Izdvojeno
BERANE, POLITIČKA KRIZA: Sjedi, trpi, ćuti
Objavljeno prije
2 mjesecana
Objavio:
Monitor onlineDa li će Vlada prekratiti agoniju i stvoriti uslove da se vanredni lokalni izbori u Beranama što prije održe? Ili će tolerisati ovakvo stanje, na štetu zaposlenih u Opštini i opštinskim preduzećima, ali i svih građana, jer neke vitalne gradske službe već od sljedećeg mjeseca možda neće moći da rade
Lokalna politička kriza u Beranama je kulminirala, pretvarajući se polako u anarhično stanje. Ono što je sasvim izvjesno je to da ako Vlada Crne Gore, odnosno Ministarstvo javne uprave, hitno ne uvedu privremene mjere i odrede odbor povjerenika, u Opštini Berane biće ugrožen javni interes, jer zbog nemogućnosti usvajanja rebalansa budžeta jedan dio lokalnih preduzeća čiji je Opština osnivač neće moći da primi već avgustovsku platu.
Budžet Opštine Berane usvojen je krajem prošle godine, prije nego je usvojen državni budžet, i bilo je planirano da se početkom ljeta radi rebalans. Tada se, naravno, nije ni slutilo šta će se dešavati pola godine kasnije. Otežavajuća okolnost za trenutnu situaciju je to da su međuvremenu uslijedila povećanja plata, zbog čega su budžeti nekih preduzeća, a vrlo brzo i kompletne Opštine, istrošeni.
„Vlada mora hitno intervenisati i uvesti privremene mjere, kako bi se stvorili uslovi da odbor povjerenika odredi neko lice koje bi imalo ovlašćenje da predloži rebalans budžeta. Tako se može postići da politička kriza u Beranama ne utiče negativno makar na redovnost primanja zarada zaposlenih. U ovom trenutku izgleda da neka preduzeća neće moći da prime platu početkom septembra, u trenutku kada je to svakom građaninu najznačajnije, zbog škole, studenata, zimnice, ogrjeva“, kazao je Monitoru sagovonik iz Opštine Berane.
Vlada je prije odlaska na kolektivni godišnji odmor, na poslednjoj sjednici preporučila Skupštini opštine Berane da skrati mandat, jer to prije toga nisu učinili na predlog Ministarstva javne uprave.U ovom trenutku se čini da kod vladajuće većine (DF, Demokrate, Berane sad, Prava Crna Gora i Ujedinjena Crna Gora) ne postoji volja da to urade ni nakon preporuke Vlade, čime se situacija dodatno komplikuje i dovodi do ugrožavanja javnog interesa.
U međuvremenu je, može se saznati, održan samo jedan odbornički kolegijum na kojem su odbornici upoznati sa preporukom Vlade, i ništa preko toga. Iz skupštinske službe su Monitoru kazali da će se obratiti zvaničnim dopisom Ministartsvu javne uprave, kako bi ih upoznali sa ovom situacijom i zatražili da se lokalna parlamentarna kriza razrješava skraćenjem mandata Skupštine opštine od strane tog ministartva, odnosno Vlade.
Do političke agonije u Opštini Berane došlo se kada dogovorena rotacija na mjestu predsjednika opštine između NSD i Demokrate nije uspjela, jer nije bilo neophodne većine u vladajućoj koaliciji, i kada sve to nije završeno do 13. jula.
Mjesec ranije, naime, 13. juna dotadašnji predsjednik Vuko Todorović (NSD) je dao ostavku, a nešto prije i potpredsjednik Damjan Ćulafić (Demokrate), ali u međuvremenu na dvije sjednice nije došlo do rotacije. Tako je istekao rok od 30 dana u kojem je po zakonu morao biti izabran novi predsjednik. Ćulafić je poslije rekonstrukcije Vlade, izabran za novog ministra ekologije, održivog razvoja i razvoja sjevera, dok je Todorović trenutno na radnom mjestu u JP Vodovod.
Od tada, odnosno od 13. juna, Opština Berane je „obezglavljena“, jer nema ni predsjednika, niti makar jednog potpredsjednika. Drugom potpredsjedniku iz nekadašnje političke grupacije Berane sad, Mladenu Premoviću, mandat je, naime, prestao po automatizmu ostavkom predsjednika. Zbog toga od tada nema bilo koga ko bi mogao biti ovlašćen da predloži rebalans i spriječi još težu krizu.
Uvođenjem odbora povjerenika, koji mijenja Skupštinu, stvorili bi se uslovi da se usvoje i neke odluke koje, osim rebalansa, ne mogu da čekaju, a to je da se izabere novi predsjednik Opštinske izborne komisije, zbog ostavke prethodnog, kao i da se utvrdi da li se broj odbornika u lokalnom parlamentu sa sadašnjih 35 mora smanjiti na 34 zbog smanjenja broja stanovnika prema poslednjem popisu.
Nakon redovnih lokalnih izbora u Beranama 2022. godine većinsku koaliciju su napravili DF, Demokrate, Berane sad, Prava Crna Gora i Ujedinjena Crna Gora sa 19 odbornika. Svi konstituenti tadašnje većine su bili protiv toga da Socijalistička narodna partija uđe u vlast, jer je u tom momentu podržala manjinsku Vladu Dritana Abazovića.
Tako je SNP, koji je u Beranama, poslije Demokratske partije socijalsita (devet odbornika), bio najjači politički subjekt i generatior političkih promjena 2014. godine, ostao prethodne dvije godine u opoziciji sa sedam odbornika. U međuvremenu je bitno promijenjena politička scena na nivou države, a izbori u nekim susjednim opštinama, kao što je Andrijevica, pokazali su da se mijenjaju i lokalne političke prilike.
Predsjednik Opštinskog odbora SNP Ivan Radević je jasno ukazao da su svi rokovi istekli i da bi Skupština morala da ispoštuje preporuku Ministarstva javne uprave i Vlade da skrati sebi mandat. Iz Ministasrtva javne uprave je rečeno da je to imperativan stav. Predsjednik odborničkog kluba DPS Brano Jokić rekao je da nepoštovanjem odluka resornog ministarstva i Vlade, skupštinska većina, koja odbija da dođe na sjednice i skrati mandat, drži za taoce građane Berana.
U ovom trenutku, naime, nije svejedno da li li će Vlada prekratiti agoniju i zbog ugrožavanja javnog interesa preduzeti neke konkretne mjere i time stvoriti uslove da se izbori što prije održe. Ili će tolerisati da se ovakvo stanje produžava još mjesecima, na štetu zaposlenih u Opštini i opštinskim preduzećima, ali i svih građana, jer je sasvim izvjesno da neke vitalne gradske službe već od sljedećeg mjeseca možda neće moći da rade.
JP Komunalno je, na primjer, istrošilo dodijeljeni budžet i za nastavak rada hitno im je potrebna finansijska injekcija koje bez rebalansa nema. Kome može odgovarati da se agonija produžava, kažnjavaju zaposleni u Opštini ,preduzećima čiji je Opština osnivač, time što neće biti plata, potpuno je nejasno. Ono što je najgore, ovakva situacija, ako se ne nađe zakonsko rješenje za „obrt“, može se razvlačiti mjesecima.
Ima i onih koji smatraju da Opštinu treba „ugasiti“ jer ništa ne radi i ima previše radnika. Tačno je da je Opština sa svojim preduzećima u Beranama najveći poslodavac. Ali, u situaciji koja se pokazala poslije poslednjeg popisa da narod zbog poslova nezaustavljivo odlazi trbuhom za kruhom, još da nije Opštine i njenih preduzeća, Berane bi bilo odavno pust grad.
Žalosno je prisjetiti se da je to onaj isti grad koji je, ne tako davno, bio treći po razvijenosti u Crnoj Gori, a sada je na socijalnom dnu. I preko svega toga, samo je falila ovakva politička kriza. Ko se u ovom političkom metežu dohvatio Podgorice, dohvatio se i spasio. Vi ostali sjedite, trpite, i po mogućnosti ćutite.
Tufik SOFTIĆ
Komentari
IZDVOJENO
-
NAJAVA POVEĆANJA PDV-a u TURIZMU: Davljenje kokoške koja nosi zlatna jaja
-
U skladu sa nemogućnostima
-
MUSTAFA CANKA: GUSARSKA REPUBLIKA ULCINJ (XII): Gusarska skloništa
-
Komandanti
-
KROĆENJE CIJENA: Poslije turističkih, predizborne marže
-
SAVEZI I RAZLAZI UOČI PODGORIČKIH IZBORA: Za jednokratnu upotrebu
FOKUS
NAŠ EVROPSKI PUT: Reformska agenda nereformska praksa
Objavljeno prije
6 danana
25 Oktobra, 2024Bez namjere da pokvarimo veselje, nije zgorega pogledati šta je naša vlast obećala kao preduslov da dobijemo novac koji će nas pogurati ka članstvu u Evropskoj uniji. I da se prisjetimo i ko bi to trebalo da uradi, kada i kako
Evropska komisija (EK) odobrila je Reformsku agendu Crne Gore 2024 -2027. Crna Gora se kvalifikovala za pristup novcu EU koji je predviđen „za reformu i rast“ zemalja kandidata u okviru Plana rasta za Zapadni Balkan. Riječ je o oko 385 miliona podrške podijeljene u bespovratna sredstva (110 miliona) i povoljne kredite (273,5 miliona). Ozbiljan novac. Tim prije što bi Crna Gora dio tog novca, oko 29 miliona eura, trebala dobiti do kraja godine, kao svojevrstan avans za obećane reformske korake.
Drugo je pitanje znaju li u EK za ovdašnje pravilo da majstorima pare nikada ne treba davati unaprijed, jer je najčešći ishod takve saradnje – nezavršen posao. Premijer Milojko Spajić djeluje kao da nema ni trunku bojazni da bi obećano moglo ostati neurađeno. „Evropska komisija odobrila je danas Reformsku agendu Crne Gore, čime je državi zvanično obezbijeđeno 383,5 miliona eura podrške“, saopštio je Spajić koristeći svoj uobičajen kanal komunikacije sa crnogorskom javnošću – društvenu mrežu X. “Što će, siguran sam, uz reforme koje ćemo sprovesti Crnu Goru učiniti spremnom za članstvo 2028. godine”.
Bez namjere da pokvarimo veselje, nije zgorega pogledati šta je to naša vlast obećala kao preduslov da dobijemo novac koji će nas pogurati ka glavnom cilju – članstvu u Evropskoj uniji.
„Radni tim je u nekoliko koraka definisanih metodologijom EU dostavljao unaprijeđene radne verzije predloga osnovnih reformskih mjera i koraka za njihovo sprovođenje EK“, navodi se u finalnoj verziji Agende s kojom su se u Briselu upoznali prije nego zainteresovana javnost u Podgorici. „Predlog osnovnih reformskih mjera i koraka za Reformsku agendu je na tehničkom nivou usaglašen 19. juna 2024. godine, nakon čega je razmotren i usvojen od strane Vlade 20. juna 2024. godine. Finalni Predlog osnovnih reformskih mjera i koraka za Reformsku agendu za Instrument EU za reforme i rast sadrži 32 indikativne prioritetne reformske mjere u okviru četiri oblasti politika, 14 podoblasti politika (sektora) i korake definisane kao neophodne za ispunjavanje reformi. Definisani koraci ujedno sadrže i pokazatelje uspjeha (indikatore), koji će biti osnov za praćenje napretka u sprovođenju reformskih mjera i procjenu EU o ispunjenosti uslova za dodjelu sredstava.“
Samo da se ne pokaže da bi ti indikatori (pokazatelji uspjeha) u bliskoj budućnosti mogli postati problem. Neke od preuzetih obaveza iz Reformske agende djeluju gotovo banalno. Odnosno, podrazumijevajuće.
Uzmimo za primjer obećanje da će država (Vlada) „napraviti javno dostupan registar preduzeća u vlasništvu države i preduzeća sa državnim učešćem, uključujući opštinska preduzeća“. Prosto je nevjerovatno da tako nešto još ne postoji. Zapravo, imamo jedan registar nalik na taj koji je obećan EK. Samo što on egzistira u formi nezvanično, pošto ga ne vodi Vlada, ili bilo koja državna institucija, već jedna nevladina organizacija (Institut alternativa) svjesna potreba da građanima Crne Gore ponudi osnovne (dostupne) podatke u državnim preduzećima.
Na sajtu mojnovac.me oni građanima nude „sve o privrednim društvima u vlasništvu države i opština na jednom mjestu: ko ih vodi i koliko zarađuju, broj zaposlenih, finansijski pokazatelji, dokumentacija, sponzorstva, donacije i mnogo više“. U vladinoj Reforsmkoj agendi to je sažeto u obećanje da će „Registar uključivati sve relevantne podatke o finasijskim performansama preduzeća u vlasništvu države, kao i podatke o rezultatima eksterne revizije“. Biće dobro ako bude tako jednostavno. I brzo.
U dio obećanih reformi koje bi mogli opisati kao davno najavljivane ali nikad započete, treba svrstati najveći dio poglavlja Poslovno okruženje i razvoj privatnog sektora. Tamo se, kao dio Reformske agende, navodi: pojednostavljenje administrativnih procedura, smanjenje regulatornih prepreka za poslovanje, smanjenje neformalne ekonomije, te reforme u oblasti upravljanja državnim preduzećima, sistema javnih nabavki i povećanja efikasnosti inspekcijskih službi. Zvuči poznato?
„Kroz ove mjere, cilj je povećanje konkurentnosti crnogorske privrede, podsticanje preduzetništva, otvaranje novih radnih mjesta, kao i podsticanje istraživanja i inovacija“, navodi se u dokumentu, „Posebna pažnja posvećuje se smanjenju birokratskih barijera i unapređenju transparentnosti poslovnog okruženja. Ova oblast politike podijeljena je na dva sektora, unutar kojih je definisano sedam indikativnih reformi sa 33 pojedinačna koraka koja je potrebno realizovati da bi se reforme smatrale ispunjenim.“
Nije baš najjasnije kako se u obećano uklapaju hiljade novozapošljenih u državnoj administraciji, partijska podjela uticaja na preduzeća u državnom vlasništvu, odomaćeno kršenje procedura u sistemu javnih nabavki ili, da svedemo na svakodnevicu, partijsko dogovaranje o uvozi/izvozu prehrambenih proizvoda (slučaj zetske lubenice čiju su trgovinu ljetos ugovarali Milan Knežević i Aleksandar Vućić).
Neka druga obećanja Vlada je dala u tuđe ime, pa će njihova realizacija u zadatim rokovima biti još upitnija. Poput obećanja da će Prostorni plan Crne Gore biti usvojen do kraja godine. Nakon što je glasačima obećano naselje Velje brdo, zaobilaznice oko Podgorice, desetak dionica autoputeva i brzih cesti… Iako dobar dio toga nije prepoznat u javnosti dostupnim verzijama budućeg Prostornog plana. Sa čijim se usvajanjem debelo kasni.
Zapravo, i već pomenuti Registar preduzeća u vlasništvu države treba napraviti do kraja godine. To se i ne čini kao pretjerano težak zadatak kada saznate da je Vlada Crne Gore Briselu obećala kako će u istom roku, za nešto više od dva mjeseca, doći do izbora predsjednika Vrhovnog suda. Krovno mjesto u crnogorskom pravosuđu upražnjeno je od kraja 2020. godine i do sada je propalo makar osam konkursa za izbor osobe koja će naslijediti Vesnu Medenicu.
Vjerovali ili ne, ako se ostvare obećanja/projekcije iz Reformske agende Crne Gore, u istom roku doći će do „usvajanje novog, sveobuhvatnog i harmonizovanog pravnog okvira za sprovođenje izbora“. Ko nije odmah razumio, to je ona reforma izbornog zakonodavstva o kojoj ovdašnji političari pričaju desetak godina. Zazivajući je kada su u opoziciji, i zaboravljajući dok su dio vladajuće većine. Bez ozbiljnijeg pokušaja da se o bilo čemu dogovore. Počev od biračkog spiska, a završno sa izborima u Šavniku. Ili obrnutim redom, nakon što su prošle dvije godine od kako, zvanično, traje izborni proces u najmanjoj poddurmitorskoj opštini.
Kao da nije posla preko glave, sve to treba završiti paralelno sa pričama o ustavnim izmjenama službenog jezika, zakona o državljanstvu, najavljenom zakonu o agentima stranog uticaja… Pa prijetnjama štrajkom tužilaca, sada već hroničnim i obimnim nedostakom kandidata za sudske funkcije, te sve očiglednijim i ozbiljnijim sporenjima između različitih grana vlasti, baš kao i unutar vladajuće većine. Da ostavimo po strani sumnje kako se novi ne razlikuju bitnije od starih po sklonostima za korupciji, nepotizmu i vezama sa grupama i pojedincima iz kriminalnog miljea. Afera do Kwon, hapšenje Mila Božovića i Rada Miloševića, oslobađajuća presuda Marku Batu Careviću da ne idemo dalje po dubini.
„Da bi Crna Gora postala punopravna članica EU do 2028. godine, potrebno je zatvoriti svih trideset otvorenih pregovaračkih poglavlja do kraja 2026. godine“, navodi predsjednik Jakov Milatović u analizi objavljenoj prošlog vikenda u dijelu ovdašnjih medija (dio je potpuno ignorisao). „Zato je za ovu godinu bilo planirano zatvaranje skoro deset pregovaračkih poglavlja. Međutim, u međuvremenu je najavljeno zatvaranje samo četiri poglavlja.“
„Ovaj trend prijeti da uspori predviđeni proces pristupanja, a time i krajnji cilj članstva zemlje u EU do 2028. godine“, upozorio je Milatović navodeći 10 „zabrinjavajućih trendova“ koji dovode u pitanje demokratski napredak postignut nakon razvlašćivanja DPS-a 2020:1) zakoni se u većini slučajeva usvajaju bez javne rasprave i konsultacija sa stručnom javnošću; 2) zabrinjava politizacija institucija kroz zakonski okvir; 3) izostaje reforma javne uprave; 4) nema suštinske reforme sudstva; 5) predlog zakona o agentima stranog uticaja predstavlja atak na civilni sektor; 6) nezakonita postavljenja i razrješenja podrivaju vladavinu prava; 7) pogoršanje odnosa sa Hrvatskom remeti dobrosusjedske odnose kao jedan od ključnih preduslova za članstvo u EU; 8) populističke ekonomske mjere izazivaju zabrinutost; 9) neokončani lokalni izbori u opštini Šavnik pokazuju slabosti izbornog sistema; 10) izostaje institucionalna podrška kao odgovor na ekološke krize i vanredne situacije.
Možemo o Milatoviću i njegovom predsjednikovanju misliti i ovo i ono, ali hajde da vidimo – šta od navedenog nije tačno. Ili da se probamo uozbiljiti ne bi li Evropskoj komisiji, a ponajprije građanima Crne Gore, „isporučili“ neophodne reforme. Tada bi nesputani optimizam premijera Spajića imao puno više pokrića.
Zoran RADULOVIĆ
Komentari
Izdvojeno
KORUPCIONAŠKA AFERA MOŽURA NA SUDU U ŠPANIJI: Fersa štiti Đukanovića
Objavljeno prije
6 danana
25 Oktobra, 2024Karlas Kol Palau – direktor španske konsultantske firme CESF Partners S.L.U. i jedan od prvobitnih posrednika nekadašnjeg španskog koncerna Fersa Energias Renovables (sada Audax Renovables) za projekat Vjetroelektrane Možura u Crnoj Gori je pokrenuo tužbeni zahtjev pred Osnovnim sudom u Barseloni 5. juna 2023. Nakon razmatranja spisa, sud u Barseloni je 15. marta ove godine odobrio pokretanje procesa. Početak građanskog suđenja je zakazan za 15. januar 2025
Nakon dužeg zatišja i maratonskog izviđaja Specijalnog državnog tužilaštva (SDT) koji traje još od novembra 2017.godine, Afera Možura je opet aktuelna. Ali, tamo odakle je sve krenulo – u Barseloni, Španija. Karlas Kol Palau – direktor španske konsultantske firme CESF Partners S.L.U. i jedan od prvobitnih posrednika nekadašnjeg španskog koncerna Fersa Energias Renovables (sada Audax Renovables) za projekat Vjetroelektrane Možura u Crnoj Gori je pokrenuo tužbeni zahtjev pred Osnovnim sudom u Barseloni 5. juna 2023.godine. Kol Palau traži nadoknadu štete i gubitaka u visini od 75 miliona eura od Audax Renovables (kotiranog na španskoj berzi) zbog koruptivnih mahinacija sa projektom izgradnje VE Možura. Nakon što je Kol Palau preko advokata iznio optužbe i prateću dokumentaciju (u koju je naš list imao uvid), Audax je 30. oktobra prošle godine poslao odgovor na optužbe negirajući ih. Nakon razmatranja spisa, sud u Barseloni je 15. marta ove godine odlučio da postoji osnov sumnje za iznesene optužbe i odobrio pokretanje procesa. Početak građanskog suđenja je zakazan za 15. januar 2025.
Osim Kol Palaua, i njegov bivši crnogorski partner Vladimir Vanja Popović je 28. avgusta ove godine podnio krivičnu prijavu protiv Audax-a španskoj Nacionalnoj komisiji za tržište (Comision Nacional del Mercado de Valores -CNMV), koja vrši regulaciju finansijskog tržišta i kompanija na berzi, i specijalnom tužiocu za korupciju i organizovani kriminal. Popović je optužio Audax za prevaru Audax-ovih (Fersinih) akcionara, zloupotrebu položaja, organizovanje kriminalne grupe, podmićivanje državnih funkcionera (u Crnoj Gori), utaju poreza i međunarodnu korupciju.
Kol Palau i Popović su očigledno potražili pravdu u Španiji nakon jalove pravne bitke u Crnoj Gori pokrenute još 2012. Oni su pred Osnovnim sudom u Podgorici tražili da im Audax nadoknadi obećane honorare od po 800 hiljada eura uz pripadajuće kamate shodno ugovoru i obimnoj prepisci između tadašnjih predstavnika Ferse i njih. Iznos se odnosi na dugogodišnje posredovanje kod crnogorskih vlasti u ime Ferse.
Međutim, sud je pravosnažnom odlukom od 2. februara 2023. godine odbio njihov zahtjev kao neosnovan i pored velikog broja dokumenata koji su oštećeni predali sudu, uključujući i šemu isplate sa svim ciframa i imenima. Popović je pred Vrhovnim sudom kasnije podnio zathjev za reviziju upitne presude sudije Katarine Peković – koja je nakon toga postala zastupnik CG pred Sudom za ljudska prava u Strazburu.
Kol Palau će na sudu u Španiji sada moći da predstavi i spise podgoričkog Osnovnog suda i ispostaviće se lažno svjedočenje na sudu direktorke Audax-a Ane Isabele Lopez. U obrazloženju presude, potvrđene i na Višem sudu, sudija Katarina Peković se 54 puta poziva na ugovor između Ferse i nepostojeće BWP Europe Consulting (BWP EC) sa kojom je, po riječima direktorke Lopez, Fersa imala ugovor – iako ga nije prezentirala sudu. Sa Vladimirom Popovićem i Kol Palauom navodno nisu imali ništa i ne znaju o njima ništa iako su se godinama dopisivali preko ovlašćenih predstavnika kompanije.
Međutim, iz dopisa španskih vlasti, koji je Osnovnom sudu u Podgorici tokom trajanja suđenja stigao preko međunarodne pravne pomoći i Ministarstva pravde Crne Gore, sudija Peković je obaviještena da BWP Europe Consulting nikada nije registrovan kao privredno lice u Kraljevini Španiji, niti je kao takvo ikada postojalo. Ovaj dopis španskih vlasti je sudija Peković jednostavno ignorisala i presudila u korist krivokletnika.
Vladimir Popović ističe da je sav problem i epilog nastao zato što on i Kol Palau nisu htjeli zažmuriti i učestvovati u korupciji.
Sve je počelo 2006.godine kada je Hoze Maria Roher, predsjednik upravnog odbora Ferse, dostavio Pismo namjere za istraživanje vjetrova i gradnju vjetroelektrana crnogorskoj Vladi. Šemu isplate posrednicima (sa imenima i ciframa) je direktorica Fersa Montenegro Milena Popović poslala email-om 15. decembra 2007. god. uz ugovor od 9. novembra 2007. Na šemi su se našle i dvije osobe koje, pravno gledano, nisu smjele biti na njoj. Roher je trebao primiti dva miliona, što je bio vidni konflikt interesa. Druga osoba je bio dugogodišnji crnogorski sindikalni zvaničnik i otac Milene- Danilo Popovic (koji nije imao nikakve veze sa projektom i kome je sljedovalo četiri miliona). Danilo Popović je naknadno javno negirao da ima ikakve veze sa šemom isplata.
U Španiji je Fersa je okačila lažnu objavu svojim akcionarima da će graditi 100MW (umjesto stvarnih 46MW) u CG dok su provizije obracunate u vrijednosti od 100 hiljada eura po 1 MW kako je i specificirano u ugovoru od 9. novembra. Direktorka Milena Popović je trebala dobiti 800 hiljada eura po istoj šemi.
Vladimir Popovic i Carles Col su tada izrazili sumnju da se radi o korupciji i podmićivanju državnih(og) funkcionera mimo španske „ugradnje“ od dva miliona. Vladimir Popović je u pismu od 21. marta 2008. poručio da se povlači iz takvog (koruptivnog) posla, a kasnije i Kol Palau, što dovodi do prestanka isplate za posredničke usluge od strane Ferse.
Fersa je ipak juna 2010. potpisala sa Vladom CG ugovor o koncesiji za vjetroelektranu. Država je obećala subvencionirati projekat sa 115.3 miliona u toku 12 godina i kojim će EPCG morati kupovati struju od VE Možura tada po cijeni tri puta većoj od tržišne. U posao je ušao i prijatelj državnog vođe Mila Đukanovića – Tomislav Čelebić koji dobija jedan posto akcija u tada registrovanoj firmi Mozura Wind Park (MWP) DOO.
Izgradnja VE Možura nije počela zbog dotadašnjih talasanja. Fersa je kasnije obavijestila Vladu da prodaje Mozura Wind Park (MWP). Po saznanju da se razgovara o prodaji Vladimir Popović u martu 2015. je poslao pismo Delegaciji EU u CG u kome Albertu Kamarati prijavljuje sumnju u nelegalnost ovog posla (moguće pranje novca, organizovani kriminal i korupcija) i moli EU da se uključi u priču.
Fersa je februara 2015. potpisala ugovor o prodaji MWP sejšelskoj offshore firmi Cifidex osnovanoj svega godinu i po ranije sa osnivačkim kapitalom od jednog američkog dolara i bez ikakog iskustva u predmetnoj djelatnosti. Ugovor je pretrpio pet izmjena i finaliziran je decembra 2015. kada Cifidex postoje vlasnik MWP i koncesije. U tužbi Kol Palau navodi da je Fersa nezakonito prodala akcije i ustupila koncesiju vrijednu 115.3 miliona eura.
U odgovoru koji je Audax (bivša Fersa) dostavio 30.oktobra prošle godine i do kojeg je ovaj list došao nakon pisanja španskih medija, tvrdi se da je „istina je da je Vlada CG odobrila prijenos ugovora o zakupu zemljišta (na brdu Možura) u korist Enemalta P.C.L. (Dokument br. 23)“. Međutim, Audax tvrdi da za „ustupanje ugovora o koncesiji, čiji je predmet potpuno drugačiji (od zakupa zemljišta)… nije zatraženo odobrenje“ jer su smatrali da to nije potrebno. Naveli su i da ne postoji nikakav dokument kojim se proglašava prodaja akcija Cifidexu i ustupanje koncesije ništavnom. Izjava Audax-a da mu nije bila potrebna dozvola Vlade CG za prijenos koncesije navodi na sumnju da se radi o zaštiti deklarativno neznavenog Đukanovića i njegovih ministara.
Crnogorski Zakon o koncesijama (član 52) je jasan. Navodi se da ugovor o koncesiji se može prenijeti na drugog koncesionara uz prethodnu saglasnost koncedenta (u ovom slučaju Vlade CG) ako novi koncesionar ispunjava najmanje iste uslove kao i raniji koncesionar – što nije bio slučaj sa Cifidex-om sa kapitalom od jednog dolara. O ugovoru sa Cifidex-om ni Vlada ni Đukanović nisu obavijestili javnost već su svo vrijeme plasirali priču da se pregovara sa državnom firmom Enemalta o prodaji MWP i prijenosu koncesije. Fersa je u novembru 2015. finalizirala svojih 99% akcija MWP za 2.9 miliona dok je Đukanovićev prijatelj Čelebić za svojih 1% dobio 650 hiljada (preko 22 puta više od cijene akcije koja je plaćena Španicima).
Kasnije će nadležna ministarka ekonomije Dragica Sekulić izjaviti da je za Cifidex saznala iz štampe. Premijer Đukanović je rekao da nije „ni našao za shodno da reaguje, jer iza toga stoji samo destrukcija koja se medijski sistematski spinuje”. Dodao je da je sve u tom postupku urađeno „besprijekorno zakonito“.
Dvije sedmice nakon što je Cifidex kupio MWP za ukupno 3.55m iste akcije je prodao Enemalti za 10.3m – gotovo tri puta više nego je platio Cifidex. Novac za kupovinu akcija MWP je, prema tvrdnjama agencije Reuters, obezbijedio Jorgen Fenek, optužen za organizaciju ubistva malteške novinarke Galicije 2017., preko svoje kompanije 17 Black Limited iz Dubaija. Novac je prebačen Cifidexu od oko tri miliona eura u novembru 2015. prije kupovine akcija. Nakon što je Enemalta platila 10.3m Cifidex-u, Cifidex je u nekoliko isplata poslao natrag u Dubai posuđenih tri miliona eura i još 4.6 miliona eura od „akcijskog profita“. To odgovara cifri od 100 hiljada po instaliranom MW (ukupno 46MW) koje je ranije, može se pretpostaviti, Fersa trebala platiti vrhu države preko Danila Popovića i njegove ćerke Milene. Dok SDT ćuti, ostaje da se vidi šta će proces u Španiji učiniti da se rasvijetli ova afera.
Jovo MARTINOVIĆ
Komentari
Izdvojeno
NOVA BITKA ZA SINJAJEVINU: Umjesto vojnog poligona vjetroelektrane
Objavljeno prije
6 danana
25 Oktobra, 2024Iako, formalno, još nije okončana višegodišnja borba mještana i civilnih aktivista protiv ideje da se na Sinjajevini gradi vojni poligon, isti su ovih dana prinuđeni na otpor novom potencijalno devastirajućem projektu koji je država namijenila toj planini
Pripremni radovi za projekat vjetroelektrane na Sinjajevini počeli su tokom minule sedmice. Mehanizaciju su zaustavili ekološki aktivisti i mještani, a sa nadležnih adresa nije bilo obješnjanja da li je, probijanjem puta preko planine i kopanjem rupa, prekršen zakon. Izvođači radova, pak, tvrde, da su na planinu došli na osnovu dozvole za istraživanje i mjerenja vjetra, koje je Ministarstvo kapitalnih investicija dalo preduzeću Permonte.
Iako, formalno, još nije okončana višegodišnja borba mještana i civilnih aktivista protiv ideje da se na Sinjajevini gradi vojni poligon, isti su ovih dana prinuđeni na otpor novom potencijalno devastirajućem projektu koji je država namijenila toj planini. Oko 8,5 miliona “kvadrata” zemljišta na Sinjajevini predviđeno je, urbanističko tehničkim uslovima (UTU), za gradnju 61 vjetrogeneratora (VE) za proizvodnju struje, koji treba da budu ukupne instalisane snage 402 MW. Istovremno, država i opštine kojima pripada Sinjajevina nikada, navodno, nijesu odustale od ideje da se to područje proglasi Parkom prirode, a ispunjava sve uslove da bude stanište Natura 2000.
Pripremni radovi za buduću vjetroektranu (VE) u utorak su počeli probijenajem 350 metara puta i kopanjem dvije ogrmne rupe. Bageri su sa planine otišli tek nakon što su aktivisti Građanske incijative (GI) Sačuvajmo Sinjajevinu i mještani stali pred radnike i mehanizaciju.
Na toj planini nema izgrađene prenosne mreže za priključenje VE, nema ni valjane planske dokumentacije, nijesu riješeni imovinski odnosi… Ipak, za izgradnju VE Sinjajevina Part I urbanističko tehnički uslovi (UTU) izdati su u decembru prošle godine podgoričkoj firmi Energy 2. Njima je predviđena gradnja 17 vjetrogeneratora ukupne instalisane snage 112 MW. Prethodno je tadašnja manjinska vlada, usred tehničkog mandata, provela tender za davanje u zakup državnog zemljišta na Sinjajevini na 30 godina. Lokacija se nalazi u Lipovskoj Bistrici u Kolašinu, površina je oko 279 hektara. Drugi UTU izdati su ove godine i odnose se na izgradnju 44 vjetrogeneratora ukupno instalisane snage 290 MW, a obuhvataju lokaciju na istoj planini na području Kolašina i Šavnika. Javni podaci pokazuju da je ponuđeno zemljište dijelom privatno, a dijelom vlasništvu države. UTU su izdati podgoričkim firmama N1, Sistem – MNE i Permonte.
Probijanje puta i kopanje po Bjelasici, kako su Monitoru nezvanično rekli izvođači radova, počelo je na osnovu rješenja o izdavanju dozvole za istraživanje i mjerenja vjetra, koje je Ministarstvo kapitalnih investicija preduzeću Permonte dalo u oktobru prošle godine. No, iz GI Sačuvajmo Sinjajevinu kažu da to nije dovoljno za, kako tvrde, “samovoljnu devastaciju prostora”.
“Nijesmo dobili nijedan papir, koji bi pokazao da se radovi izvode u skladu sa zakonom. U proceduralnom smislu je veliki broj propusta. Izvođač radova se poziva na rješenje Ministarstva kapitalnih investicija iz 2023. godine. Uprava za šume napisala je prijavu zbog samovoljnog kopanja planine, a mi smo pozvali Komunalnu policiju. Stali smo pred mašine i radovi su zaustavljeni“, kazao je u srijedu Petar Glomazić, potpredsjednik GI.
On tvrdi da su na terenu ostale dvije ogromne rupe, koje su opasne i za stoku i za ljude, te da ih je neophodno zatrpati. Iz GI podsjećaju da se već osam godina čeka na zaštitu Sinjavine. Da su te procedure okončane na vrijeme, kaže, ne bi bilo mogućnosti da se dešava aktuelno prekopavanje Sinjajevine.
“Sinjajevina nije mjesto za gradnju vjetrenjača i na toj planini nema mjesta za slična postrojenja. Podsjećamo na brojne obaveze države, kada je riječ o zaštiti Sinjajevine, te da planina zadovoljava sve kriterijume za Natura 2000, kao i na obaveze koje prizalaze iz konvencije, koja se odnosi na uspostavljanje EMERALD mreže. Podsjećamo da još nije donesen Prostorni plan (PP), kao i da smo, tokom javne rasprave, imali brojne primjedbe na rješenje kojim je ta planina bila namijenjena za vojni poligon. Sada shvatamo da se, opet iza leđe građana, pokušava Sinjajevina opredijeliti za postrojenje VE. To je u direktnoj suprotnosti sa svim planovima o zaštiti planine i obavezama koje je preuzela država, koje se odnose na brigu o tom tom prostoru“, poručuju iz GI Sačuvajmo Sinjajevinu.
Kako su ljetos saopštili iz NVO Akcija za socijalnu pravdu (ASP) iza vlasništva firme „N1“, sudeći po zvaničnim podacima, stoji firma „Sistem MNE“, koja je u vlasništvu Ljubiše Boškovića. U firmi Permonte vlasnik je, prema podacima te NVO, Branka Vujadinović, izvršni direktor Bojan Bošković. “Firma se bavi inžinjerskim djelatnostima i tehničkim savjetovanjem, a prema ranijim informacijama partner je Bemaxu i BB Solaru, gdje Blažo Đukanović ima polovinu vlasništva. Ta je firma uključena i u posao na ekološkoj rekonstrukciji Termoelektrane u Pljevljima, gdje je glavni nosilac posla jedna kineska kompanija. Za firmi Energy 2 iz Podgorice zvanični podaci pokazuju da sada polovinu vlasništva ima Valentina Stanaj, Milutin Mićanović 27,5 odsto, a ostatak jedna kiparska firma. Njen prvi osnivač krajem februara 2023. godine bio je Obrad Koćalo, poslije mjesec su po polovinu imali Stanaj i Mićanović, a februara ove godine (dakle, nakon perioda dobijanja ugovora o zakupu i UTU) bilježi se ulazak i kiparske firme u vlasničku strukturu“, navodi se u saopštenju ASP.
Iz te NVO tvrde da će “prema postojećem stanju”, za priključenje novih elektrana biti potrebna pojačanja u prenosnoj mreži (izgradnja novih interkonektivnih dalekovoda ili veći zahvati na rekonstrukciji postojeće). Za izgradnju novih elemenata mreže kojim bi se stvorili uslovi za priključenje potencijalnih obnovljivih izvora, podsjećaju, potreban je veoma dug vremenski period (prostorno planska dokumentacija, izrada projektne dokumentacije, pribavljanje saglasnosti i dozvola za gradnju, rješavanje imovinsko-pravnih odnosa)…
Iz Ministarstva zaduženog za resor ekologije ranje su ukazali da “u obuhvatu buduće VE nema zaštićenog područja, ali ono gravitira budućem zaštićenom području. Park prirode Sinjajevina, nalazi se u blizini IBA područja Sinjajevina i IBA područja Babji zub (‘Important bird area’) što može predstavljati ograničavajući faktor… Za očekivati je da predmetni obuhvat zahvata buduća Natura 2000 staništa…Potrebno je izraditi Studiju postojećeg stanja biodiverziteta…“, sugerisano je iz tog Ministarstva.
Na osnovu svega toga ASP je ocijenila da “scenario dodjele UTU za energetske projekte, bez čitavog niza prethodno riješenih pitanja, uveliko podsjeća na situaciju od prije deceniju i po, kada je tadašnja DPS vlada krenula sa kontroverznim projektima malih hidroelektrana (mHE)”.
U kolašinskoj lokalnoj upravi tokom cijele sedmice “nijesu znali” da kažu kakvi se radovi odvijaju na Sinjajevini. Nekolicina lokanih funkcionera nezvanično su kazali da nikada nijesu čuli da će se na toj planini graditi VE. Ni iz Komunalne policije nijesu odgovorili na pitanja Monitora o stanju koje su zatekli na terenu niti da li je neko sankcionisan.
Iz Opštine su, međutim, više puta obećali da će “učiniti sve u okvirima svojih nadležnosti, kao i u saradnji sa Agencijom za zaštitu životne sredine da obezbijedi neophodnu dokumentaciju i odluke koje će doprinijeti da Sinjavina postane Park prirode”. Do sada nijesu na djelu pokazali da im je to zaista i namjera.
U Analizi korišćenja obnovljivih izvora energije, koju je prije godinu uradila NVO Green home, Sinjajevina nije percipirana kao interesantna zona za eksploataciju vjetropotencijala. U tom dokumentu, u cilju procjene tehničkog vjetropotencijala, uzeta su u obzir ograničenja kao što su nadmorska visina, putna i željeznička infrastruktura, elektroenergetska mreža i nacionalni parkovi ili zaštićene oblasti.
“Iako vjetroelektrane ne emituju gasove koji izazivaju efekat staklene bašte tokom proizvodnje električne energije, ova “zelena” industrija ima svoj niz negativnih uticaja na životnu sredinu. Aktivne vjetroelektrane ugrožavaju ptice i šišmiše, jer udar lopatica dovodi do njihovog povrjeđivanja i uginuća. Izgradnja vjetroelektrane dovodi do gubitka staništa za biljne i životinjske vrste….” neki su od štetnih uticaja na žvotnu sredinu VE pomenuti u toj analizi.
Iz Green homa podsjećaju i da je “za postavljanje turbina potrebno ispuniti i neke prostorne zahtjeve”. Naime, prema pojedinim proračunima, za jedan MW energije vjetra na kopnu potrebno je i do 50 hektara prostora.
Dragana ŠĆEPANOVIĆ
Komentari
Kolumne
Novi broj
Laugh u srcu
MUSTAFA CANKA: GUSARSKA REPUBLIKA ULCINJ (XX): Kraj gusarske epopeje
Podaci u tekstu o ASCG su lako provjerljivi
Izdvajamo
-
FOKUS4 sedmice
POBJEDNICI I OSTALI: Dobri moji, ovo nije završeno
-
INTERVJU4 sedmice
DALIBORKA ULJAREVIĆ, CENTAR ZA GRAĐANSKO OBRAZOVANJE: Ključna pouka je da ne treba potcjenjivati građane
-
Izdvojeno3 sedmice
FORUM 2BS U KGB HOTELU: Koga i šta zastupa Atlantski savez CG
-
DANAS, SJUTRA4 sedmice
Odbrojavanje
-
DANAS, SJUTRA3 sedmice
Lov na agente
-
Izdvojeno4 sedmice
33 GODINE OD NAPADA NA DUBROVNIK: Sram prećutanog zločina
-
Izdvojeno4 sedmice
SKUPOĆA NE JENJAVA: Čekajući Lidl
-
DRUŠTVO4 sedmice
APELACIONI SUD TREĆI PUT UVAŽIO ŽALBU BRANIOCA MILOŠA MEDENICE I VRATIO VIŠEM SUDU U PODGORICI NA ODLUČIVANJE PREDLOG ZA UKIDANJE PRITVORA: Ping pong između Apelacionog i Višeg suda