Povežite se sa nama

DRUŠTVO

Između korupcije i pregovora

Objavljeno prije

na

Najveći lobisti Crne Gore u EU upravo su oni koji najbolje poznaju stanje u našoj zemlji. Prije svega, to je Evropska komisija i njezin komesar za proširenje Štefan File, kao i Njemačka. Oni su savršeno dobro razumjeli da samo približavanje Uniji (otvaranje procesa pregovaranja) djeluje kao snažan generator i akcelerator promjena u ovoj državi. Prije svega, to se odnosi na borbu protiv organizovanog kriminala i korupcije, ahilove pete današnje Crne Gore, odnosno izgradnju i konsolidaciju nezavisnih pravnih institucija, te razgradnju raznih monopola u društvu i ekonomiji. Zato će Crna Gora, suprotno Hrvatskoj, na prijedlog Filea, krenuti s otvaranjem upravo onih poglavlja (23 i 24) koja se odnose na pravosuđe, ljudska prava, slobodu i bezbjednost. Niko u Briselu ni u evropskim prijestonicama nema iluzija da je Crna Gora ispunila zahtjeve koje joj je krajem prošle godine postavila EU, iako to funkcioneri EK, na čelu s Fileom, odbijaju javno da potvrde. Jer, da je zaista Crna Gora proteklih mjeseci ili sedmica izvela nekoliko akcija protiv visokopozicioniranih funkcionera za korupciju i organizovani kriminal, odnosno pokazala volju i spremnost da suštinski uđe u taj proces kao Hrvatska, onda se ne bi čekao 9. decembar i samit zemalja dvadeset osmorice da bi se potvrdila odluka EK o otvaranju pristupnih pregovora. Dakle, Crna Gora je ponovo, nečinjenjem svog političkog vođstva i Vlade premijera Igora Lukšića (odbijajući da, kako su kazali, dobrovoljno prinose žrtvu), izgubila bitku na svom terenu, i mora da se uzda u protekciju kako bi se našla u evropskoj kompoziciji.

Sve se ovo dešava u trenutku kada su pooštreni uslovi postavljeni Srbiji i Makedoniji, a Crnoj Gori ostavljeno izuzetno mnogo manevarskog prostora za ulazak u novu fazu pridruživanja.

Indikativno je ko je ovih dana krenuo u lobiranje po evropskim prijestonicama. Najaktivniji su predsjednik Vlade, koji je boravio u sjedištu EU, i vicepremijer i ministar pravde Duško Marković, koji je posjetio nama ne baš previše naklonjenu Holandiju. Tamo đe je lobirao ministar vanjskih poslova i evropskih integracija Milan Roćen, kao što je slučaj s Francuskom, ima najviše protivljenja. Nakon susreta s francuskim šefom diplomatije Alanom Žipeom krajem oktobra u Parizu, Roćenu je nedvosmisleno rečeno da „Francuska podržava članstvo Crne Gore u EU i da će ta zemlja pružiti punu podršku otvaranju pristupnih pregovora sa Crnom Gorom, ,,ukoliko se nastave započete reforme i njihova primjena, na liniji ostvarenih rezultata u ispunjavanju sedam ključnih prioriteta”.

Nakon mjesec dana Pariz je zaključio da crnogorski rezultati nijesu zadovoljavajući, te da pitanje pristupnih pregovora treba doći na dnevni red Unije tek sredinom naredne godine.

Ostaje nada da će na sugestiju Berlina Francuzi revidirati stav do 9. decembra, odnosno da će se i na ovom pitanju potvrditi njemačko-francusko savezništvo. Inače, osim u slučaju Hrvatske, Francuzi i Holanđani bili su veoma kritični u pogledu širenja EU na jugoistok Evrope, pa je to bio jedan od ključnih razloga što je svojevremeno na referendumima u tim zemljama odbačen Lisabonski ustav Unije.

U Briselu smatraju da su suštinske evrointegracije Crne Gore počele krajem decembra prošle godine ostavkom bivšeg premijera Mila Đukanovića. ,,Ranije je Crna Gora imala veoma loš ugled kao država u kojoj je navodno korupcija ogrezla sam vrh službenog političkog kadra. Đukanović je smatran vrlo kontroverznom osobom na koju se sumnjalo da ima veze s organizovanim kriminalom”, piše analitičarka Iva Kornfajn.

Zato su velike nade polagane u Lukšića, koji se nije pokazao kadrim da ispuni očekivanja Brisela, Berlina i Pariza. Njemu lagano ističe vrijeme upotrebe, čak i u vladajućoj koaliciji, a kamoli u očima Evropljana. Slučaj s Grčkom i Italijom pokazao je da se, u režiji evropske finansijsko-političke kuhinje i u mnogo ekonomski značajnijim zemljama, već sada poslužuju premijeri ,,a la carte”!

EU ne prijeti ni marginalizacija ni propast. Od njezinog koncepta najveću korist imaju upravo veliki, pa će oni s još više razloga i odlučnosti ubuduće tražiti modele spašavanja i eurozone i Unije. Iz brojnih sličnih kriza u svojoj istoriji EU je u pravilu izlazila smjelijim iskorakom k višim oblicima integracija. Upravo je ovo pravo vrijeme da se osmisli nova osnova zajedničke evropske budućnosti.

Baš kao što su otvaranjem nove evropske dimenzije crnogorsko društvo, političari i mediji dobili šansu za nužan, novi dijalog. Ako to pitanje dobije prioritet nad ostalim pitanjima, svi procesi će dobiti novu dinamiku. Zbog toga je za Crnu Goru tako sudbinski važno da 9. decembra dobije datum za otvaranje pristupnih pregovora. Jer, s trenutnom vlašću, kada god treba povući neke odlučujuće poteze, vazda je u cajtnotu.

Prikriveni referendum

Politički konsenzus o vrijednosti pristupanja EU neupitan je kod svih relevantnih stranaka u zemlji, tako da se može označiti i kao „prikriveni referendum”. Zato je na tom pitanju moralo da se postigne akciono jedinstvo kako bi se evropski standardi već oživotvorili. No, i tu je Unija morala da potegne. Vicepremijer Marković je, kako saznajemo, već dobio i kriterijume za otvaranje 23. i 24. poglavlja.

Mustafa CANKA

Komentari

DRUŠTVO

NOVI ZAKONI O UREĐENJU PROSTORA I IZGRADNJI OBJEKATA: Svaka vlada svoja pravila

Objavljeno prije

na

Objavio:

Svaki saziv  Vlade, odnosno svaki ministar donosi nova pravila i propise u sektoru planiranja prostora i izgradnji objekata, pojedini čak i po nekoliko puta tokom mandata, dok su izmjene i dopune važećih zakona postale redovna aktivnost. Rekorder je bio  Branimir Gvozdenović, koji je zakone mijenjao prema trenutnim potrebama moćnog građevinskog lobija. Zakonskim rješenjima aktuelnog ministra Slavena Radunovića poništavaju se sve „tekovine“ ministra  Pavla Radulovića

 

 

Poslanici Skupštine Crne Gore završili su u utorak 25. februara raspravu o Predlozima Zakona o uređenju prostora i Zakona o izgradnji objekata, koje je pripremila Vlada, odnosno Ministarstvo prostornog planiranja, uređenja prostora i državne imovine, te se očekuje njihovo usvajanje. U narednom periodu planira se i donošenje posebnog Zakona o legalizaciji bespravno izgrađenih objekata.

U pitanju je set od tri nova zakona koji će zamijeniti aktuelni Zakon o planiranju prostora i izgradnji objekata iz 2017. godine, čije je donošenje pratila burna i duga kampanja tadašnjeg ministra, Pavla Radulovića, za razliku od novih zakonskih rješenja koja prolaze bez veće pompe i interesovanja javnosti.

Kao rijetko koji zakonski dokument prije toga, kontroverzni Radulovićev zakon sa uvođenjem novih pravila u oblasti planiranja prostora Crne Gore i izgradnji objekata, izazvao je veliko interesovanje građana, strukovnih i nevladinih organizacija i lokalnih samouprava. Tokom šest mjeseci javnih rasprava i debata, ubjedljvom argumentacijom osporavana je valjanost predloženih zakonskih odredbi. Međutim, ni struka ni nauka nisu pomogle da se zaustavi pokrenuta mašinerija Vlade premijera Duška Markovića i Ministarstva održivog razvoja i turizma u namjeri da se iz temelja promijeni sve ono što se prethodno primjenjivalo u toj oblasti u Crnoj Gori.

Radikalnim zakonskim rješenjima poslovi planiranja prostora bili su centralizovani, oduzete su sve ingerencije lokalnim upravama u poslovima planiranja prostora i izdavanja odobrenja za gradnju. Ukinute su građevinske i upotrebne dozvole, pa se čitav niz poslova koje su bile u nadležnosti opština, prenio na Ministarstvo održivog razvoja i turizma. Ukinuti su svi urbanistički planovi na nivou lokalnih samouprava, uvedena su dva bazna planska dokumenta za cijelu državu, Prostorni plan Crne Gore i Plan generalne regulacije. Zakon je usvojen po hitnom postupku, na vanrednom zasijedanju republičkog parlamenta 30. septembra 2017. političkom trgovinom uz čuvena noćna ubjeđivanja poslanika manjinskih partija.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

OTMICA U ŠTRPCIMA, 32 GODINE KASNIJE: Tišina koja govori

Objavljeno prije

na

Objavio:

I ovog 27. februara, 32 godine nakon zločina u Štrpcima, važi isto:  za zločin su  odgovarali samo direktni izvršioci. Nalogodavci i pomagači i dalje su  nepoznati

 

 

U četvrtak, 27. februara, navršile su se 32 godine od kako su pripadnici interventne čete Višegradske brigade Vojske Republike Srpske, u stanici Štrpci, na malom dijelu pruge Beograd – Bar koja prolazi kroz BiH, oteli 20 putnika iz brzog voza 671 Lovćen. Odveli, opljačkali, pa ubili. Njihova tijela bačena su u Drinu. Do danas su, u vještačkom jezeru Perućac, pronađeni ostaci četiri žrtve. Za ostalima se, navodno, traga.

Žrtve zločina dominantno su bile državljani Srbije i Crne Gore (sedmorica ubijenih) bošnjačke i muslimanske nacionalnosti. Stradali su: Esad Kapetanović, Iljaz Ličina, Fehim Bakiju, Šećo Softić, Rifat Husović, Halil Zupčević, Senad Đečević, Jusuf Rastoder, Ismet Babačić, Adem Alomerović, Muhedin Hanić, Safet Preljević, Džafer Topuzović, Rasim Ćorić, Fikret Memović, Fevzija Zeković, Nijazim Kajević, Zvjezdan Zuličić i jedno neidentifikovano lice koje su putnici voza, nakon njegovog prispijeća u Bar, opisali kao “osobu tamne puti”. Među žrtvama se, neplanirano, našao Tomo Buzov, prenzionisani oficir JNA, Hrvat po nacionalnosti. On se usprotivio odvođenju putnika probranih za egzekuciju po imenu i prezimenu, i to je platio životom.

Najstarija žrtva imala je 59 a najmlađa 16 godina.

Naknadno smo saznali da je zločin u Štrpcima brižljivo planiran. Sa njegovom pripremom bili su upoznati čelnici MUP-a i Ministarstva odbrane Republike Srbije a, najvjerovatnije (takav je bio dogovor na jednom sastanku u Užicu), i Ministarstvo odbrane tadašnje SRJ i savezno Ministarstvo unutrašnjih poslova. Kako se na čelu saveznog MUP-a nalazio visokopozicionirani kadar tada jedinstvenog DPS-a, Pavle Bulatović ( ubijen u Beogradu 2000. godine, dok je bio na funkciji ministra odbrane SRJ), postoji osnov za sumnju da su informacije o pripremanoj otmici stigle i do Podgorice. To ovdašnje institucije nikada nijesu ni pokušale da utvrde.  Van fokusa pravosuđa ostali su i tadašnji zvaničnici Srbije i Republike Srpske.  Razloga za istragu bilo je na pretek.

Zoran RADULOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

DRUŠTVO

INICIJATIVA ANDRIJE MANDIĆA O PROGLAŠENJU KARTELA TERORISTIČKIM ORGANIZACIJAMA: Kad porastem biću Tramp

Objavljeno prije

na

Objavio:

Inicijativa Andrije Mandića o proglašenju transnacionalnh kartela za terorističke organizacije, inspirisana je očito direktivom koju je Tramp potpisao koju sedmicu ranije. Stručnjaci smatraju da se radi o jeftinom prikupljanju političkih poena, te da bi vlasti trebalo da se pozabave efikasnošću postojećeg sistema borbe protiv organizovnog kriminala

 

Predsjednik Skupštine Crne Gore Andrija Mandić na sjednici Savjeta za odbranu i bezbjednost,  7. februara, inicirao je proglašavanje transnacionalnih narko kartela terorističkim organizacijama. O njegovoj inicijativi raspravljalo se i na sjednici Savjeta održanoj prethodne sedmice.

Mandić je predlog uputio dvije sedmice nakon što je predsjednik Sjedinjenih Američkih Država (SAD) Donald Tramp 20. januara potpisao direktivu koja označava narko kartele i međunarodne bande stranim terorističkim organizacijama.

I dok su u Trampovoj naredbi precizirane kriminalne organizacije koje su proglašene terorističkim (vidi boks), Mandićev predlog je uopšten.

,,Vodili bi se najboljom međunarodnom praksom, gdje posebno ističemo SAD sa čijim nadležnim državnim organima i bezbjednosnim agencijama treba uspostaviti neposrednu saradnju”, naveo je Mandić na mreži X. Pojasnio je i da u Strategiji nacionalne bezbjednosti Crne Gore treba transnacionalne narko kartele proglasiti terorističkim organizacijama i usvojiti novi Zakon o borbi protiv terorizma.

Važeća Strategija nacionalne bezbjednosti Crne Gore iz 2018. usvojena je godinu nakon što je Crna Gora primljena u NATO. U njoj se navodi da je prijetnja terorizmom prisutna ali niskog intenziteta. Za razilku od terorizma, aktivnosti organizovanih kriminalnih grupa i bivša vlast je označila kao najvišu prijetnju za bezbjednost Crne Gore.

Krivični zakonik Crne Gore tretira terorizam posebnim članom kojim je predviđena kazna zatvora od najmanje 12 godina. Javno pozivanje na terorizam, vrbovanje i obučavanje, kažnjava se od jedne do deset godina. S druge strane, za krijumčarenje i proizvodnju opojnih droga kazna je od dvije do 15 godina zatvora.

Predrag NIKOLIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od 28. februara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo