Povežite se sa nama

MONITORING

TUŽILAŠTVO OPET HAPSI NEPODOBNE: Katnić na braniku tekovina

Objavljeno prije

na

Specijalno tužilaštvo uhapsilo je još četiri osobe povezane sa opozicionim Demokratskim frontom (DF) i optužilo da su članovi kriminalne grupe koju je lider Pokreta za promjene (PZP) Nebojša Medojević navodno osnovao radi pranja novca.

Posljednji je uhapšen Vladislav Bulatović, bratanić jednog od lidera DF Predraga Bulatovića, koji je u vrijeme izlaska ovog broja Monitora još u pritvoru. Prethodno su uhapšeni: Iva Pavlović, dugogodišnja članica PzP i v.d. direktorica TV Budva, Luka Radunović , sin poslanika Slavena Radunovića i Petar Drašković, član izvršnog odbora Nove srpske demokratije (NOVA). Njih troje su pušteni da se brane sa slobode.

Tužiteljka Lidija Vukčević ih sumnjiči da su po nalogu Nebojše Medojevića i biznismena Momira Nikolića prali novac. Prethodno su u ovom slučaju osim Nikolića, uhapšeni i Dejan Vujisić i Željko Šćepanović koji se već četiri mjeseca nalaze u pritvoru. Uhapšen je i Gordan Konatar, ali je njemu pritvor ukinut. Lider PzP Nebojša Medojević izbjegao je hapšenje pošto je nakon više dana koje je sa kolegama iz DF proveo u parlamentu VDT Ivica Stanković izdao glavnom specijalnom tužiocu Milivoju Katniću obavezujuće Uputstvo za postupanje kojim je naredio da se Medojević ne hapsi.

Četvoro novouhapšenih u ovom slučaju negiraju krivicu, i ukazuju da su žrtve političkog progona.

„Izgleda da u Crnoj Gori nije važno ukoliko se milionski iznosi operu preko banke Aca Đukanovića, ali je neko uveo pravilo, a da nas nije obavijestio koliko novca građanin smije da posjeduje”, kaže za Monitor jedna od osumnjičenih, Iva Pavlović. „ Još ukoliko taj građanin koristi banku kao legalnu i legitimnu instituciju za razmjenu novca, onda je to otežavajuća okolnost. Posebno je izgleda zabrinjavajuće za specijalno tužilaštvo ako se od tih para podmire računi, kupe neke stvari od pokućstva – poput novog šporeta. Ako je tako, onda priznajem da sam ja vrhunski kriminalac, sposoban da kriminalno organizujem transport šporeta od prodavnice do kuće”, kaže ona i napominje: „Šalu na stranu, ovo je postalo zaista zabrinjavajuće. I previše liči na 1948. Čini se da je moj najveći grijeh što sam bila angažovana od strane jedne političke partije i uredno primala platu preko računa za šta postoji uredna evidencija, koju je DRI podržao i potvrdio da je ispravna. Ja sam radila u PZP i to je dio mog radnog CV, od kojeg se ne stidim, već naprotiv – ponosim se što sam bila dio jednog hrabrog i časnog tima ljudi koji ne štede sebe u borbi za bolju i pravedniju državu Crnu Goru”, kaže Pavlovićeva.

Slaven Radunović, čiji je sin osumnjičen da je član Medojevićeve kriminalne grupe na svom FB profilu pitao je ostatak opozicije „da li i dalje misle da je ovo sve farsa, dogovorena između DPS-a i DF-a”. ” Mislite li da hapsimo svoju djecu da bi podigli rejting”, napisao je.

Tužilaštvo je izdalo saopštenje u kom se navodi da su tokom istrage protiv Medojevića i biznismena Nikolića ,,prikupljeni podaci i dokazi iz kojih proizilazi osnovana sumnja da su oni organizovali kriminalnu organizaciju i preko članova te organizacije, među kojima su i aktivisti PZP-a i DF-a, u legalne tokove na teritoriji Crne Gore stavljali više stotina hiljada dolara koje potiču iz kriminalne djelatnosti. Tim novcem su se vršila plaćanja aktivista DF-a i angažovali pripadnici DF-a i sa njima bliska lica koja su vršila uplate tog novca u vidu donacija u filijalama poslovnih banaka u CG, zatim su se za potrebe aktivnosti navedenih političkih subjekata, bez odobrenja bavila bankarskom djelatnošću – konverzijom novca, zamjenom valute USD za EUR radi njihovog stavljanja u legalne tokove”. Iz saopštenja je ostalo nejasno da li je konverzija dolara u eure nedozvoljena, i da li za to građanin treba imati posebno odobrenje, što je postalo predmet šala na društvenim mrežama.

Kako god, stvar je daleko od šaljive, ako se ima u vidu da se Specijalno tužilaštvo na čelu sa Katnićem izuzev Budvana isključivo bavi opozicionarima i kritičarima režima, koje sumnjiči za teška djela iz oblasti organizovanog kriminala – od terorizma do pranja novca. U ladicama čekaju višemilionske afere koje se vezuju za politički vrh Crne Gore. I bjesni rat organizovanih kriminalnih grupa.

Pravni stručnjaci odavno ukazuju da specijalni tužilac Katnić djeluje selektivno, i da u tom djelovanju izaziva osjećaj nesigurnosti. A baš je to cilj režima. Da izazove strah kod ljudi da im ko zna zbog čega policija može pokucati na vrata. Ocjene pravnih stručnjaka su posebno pooštrene nakon upada policije a po nalogu specijalnog tužioca u kancelarije advokata Gorana Rodića, poznatog kao kritičara režima i tužilaštva, kojeg Specijalno tužilaštvo tereti da je takođe šef kriminalne grupe.

,,Da li ima iko u ovoj zemlji da iskontroliše rad Specijalnog tužioca?”, pitao je nakon posljednjih hapšenja branilac Ive Pavlović, advokat Dražen Medojević. ,,Svi građani gube opštu pravnu sigurnost i svi mogu biti izloženi ovim i sličnim progonima” kazao je Medojević. On je ranije Ustavnom sudu podnio žalbu zbog ovog procesa u kojoj se ocjenjuje da su osumnjičeni u ovom slučaju Momir Nikolić, Dejan Vujisić i Željko Šćepanović neosnovano pritvoreni, te da im je povrijeđeno pravo na jednaku zaštitu, ličnu slobodu i pravično suđenje.

U toj žalbi se navodi da je Vrhovni sud u svom rješenju potvrdio navode uhapšenog Nikolića da se bavio isključivo legalnim poslovima. „Iz spisa predmeta se jasno vidi da se osumnjičeni Nikolić u čitavom periodu za koji je SDT vodio istragu bavio legalnim poslovima gradnje porodičnih kuća, poslovnih objekata , kuporpodajom zemlje i objekata koje je sam izgradio, za šta posjeduje sve neophodne dokaze”, navodi se u žalbi i konstatuje da „je osnovni element bića krivičnog djela pranja novca da je novac koji je predmet pranja, pribavljen kriminalnom djelatnošću”.

Dodaje se i da SDT navodi samo pretpostavku da Nikolić nije ispunio svoje obaveze prema Poreskoj upravi, a da se protiv Nikolića i njegove kompanije Graditelj ne vodi nijedan postupak pred poreskim organima države Crne Gore.

U žalbi se napominje i da je posljednji izvještaj Državne revizorske institucije (DRI) o poslovanju PzP obajavljen u septembru ove godine – pozitivan.

„Osnovanost sumnje da su predsjednik, direktor i tehnički sekretar PzP prali novac, posebno je obesmišljena pozitivnim mišljenjem DRI koja je jedini kompetentni državni organ koji prati regularnost finansiranja političkih subjekata i koja nije našla niti indicije o postojanju sumnjivih transkacija koje bi ukazivale na rizik od pranja novca”, zaključuje se u žalbi.

U otvorenom pismu Nebojše Medojevića pravnicima i aktivistima civilnog društva iz avgusta ove godine, lider PzP je ukazao da su on i pritvoreni Nikolić, Vujisić i Šćepanović osumnjičeni „a da nije podnijeta nijedna krivična prijava protiv bilo koga od nas. Nijedan kompetentni državni organ za otkrivanje krivičnog djela pranje novca nije podnio nijednu krivičnu prijavu – Uprava policije, Poreska uprava, Uprava za sprečavanje pranja novca i finasiranje terorizma, Državna revizorska institucija. Istraga se vodi na lični zahtjev Milivoja Katnića”.

Ko će znati da li je Katnić zaustavio točak istorije, kako je o sebi i procesu državni udar govorio. Sigurno je tek da će svojim istragama protiv opozicionara, dok krivične prijave protiv prve familije kupe prašinu, ući u istoriju crnogorskog pravosuđa. Onu mračnu.

Milena PEROVIĆ-KORAĆ

Komentari

Izdvojeno

POLITIČKA KRIZA JOŠ BEZ RJEŠENJA: Blokadom na blokadu

Objavljeno prije

na

Objavio:

Dok obesmišljavaju demokratske principe i institucije, neko na državnom nivou, neko u lokalu, zavisno od interesa, partije se spremaju za izbore u Nikšiću koji su zakazani za 13. april.  Za još jedan, što bi rekli, „praznik demokratije“

 

 

“Parlamentarce koji vole podijum i blokade – da pošaljemo na par dana nezasluženog odmora. Mi jesmo za dijalog i kompromis – ali zbog prestanka mandata sutkinje Dragane Đuranović (koja je pritom uzela pozamašnu naknadu) ostaće na hiljade penzionera koji nemaju novca za grijanje i hranu i ne mogu više da čekaju njihovu milost kao fatamorganu”, tvitnuo je krajem sedmice premijer Milojko Spajić. Nije pojasnio šta konkretno znači mjera “par dana nezasluženog odmora” za opoziciju, koja blokira rad parlamenta otkako je penzionisana sutkinja Ustavnog suda Dragana Đurović. Opozicija tvrdi da je na djelu  “ustavni puč”.  U pozadini bojkota, ali i penzionisanja sutkinje Đuranović, o čemu je Monitor već više puta pisao,  priča je o političkoj borbi za prevlast u Ustavnom sudu, tokom koje Ustav i vlast i opozicija tumače kako im kad odgovara. DPS želi da stvari vrati u pređašnje stanje kada su tri njihova partijska vojnika u Ustavnom sudu mogla da blokiraju sve.

Predsjednik parlamenta Andrija Mandić još nije pojasnio koju je kaznu namijenio poslanicima opozicije koji su prethodne sedmice blokadom Skupštine blokirali i usvajanje budžeta. Mandićevi partijski saborci smatraju da je “previše tolerantan”, kako je to ove sedmice kazao poslanik Jovan Vučurović. Prema poslovniku, predsjednik parlamenta može poslaniku koji ometa rad plenarne sjednice oduzeti riječ, izreći opomenu i udaljiti ga iz plenarne sale na 15 dana. Moguće da je Spajić  mislio na udaljenje poslanika na 15 dana.

Mandić još nije zakazao nastavak sjednice Skupštine na kojoj bi trebalo da se raspravlja o budžetu.  U video obraćanju saopštio je da će Skupština  odluku o rješenju blokade parlamenta donijeti kroz dijalog parlamentarne većine i opozicije.

Milena PEROVIĆ
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 31. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

KRIZA U BUDVI: Sjednica parlamenta pod znakom pitanja

Objavljeno prije

na

Objavio:

Rok za konstitusanje skupštine opštine Budva ističe 12. februara. Održavanje nove sjednice na kojoj se do ponoći  toga dana mora izabrati predsjednik parlamenta, trenutno je krajnje neizvjesno

 

 

Na vanrednoj elektronskoj sjednici Vlade u kasnim večernjim satima 27. januara, pred isticanje zakonskog roka, zakazana je nova sjednica budvanskog parlamenta za 11. februar ove godine, sa početkom u 9 časova. Već sjutradan, 12. februara, ističe rok za konstitusanje skupštine opštine Budva, kojim je propisano da ukoliko se do tog dana parlament ne uspostavi, na redu je raspisivanje novih, trećih lokalnih izbora u ovoj  opštini za manje od  godinu dana.

Održavanje  sjednice na kojoj se do ponoći  toga dana mora izabrati predsjednik parlamenta, krajnje je neizvjesno.

Iz koalicije Za budućnost Budve, lidera Mladena Mikelja, pozvali su nadležne da smijene Nikolu Jovanovića sa mjesta potpredsjednika Opštine. Kao uslov za održavanje sjednice traže od  Ministarstva javne uprave da sprovede svoj nalaz iz decembra prošle godine, po kojem je Jovanović nezakonito imenovan na potpredsjedničku funkciju, bez obavezujuće saglasnosti Skupštine .

Jovanovića je na mjesto potpredsjednika opštine Budva imenovao predsjednik Milo Božović iz pritvora u Spužu, smijenivši prethodno potpredsjednicu Jasnu Dokić. Ministar Ministarstva javne uprave (MJU) Maraš Dukaj donio je rješenje po kojem je imenovanje Jovanovića nezakonito, ali se na tome sve završilo. Nijesu preduzeti naredni koraci.  Ministar je takođe tražio razješenje Božovića u martu prošle godine, ali se ni po tom pitanju nije ništa desilo.

Iz koalicije Za budućnost Budve  mogu se čuti optužbe da ministar Dukaj potezima u poslednja dva mjeseca, odrađuje posao za povratak DPS-a na vlast u Budvi nakon osam godina.

Nemoć ili opstrukcija Ministarstva javne uprave u slučaju Budve, doveli su do toga da Budvom danas upravljaju osobe koje u uređenom društvu to nikako ne bi mogle. U aprilu se navršavaju dvije godine od kada se opštinom rukovodi iz Spuža. Predsjedniku najpoznatije crnogorske turističke opštine potvrđena je optužnica za teška krivična djela, kriminalno udruživanje i trgovina narkoticima.

Drugi uslov Mikeljeve koalicije da se sjednica uopšte održi jeste da njoj prisustvuju isključivo odbornici. Ukoliko bi se ispunio zahtjev da Jovanović bude smijenjen, on neće moći prisustvovati odlučujućoj sjednici, jer nije odbornik, što može pokolebati njegove sledbenike u namjeri da glasaju za opciju vraćanja DPS-a na vlast.

Branka PLAMENAC
Pročitajte više u štampanom izdanju Monitora od petka 31. januara ili na www.novinarnica.net

 

Komentari

nastavi čitati

Izdvojeno

DRŽAVNA KASA I POLITIČKE IGRE: Budžet za potkusurivanje

Objavljeno prije

na

Objavio:

Za razliku od nekih drugih zemalja, Crna Gora nema propis koji predviđa pad vlade ukoliko budžet ne bude usvojen u nekom propisanom roku. Isto važi i za parlament. Bez zakona o vladi i Skupštini, političarima je sve dato na volju. Građanima preostaje da se uzdaju u njihov zdrav razum i strah od budućih izbora

 

Propao je još jedan pokušaj skupštinske većine da usvoji predloženi Zakon o budžetu za 2025. godinu. Opozicione  snage predvođenje DPS-om onemogućile su održavanje zasijedanja. Utisak je da se vladajuće partije  nijesu zbog toga baš potresle. Politika, izgleda, ima primat nad ekonomijom, posebno pred lokalne izbore u Nikšiću i Herceg Novom koji će se održati 13. aprila. Neki skeptici sumnjaju da neusvajanje budžeta može vlastima  poslužiti kao pokriće za dolazeće probleme u crnogorskoj ekonomiji.

Uglavnom,  u Vladi je usvojena Odluka o privremenom finansiranju. I njena primjena je započela, uz već poslovično kašnjenje od nekoliko dana. Zbog toga  su kasnile isplate takozvanih socijalnih davanja (penzije to nijesu).

Ministar finansija Novica Vuković poručuje kako njih u Ministarstvu “vrlo uznemirava” iščekivanje da predloženi budžet bude usvojen. I naglašava kako su oni dali sve od sebe da budžet bude usvojen u redovnoj proceduri, krajem prošle godine.

To i nije sasvim tačno.  Zakon o budžetu i fiskalnoj odgovornosti  (član 33) propisuje da “predlog zakona o budžetu države utvrđuje Vlada i do 15. novembra ga dostavlja Skupštini”, Vlada Milojka Spajića nije obavezu obavila u propisanom roku. Zakasnili su tri dana i nijesu se, ni riječju, potrudili da to kašnjanje obrazlože. Da je Vlada svoj posao završila na vrijeme  postojala je mogućnost da ovogodišnji budžet bude usvojen prije decembarskog sukoba vlasti i opozicije. I blokade parlamenta.

Susjedne Srbija i Hrvatska ovogodišnje budžete usvojili su u novembru. Istog mjeseca je i EU dobila zajednički budžet za 2025. godinu. U Crnoj Gori to se tradicionalno obavi zadnjih dana decembra. Na brzinu. Naknadno, građani i njihovi narodni predstavnici čude se stavkama koje su našle svoje mjesto u budžetu. Ili nijesu.

Sad smo se uvjerili kako uvijek može gore. Odnosno, da je možda bolje imati bilo kakav budžet nego nemati nikakav. Možda.

Privremeno finasiranje ima ograničene domete. Prema pomenutom Zakonu o budžetu i fiskalnoj odgovornosti ovako je:  “Ako se zakon o budžetu države ne donese do 31. decembra tekuće, za narednu fiskalnu godinu, Ministarstvo finansija, do njegovog donošenja, potrošačkim jedinicama mjesečno odobrava sredstva do iznosa 1/12 (jedne dvanaestine) stvarnih izdataka u prethodnoj fiskalnoj godini”. To znači da Vlada može imati tehnički/administrativni problem sa budućom isplatom plata i penzija. Novac, trenutno, nije problem. Ali jeste to što su potrebni iznosi, nakon primjene programa Evropa sad 2 i očekivanog redovnog januarskog usklađivanja penzija, veći od prošlogodišnjeg prosjeka.

“Vlada sve finansijske obaveze može servisirati bez problema do kraja prvog kvartala ove godine”, smatra ekonomski analitičar Mirza Mulešković, uz ocjenu da bi se problemi mogli pojaviti krajem prvog kvartala (april) kada državu očekuje otplata dijela duga u iznosu od 500 miliona. “Mi nemamo taj novac. To znači da bismo morali da se zadužimo novim kreditom, kako bi pokrili, to jest refinansirali stari”.

Problem je dvostruk. Prije nego Skupština odobri njen plan zaduženja u 2025., Vlada ne može tražiti nove kredite. Pride, i sama činjenica da budžet i paket pratećih zakona nijesu usvojeni u redovnom roku, državu dovodi u cajtnot i utiče na cijenu neophodnih zaduženja (veća kamata).

Na taj dio priče fokusira se Miloš Vuković, izvršni direktor Fideliti konsaltinga. Po njegovom mišljenju, država će teško održati obećanje da novim kreditima neće finansirati tekuće rashode i rashode fondova zdravstva i penziono-invalidskog osiguranja. Oni su značajno uvećani nakon odluke Vlade da značajno smanji, odnosno ukine, doprinose za PiO i zdravstveno osiguranje. I to već stvara ozbiljan deficit u državnoj kasi.

„Predloženo zaduženje Crne Gore, gdje je plan da se u naredne tri godine zadužimo tri milijarde, od čega dvije milijarde za vraćanje starih dugova, zapravo znači da su se stare prakse nastavile”, kazao je Miloš Vuković.

Ministar finansija reaguje na takve analize. “Da bi se davali komentari, mora se poznavati dinamika isplata po mjesecima. Da su došle na naplatu obveznice u januaru pitam analitičare kako bi se to servisiralo. Proces servisiranje duga je sada zaustavljen i neizvjesno je servisiranje tih obaveza u narednom periodu. Mogu se servisirati iz depozita, a prioritet su mandatorni troškovi (plate, penzije, socijalna davanja)”, objašnjavao je Novica Vuković u parlamentu, ne baveći se onim što se podrazumijeva – da država, bez novih zaduženja, nema novca za redovne troškove i otplatu/refinansiranje dugova koji dospijevaju za vraćanje. Samo je upozorio: “Ako se ne plati jedna rata, sve dospijeva na otplatu. Recimo, ako ne platimo ratu za autoput dospjelo bi 650 miliona eura”.

Treba primijetiti da su se analitičari bavili realnim podacima o očekivanim prihodima i rashodima državne kase, a ne hipotetičkim šta bi bilo da je bilo. Otuda i njihova ocjena da, ukoliko su vladini podaci o postojećim depozitima i očekivanim budžetskim prihodima tačni, Vlada do proljeća – i u modu prvremenog finansiranja – neće imati problema sa izmirenjem svojih obaveza. Ukoliko bi, međutim, u privremenom stanju  dočekali kraj marta i april, državi bi zaprijetio bankrot.

Političari su se radije fokusirali na ono što bi im kod glasača moglo donijeti  poene, prije svega na (ne)mogućnost uredne isplate penzija i plata. I najavljene povišice koje, dijelom, zavise i od usvajanja paketa zakona koji čekaju normalizaciju stanja u državnom parlamentu.

Prije svega to se odnosi na izmjene Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju (PIO). Bez njega, potvrdio je ministar socijalnog staranja, brige o porodici i demografiji Damir Gutić nema obećanih penzija od 450 eura za blizu četiri hiljade srazmjernih penzionera. Mada smo , između redova, shvatili i da novac potreban za tu namjenu nije precizno opredijeljen u predloženom budžetu za ovu godinu. “Da bi se isplatile minimalne penzije za srazmjerne penzionere, potrebno je da se zakon usvoji u Skupštini. Budžet je takođe ograničavajući faktor, ali bi se novac za isplatu našao kada bi Zakon o PIO bio usvojen u Skupštini, uprkos privremenom finansiranju”, konstatovao je ministar Gutić.

Redovna povišica penzionerima koji imaju penzije veće od 450 eura ne bi trebala doći u pitanje. Očekuje se da će ona biti realizovana već uz februarske isplate, nakon što Monstat zvanično saopšti  podatke o rastu zarada i inflaciji, na osnovu kojih će se izvršiti redovno januarsko usklađivanje penzija. Tu bi problem mogao biti političke, a ne finansijske prirode, ukoliko se obistine pesimističke prognoze da će očekivano povećanje biti manje od najavljenih 50-60 eura za svakog penzionera koje je obećavao premijer Spajić. Te računice biće poznate najkasnije do kraja naredne nedjelje.

Dodatno pitanje glasi: treba li predloženi budžet da, prije usvajanja, pretrpi izmjene koje nijesu samo kozmetičke prirode? Recimo, u prijedlogu ovogodišnjeg budžeta za rad MUP-a i Uprave policije predviđeno je blizu četiri miliona manje nego za 2024. godinu. To, kazao je  tadašnji direktor UP Zoran Brđanin, znači da neće biti novca za angažovanje novih policajaca, pa čak ni za zapošljavanje svršenih polaznika policijske akademije (nezvanično, riječ je o približno 200 osoba). „To nam je nekih milion i po“, rekao  je Brđanin. Vlada  je, u međuvremenu, pokrenula proceduru zapošljavanja više od 800 policajaca. Njima, kada budu primljeni u policiju, treba dati platu, uniformu, opremu i naoružanje… Obučiti neobučene. Tih para, a riječ je o makar 500 hiljada eura mjesečno samo za plate, u ovom budžetu nema.

Budžetskih stavki koje će, vjerovatno, zahtijevati više novca od planiranog ima još. Kao i onih, na strani prihoda, gdje bi priliv novca mogao biti manji od očekivanog. Najvažnije je ipak  pitanje:  šta ako ovogodišnji budžet ne bude usvojen u, sve kraćem, periodu koji će državi omogućiti relativno normalno funkcionisanje?

Za razliku od nekih drugih zemalja, Crna Gora nema propis koji predviđa pad vlade ukoliko budžet ne bude usvojen u nekom propisanom roku. Isto važi i za parlament. Bez zakona o vladi i Skupštini, političarima je sve dato na volju. Građanima preostaje da se uzdaju u njihov zdrav razum i strah od budućih izbora.

Zoran RADULOVIĆ

Komentari

nastavi čitati

Izdvajamo