sada, izlaze na kraj sa falinkama vodovodnog sistema, slavine u nekim mojkovačkim selima su suve tokom većeg dijela godine. Recimo, problemi sa vodosnabdijevanjem u Prošćenju traju decenijama, a u lavirintu razloga za problem neurednog vodosnadbijevanja teško se snaći.  Neriješeni imovinski odnosi, nelegalni priključci, loša infrastruktura na izvorištu, loše izvedeni radovi na drugom kraku vodovoda samo su neki od izazova, zbog kojih je mještanima nekoliko zaseoka već godinama i dovoljno vode za osnovne potrebe samo pusta želja. Iako su, još prije dvije godine iz Opštine najavili rješavanje tog problema, do sada se gotovo ništa nije promijenilo.

U susjednom Kolašinu alarmantno loše stanje vodovodne mreže odavno više ne kriju. Dalji razvoj Kolašina ograničavaju kapaciteti postojeće zastarjele vodovodne mreže, u koju nije bilo većih ulaganja minulih pola vijeka, kao i nedovoljno razvijena kanalizaciona mreža, konstatovano je u Planu rada za narednu godinu preduzeća Vodovod i kanalizacija.Na području te opštine tek treba da se radi katastar hidrotehničkih instalacija i GIS vodovoda i kanalizacije. Fali vodmjera, a tek sitnim intervencijama mijenja se stanje na vodizvorištu u Mušovića Rijeci.

Novi mendžment je zatekao, kako tvrde, oko tridesetak zaposlenih,  od čega tehničkoj službi svega dva fizička radnika i dva vodoinstalatera. Među problemima u preduzeću, koji su “godinama stavljani pod tepih” su i  veliki gubici na mreži i neracionalna potrošnja vode. Takođe, u sistemu gradskog vodovoda ne postoje mjerači protoka instalirani na izvorištu, u distributinoj mreži ne postoji instalirana nikakva oprema ili uređaji koji bi mogli da pruže podatke o relevantnim parametrima, kao što su protok i pritisak po zonama ili nivo vode u rezervoaru.  Zamijenjen je samo dio azbestnih cijevi, a saniranje brojnih  kvarova  na mreži su svakodnevica malobrojne tehniče službe.

                                                                                      Dragana ŠČEPANOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo