Broj učenika, a ne površina prostora, kriterijum je prema kojem Ministrastvo prosvjete određuje količinu nafte i lož ulja za zagrijavanje učionica. Iako se školama na sjeveru dodjeljuje dvostruko više goiva, nego onima na jugu, to, često, ne garatuje optimalne uslove za rad u tim ustanovama
Teško je od direktora osnovnih i srednjih škola na sjeveru dobiti precizne informacije o tome koliko je bilo dana kada su zimi bili skraćeni časovi ili prekinuta nastava, zbog nedostatka lož ulja ili nafte za zagrijavanje učionica. Informacije o tome kako su im djeca bila primorana da nastavu prate u zimskim jaknama, novinarima su, uglavnom, saopštavali roditelji.
Ipak, gotovo svake godine djeca na sjeveru, po nekoliko dana su u hladnim ili nedovoljno zagrijanim učionicama. Predstojeća zima, sigurno, neće biti izuzetak, jer se i dalje ta vrsta goriva za grijanje dijeli po vrlo čudnim kriterijumima Ministarstva prosvjete.
Naime, u svim školama, pa i onim na sjeveru, količina lož ulja određuje se prema broju učenika, a ne prema površini prostora koji se zagrijava.
Na primjer, prošle godine u martu, u kolašinskoj osnovoj, srednjoj i muzčkoj školi nije bilo grijanja, iako su temperature u tom gradu bile „zimske“. Zbog hladnih učionica, odnosno, nedostatka lož ulja, časovi su skraćivani danima po 10 minuta. Iz tih ustanova ni tada, kako ni godinu, odnosno, dvije ranije nije bilo objašnjenja za takvo stanje.
Poslednjih dana januara, prije četiri godine, takođe, nestalo je lož ulja, a direktori kolašinskih školskih ustanova uložili su mnogo energije da od javnosti sakriju tu činjenicu.
Grijanje se uglavnom gasi pri kraju zime, jer nestane lož ulja, pa potraje dok Mistrastvo prosvjete obezbijedi dodatne količine. Často se, jednostavno, na kraju grejne sezone čeka da „otopli“, pa podnošljivije temeprature, preduhitre nabavku goriva.
Članovi Savjeta roditelja, međutim, tvrde da da temparatura u učionicama, kada nema grijanja, ili se isključi, zbog štednje oko 10 sati prije podne, ne prelazi 10-ak stepeni. Kažu i da kad su je lož ulje pri kraju menadžment škole odluči da, zarad uštede, učionice u poslipodnevnoj smjeni grije svega sat.
„Direktori škola su jedino krivi što upornije ne traže od Ministarstva promjenu pravilnika. Vrlo često su , iako o tome ne govore zvanično, prinuđeni da štede lož ulje i ‘rastežu’ isporučenu količinu tokom cijele zime. Najveći problem su pravilnci. Zamislite da se u domaćinstvima količina drva kupuje prema broju članova porodice, a ne prema tome kolika je kuća, odnosno, koliko se prostorija zagrijava. „- objašnjava član Savjeta roditelja kolašinske osnovne škole. On podsjeća da ni početak grejne sezone ne odgvara uslovima na sjeveru.
Osim zbog nedostatka goriva, učionice su nerijetko hladne i zbog dotrajalosti sistema za grijanje. Početkom marta 2017. godine, opozicioni odbornici su objelodanili da su skoro dva mjeseca učenici i nastavnici mojkovačke OŠ Aleksa Đilas Bećo i SMŠ Vuksan Đukić, rade u djelimično zagrijanim prostorijama.
Iz tih ustanova, objasnili su, te hladne zime, da je dug period neadekvatnog zagrijavanja, uzrokovan kvarom kotlova i procedurom nabavke novih. Iste godine zbog sličnih problema nastava je bila prekinuta u školi Tanasije Pejatović u Pljevljima.
Iz Građnskog pokreta URA, tada su upozorili da je u nezagrijanim učionicama na sjeveru države ugroženo zdravlje djece.
Prema Pravilniku o normativima i standardima za sticanje sredstava iz javnih prihoda za ustanove koje realizuju važeće obrazovne programe, godišnji troškovi za naftu i lož ulje određuju se na sljedeći način – 18,5 litara po jednom učeniku za škole u prvoj klimatskoj zoni ( Herceg Novi, Tivat, Budva, Bar, Kotor i Ulcinj). U drugoj klimatskoj zoni , kojoj pripadaju Podgorica i Danilovgrad, škole dobijaju 29,6 litara po učeniku. Pljevlja, Žabljak, Cetinje, Nikšić, Šavnik, Plužine, Kolašin, Berane, Bijelo Polje, Plav, Rožaje, Andrijevica i Mojkovac pripadaju trećoj klimatskoj zoni. Količina lož ulja u tim opštinama je 50 litara po učeniku.
Za razliku od lož ulja, Pravilnik predviđa da se količina uglja i drva, ukoliko ustanove koriste to za grijanje, određuje na osnovu broja prostorija.
Iako je količina ulja koja se školama na sjeveru isporučuje po tim kriterijumima 2, 7 puta veća nego na jugu, školskim ustanovama na sjeveru, tvrde roditelji, to ne garantuje tople učionice. Uglavnom, zbog sve manjeg broja učenika. Naslikovitiji primjer je OŠ Risto Manojlović u Kolašinu, čija je površina skoro 7.000 m, ali ima tek nešto više od 600 učenika.
Rodtitelji kažu i da bi, pored površine, pri određivanju količine lož ulja, trebalo uzeti u obzir i materijal od kojeg je izgrađen.
Broj učenika još u nekim sjevernim opštinama, obično ne garantuje dovoljne količine goriva, s obzirom na klimatske uslove. Tako, na primjer u Penjici je oko 600, Mojkovcu 700, Andrijevici 400, a na Žabljaku manje od 300 osnovaca. U Plužinama i Šavniku još ih je manje.
Iz Ministarstva prosvjete više puta su tvrdili da „sve vaspitno-obrazovne ustanove u Crnoj Gori koriste energente u onim količinama koliko je potrebno da se nastava odvija nesmetano“. Ministarstvo godišnje izdvaja za ti namjene oko 3,5 miliona eura iz budžeta.
Prema istom Pravilniku, broj učenika, a ne površina je kriterijum i pri određivanju zaposlenih na održavanju higijene. Tako na svakih 120 učenika škole imaju pravo na jednog zaposlenog higijeničara. Tako se, u nekim površinom velikim, ali po broju učenika malim ustanovama, suočavaju sa situacijom da je jedna čistačica zadužena za 1.500 m2.
Dragana ŠĆEPANOVIĆ