Povežite se sa nama

Izdvojeno

ANALIZA O RODNIM STATISTIKAMA: Broje li se žene u Crnoj Gori

Objavljeno prije

na

Centar za ženska prava analizom  zvaničnih rodnih statistika u Crnoj Gori zaključio da je potrebno mnogo više podataka kako bi se vodile  kvalitetnije državne politike u oblasti rodne ravnopravnosti

 

 

Da bi državni organi donosili kvalitetne razvojne strategije potrebnu su im i kvalitetni podaci. Ukoliko je proces sakupljanja informacija loš ili nepotpun, takve će biti i odluke na osnovu tih informacija. Takav je  slučaj  i sa jednim od ključnih dokumenata u pregovorima sa Evropskom unijom – Nacionalnom strategijom rodne ravnopravnosti.

Centar za ženska prava u svojoj analizi rodnih statistika Broje li se žene u Crnoj Gori ukazuje  upravo na nedostatke podataka koje su državni organi dužni da prikupljaju kako bi se rodnim politikama došlo do veće rodne ravnopravnosti i željenog standarda uvažavanja ljudskih prava i demokratskih vrijednosti.

Državni organi su dužni da prikupljaju i iskazuju statističke podatke razvrstane po polnoj pripadnosti. Ovi podaci su neophodni za kreiranje politika koje će uzeti u obzir perspektive, prava i potrebe svih društvenih grupa i promovisati rodnu ravnopravnost i socijalnu pravdu. Ovu obavezu propisuje i važeći Zakon o rodnoj ravnopravnosti. Pored toga, politike je potrebno uskladiti sa evropskim standardima, izraženim kroz završna mjerila i preporuke Evropske komisije.

Obavezu prikupljanja podataka razvrstanih po polu ne poštuju svi državni organi koji učstvuju u kreiranju zvanične statistike. Autorke iz Centra za ženska prava u analizi navode da posebno zabrinjava podatak da se njihov broj prepolovio u odnosu na prethodni period – sa deset na aktuelnih pet državnih organa.

Izvršna direktorka Centra i urednica izvještaja Maja Raičević kaže za Monitor, da rodno neutralne politike nemaju neutralne posledice. “One mogu pogoršati postojeće rodne nejednakosti i zanemariti potrebe značajnog dijela stanovništva, ograničiti mu pristup resursima, uslugama, mogućnostima, a dovode i do diskriminacije, koja negativno utiče na društveni razvoj“.

Ona  precizira: “Da bismo razumjeli kako javne politike i programi utiču na žene, muškarce i rodno varijantne osobe, potrebne su nam rodne analize, a one ne počivaju na pukom prikupljanju podataka razvrstanih po polnoj pripadnosti, već uzimaju u obzir i društvene, kulturne i ekonomske aspekte roda. One omogućavaju da razumijemo i prevazilazimo rodne nejednakosti i specifične izazove koji proizilaze iz rodnih uloga i odnosa. “

Nekoliko godina Evropska komisija u izvještaju  ukazuje na nedostatak prostornih, finansijskih i kadrovskih kapaciteta naše  Uprave za statistiku i poziva na veći stepen harmonizacije sa evropskim statističkim sistemom. U izvještaju se daju preporuke o unaprjeđenju podataka za svaku od oblasti. Statistika razvrstana po polu i rodu se kroz izvještavanje uglavnom pominje u dijelu rodno zasnovanog nasilja. Međutim, konkretne preporuke Evropske komisije u pogledu nedostajuće rodne statistike, te metoda kako je unaprijediti, izostaju.

Do sada  se pokazalo  da  veliki broj institucija prikuplja i obradjuje podatke razvrstane po polu, ali da se oni strateški i sistemski ne objedinjuju, ne analiziraju, pa tako ni ne rezultiraju inkluzivnim politikama i programima. Perspektiva mora da bude u širenju sistema zvanične statistike, a ne njegovom sužavanju, kako je sada slučaj. Da bi se to promijenilo potrebno je,  piše u analizi, osnažiti kapacitete institucija kroz jačanje organizacionih jedinica za prikupljanje podataka i dosljedna primjena člana 14 Zakona o rodnoj ravnopravnosti koji se odnosi na obavezu prikupljanja podataka razvrstanih po polu.

“Smatramo da ovaj član treba dopuniti na način da obuhvati sve primarne proizvođače zvanične statistike, njihove nadležnosti, kao i obavezu redovnog, polugodišnjeg dostavljanja podataka nadležnom organu za koordinaciju. Potrebno je propisati i odgovarajući raspon kazni u slučaju nepoštovanja ovog člana“, navodi se u analizi.

Godinama se  u javnoj sferi govori da nema preciznih polno podijeljenih podataka o nasilju u porodici i rodno zasnovanom nasilju. Time se bavi i ova analiza. Zakonom  o zaštiti od nasilja u porodici koji se  primjenjuje  od 2011. propisana je obaveza usvajanja strategije zaštite od nasilja u porodici koja treba da sadrži ocjenu stanja i prepozna ključne probleme u socijalnoj i drugoj zaštiti. Izmedju ostalog, strategija treba da sadrži i ciljeve i mjere za unaprjeđenje sistema za prikupljanje i analizu podataka i izvještavanja o slučajevima nasilja. Međutim, i dalje nemamo takve sveobuhvatne podatke.

Uprava za statistiku (MONSTAT) je u saradnji sa Ministarstvom za ljudska i manjinska prava, UNDP kancelarijom u Crnoj Gori i EIGE-om, prvi put 2019. godine izračunala Indeks rodne ravnopravnosti za Crnu Goru (GEI). Generalna struktura indeksa koji se izračunavaju na nivou Evropske unije je takva da se sastoji od šest osnovnih domena i dva dodatna (nasilje i intersekcionalnost) i uključuje 31 indikator. Osnovni domeni su: rad, novac, znanje, vrijeme, moć i zdravlje. Oba indeksa za Crnu Goru, iz 2019. godine kao i iz 2023. godine nisu uključila domene nasilja i intersekcionalnosti u konačni obračun vrijednosti.  Razlog za ovo je,  navodi  MONSTAT-a, nedostatak podataka iz ove oblasti zbog čega će se pratiti razvoj domena i analizirati mogućnost njegovog uključivanja u neki od sljedećih indeksa.

“Da je drugi indeks rodne ravnopravnosti ispratio strukturu prvog izdanja, proširujući inicijalne kvalitativne analize, moglo bi se govoriti o napretku rodne statistike u Crnoj Gori… Zbog toga je bilo za očekivati da će već sljedeće izdanje proširiti rodnu statistiku u odnosu na početno. Nažalost, Indeks rodne ravnopravnosti 2023. objavljen je isključivo u vidu saopštenja na sajtu MONSTAT-a, sa bazičnim pregledom promjena u vrijednostima indeksnih poddomena i domena“, navodi se u analizi.

Prema Indeksu rodne ravnopravnosti iz 2023. godine žene u Crnoj Gori najneravnopravnije su u domenu moći, zatim slijedi znanje, vrijeme, novac, rad, zdravlje. Hronologija je slična kao i u prvom rodnom indeksu iz 2019. Jedini negativni trend je u domenu znanja. Međutim, nemamo dovoljno precizne polno razdvojene podatke o zaradama, obrazovanju, ekonomskoj moći, nasilju u porodici, kao i o bračnom statusu i podjeli poslova unutar porodice i domaćinstva.

Nina Pavićević, kreatorka feminističkog profila Kritički smatra da manjak rodno osjetljivih podataka znači nevidljivost žena u društveno-političkom životu Crne Gore.

„Prijedlozi za dalja istraživanja pokazuju manjkavost sistema – fale nam podaci poput starosne dobi žena i muškaraca koji po prvi put postaju roditelji, ili nivoi obrazovanja po polu. Iako sam iznenađena ovim manjkavostima, jako je važno što je skrenuta pažnja na njih jer prepoznaje koliko žene nisu vidljive, i da podaci nisu samo brojke već kroje sliku (ne)ravnopravnosti u našem društvu“, kaže Pavićević za Monitor.

U Centru za ženska prava smatraju da nakon podataka o nasilju, treba proširiti setove podataka u oblastima koja se odnose na stanovništvo, vitalne događaje, obrazovanje, zaposlenost i penzionere, politiku i odlučivanje. Postojećim bazama 73 podataka treba dodati i nove o primanjima i prihodima, zdravlju i socijalnim uslugama, načinu korišćenja vremena i finansijskom sektoru. Konačno, ovim podacima se mora dati rodno-analitički osvrt, a time i značenje u kontekstu savremenog trenutka. Tako će podatak postati informacija, a informacija povod za razmišljanje i rađanje ideja i rješenja. U poslednjem je ključ društvene transformacije, a ona je krajnji cilj rodne statistike.

 

Muškarci u bankama deponuju više novca nego žene

U analizi navode da su kao rezultat rada Centra za ženska prava sa predstavnicama Centralne banke na radionicama o rodnoj statistici prikupljeni podaci koji će se naći u narednom izdanju publikacije Žene i muškarci 2024.  kroz novo poglavlje, posebno dodato u svrhu prezentacije obrađene statistike. Na primjer, broj stalno zaposlenih u bankarskom sektoru Crne Gore na kraju 2023. godine, po polu.

„U bankarskom sektoru Crne Gore je tokom 2023. godine poslovalo 11 kreditnih institucija, sa 2 414 zaposlenih, uz procentualno veće učešće žena u odnosu na muškarce. U sektoru stanovništva, kao jednom od značajnijih deponenata u bankarskom sektoru Crne Gore, evidentno je veće učešće u ukupnom iznosu depozita deponenata muškog pola u odnosu na ženski pol. Oko 80 odsto depozita sektora stanovništva čine depoziti po viđenju, dok se ostatak odnosi na oročenu štednju. U polnoj strukturi deponenata koji su položili sredstva po viđenju kod kreditnih institucija dominiraju muškarci sa oko 65 odsto učešća u ukupnim depozitima po viđenju sektora stanovništva, dok se oko 35 odsto odnosi na žene“, navodi se u analizi.

Ivan ČAĐENOVIĆ

Komentari

Izdvojeno

VLADA ZVALA AMBASADORE NA RAPORT I INSTRUKCIJE: (Ne)sluh za vanjsku politiku

Objavljeno prije

na

Objavio:

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s crnogorskim ambasadorima, od Ukrajine  preko Evrope do SAD.  Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa EU

 

 

Vlada Crne Gore je preko Ministarstva vanjskih poslova (MVP) i ministra Ervina Ibrahimovića krajem februara pozvala maltene sve ambasadore u Evropi i Sjedinjenim Američkim Državama (SAD) da hitno dođu na konsultacije. Početak konsultacija je određen za 6. mart. Mnogi su se tada uplašili reprize opoziva od 15. novembra 2024., kada je Vlada smijenila tri ambasadora.

Prema informacijama Monitora, premijer Milojko Spajić je imao nekoliko odvojenih sastanaka s ambasadorima od Ukrajine (Borjanka Simićević) preko Evrope do SAD-a (Jovan Mirković). Ispostavilo se da je strah ambasadora bio neopravdan. Premijer je, prema nekoliko neformalnih izvora u Vladi, izložio novu političku realnost nakon dolaska Donalda Trampa na čelo SAD-a i odnosima sa Evropskom Unijom (EU), te odnosima između ključnih evropskih zemalja. Spajić je dao upute ambasadorima da nastave nedvosmileno podržavati EU i članstvo Crne Gore u tom bloku. Istovremeno je tražio da se uzdrže od kritike prema SAD-u i novoj administraciji i da se ne upuštaju u bilo kakve komentare trenutnih razmimoilaženja između SAD-a i evropskih saveznika.

Odmjereni stav Crne Gore se ubrzo vidio 11. marta na sastanku najviših evropskih vojnih zvaničnika u Parizu, gdje se razgovaralo o modalitetima podrške Ukrajini nakon američke najave obustave vojne pomoći. Na sastanak nije pozvana Amerika jer su Evropljani željeli pokazati da sami mogu biti veliki dio sigurnosnog okvira u slučaju primirja između Ukrajine i Rusije. Nakon što je agencija AP javila da su Crna Gora i Hrvatska jedine evropske članice NATO-a koje nisu odgovorile na poziv za sastanak u Parizu, savjetnik premijera za bezbjednost i odbranu Todor Goranović je za Radio Slobodna Evropa (RFE) potvrdio učešće Crne Gore na sastanku. Ipak, poslat je samo zamjenik vojnog predstavnika pri NATO komandi u Briselu jer je „načelnik Generalštaba Zoran Lazarević …u službenoj posjeti Bugarskoj“.

Diplomatske (ne)aktivnosti s druge strane Atlantika sadašnjeg ambasadora Mirkovića kod nekih funkcionera vladajuće koalicije izazivaju nezadovoljstvo i čak otvorenu ljutnju. Jedan od povoda je bio sastanak s američkim zvaničnicima sredinom februara u Vašingtonu kada je ambasador navodno izjavio da bi gubitak vlasti Aleksandra Vučića vjerovatno oslabio neke od njegovih crnogorskih marioneta. Detalje razgovora nije bilo moguće nezavisno potvrditi. Iako nije direktno pomenuo bivši Demokratski front (DF), izvještaj(i) ambasade ka Podgorici je naljutio koalicione partnere koji su se prepoznali u pomenutoj kvalifikaciji. To je navodno pogoršalo tinjajući antagonizam između djelova srpskog bloka i premijerovog Pokreta Evropa sad (PES). Jedan funkcioner DF-a je komentarisao da je to dovoljan razlog za opoziv jer su i oni podržali takvo kadrovsko rješenje u Vašingtonu.

Jovo MARTINOVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

FOKUS

CRNA GORA I EVROPSKE OBAVEZE: Prestiže li nas Albanija  

Objavljeno prije

na

Objavio:

Formalno, Crna Gora je u prednosti u odnosu na Albaniju. No, očigledna je sve snažnija podrška Brisela Albaniji, koju je komesarka Marta Kos nazvala i mogućom sljedećom članicom EU.  Ima još signala da je Crna Gora dobila ozbiljnu konkurenciju: Evropski parlament je umjesto u Podgorici otvorio kancelariju u Tirani, a Albanija nas je preduhitrila i u korišćenju sredstava iz programa Plana rasta

 

 

Nakon što je sredinom marta stigla vijest da Evropski parlament (EP) otvara kancelariju u Tirani umjesto u Podgorici, kod kuće je stidljivo aktuelizovana priča o tome gubi li Crna Gora titulu lidera u regionu. O tome za sada govore samo opozicija i civilni sektor, dok Vlada ćuti.

Iz EP su saopštili da je otvaranje kancelarije u Tirani dio strateškog plana o proširenju EU i da će Albanija  biti „ključna kontakt tačka“ sa Zapadnim Balkanom. „ Odluka o konkretnom gradu i mjestu uslijedila je nakon tehničke procjene dostupnosti.  Ali, naravno, status odgovarajuće zemlje kandidata za članstvo u EU je takođe imao pozitivan impuls”, saopštio je  izvjestilac Evropskog parlamenta za Albaniju Andreas Šider.

Crnogorske vlasti najavljivale su da bi Podgorica mogla biti izabrana za kancelariju EP na Zapadnom Balkanu, a incijativu je formalizovao predsjednik Jakov Milatović u decembru 2024. Iako se činilo da je stvar gotova, na kraju je izabrana Tirana.  Kao jedno od obrazloženja odluke,  evropski zvaničnici ističu bolju saobraćajnu povezanost Tirane. Ipak, očito je da Brisel polagano mijenja i retoriku o tome koja bi balkanska zemlja mogla biti 28. članica EU.

“Nastavi li ovako, Albanija bi do 2027. mogla postati sledeća članica EU”, saopštila je evropska komesarka za proširenje Marta Kos, tokom posjete Albaniji sredinom mjeseca. “Albanija je napravila izuzetan progres. Naravno, ostaje još dosta posla i dublje reforme su neophodne. Svakako, nastavi li ovim tempom, onda je sigurno da bi sve moglo biti završeno do 2027. godine i krenuti naprijed što je brže moguće. Želim da čestitam albanskim građanima na dostignućima do sada, a uz nastavak takve posvećenosti i tempa, nadam se kako EU više ne bi imala 27 članica već 28, sa Albanijom koja bi nam se pridružila”, saopštila je ona.

Ta ocjena Marte Kos, podstakla je u  Crnoj Gori i razgovor na temu gubi li Crna Gora status lidera u regionu.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

INTERVJU

DALIBORKA ULJAREVIĆ, CENTAR ZA GRAĐANSKO OBRAZOVANJE: Nerazminirano polje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Crna Gora više tapka u mjestu nego što ide naprijed, uprkos “guranju” iz Brisela. Pogrešne je lekcije vlast izvukla iz poklonjenog IBAR-a

 

 

MONITOR: Vlast i opozicija su dugo usaglašavali pitanja za Venecijansku komisiju. Zašto?

ULJAREVIĆ: Činjenica da dio vlasti i opozicije, koji su potpisali sporazum, nijesu mogli lako doći do jednog usaglašenog pitanja za Venecijansku komisiju već su poslata dva – od svake strane po jedno – indikacija je suštinskog nepovjerenja među tim političkim akterima. To naglašava i da je jedan formalni dokument, koji je trebalo da bude neki vid mosta ka uspostavljanju institucionalnog dijaloga između vlasti i opozicije, na krhkim osnovama.

MONITOR: Hoće li VK pomoći da se prevaziđe politička kriza?

ULJAREVIĆ: Venecijanska komisija nema čarobni štapić. Njena uloga je savjetodavna, zasnovana na pravu i principima demokratije. Može pomoći u tehničkom i pravnom smislu, ali neće riješiti suštinske probleme naše političke krize, čiji je samo jedan izraz bio slučaj penzionisanja sutkinje Ustavnog suda Dragane Đuranović.

Imaćemo pravni i politički test – da li su akteri spremni da poštuju preuzete obaveze, posebno partije vladajuće većine ukoliko to mišljenje ne bude u okvirima odluke koju su oni donijeli. Ma kako se to u konačnici riješilo, ostaje nam nerazminirano političko polje, po kojem akteri hodaju, a svaka nova “mina” koja se (ne)namjerno aktivira produbljuje krizu.

MONITOR: Kako vidite  političku situaciju u kojoj su nam potrebne strane adrese da  arbitriraju o  pitanjima od  javnog interesa?

ULJAREVIĆ: To je simptom nerazvijene političke kulture, slabih institucija i skromnih formata političkih struktura na našoj političkoj sceni, a demokratska zrelost se mjeri i sposobnošću institucionalnog i samostalnog rješavanja sporova.Nije to od juče, dug je put ka demokratskoj konsolidaciji, ali je važno da se ide naprijed, bez skretanja u slijepe ulice ili vraćanja unazad, što je naša svakodnevnica.

Uvijek treba apostrofirati odgovornost vlasti, a ona je sve otuđenija od građana i građanki. Nalazi naših istraživanja, konkretno posljednji CG puls, zajednički poduhvat CGO-a i Instituta Damar, ukazuju da 56.5 posto građanstva cijeni da je ova Vlada okrenuta partijskim interesima, a 60.7 posto da su ministri više predani ličnoj promociji nego poslu. Kada se sa tim upare podaci o (ne)povjerenju u institucije ili o percepciji pravca kretanja države jasno se prepoznaje da unutrašnji mehanizmi ne funkcionišu i da je država na autopilotu – bez jasnog smjera i vizije za budućnost.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 28. marta ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo